Jump to content

Skader ved å gå på grunn med seilbåt

Enzo

Recommended Posts

Har dokumentert min grunnstøting tidligere

her og her.

Siden dette var med Bavaria 34, 2000 modell. Rett på stein (for motor) i 7.5 knop. Treffpunkt ca 20 cm opp på kjølen, så har det forsåvidt interesse i andre tråder her også.

Prisen til forsikringsselskapet var på 170 000.- (noe jeg ALDRI ville gått med på å betale selv). Hvor mange timer og hvor mye glassfiber får man for 170 000.- ? Ser ikke hvordan de kunne rekke det på 3 uker...hvor det de fleste dager ikke skjedde stort....

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Siden dette var med Bavaria 34, 2000 modell. Rett på stein (for motor) i 7.5 knop. Treffpunkt ca 20 cm opp på kjølen, så har det forsåvidt interesse i andre tråder her også.

Det er greit å lese om dette som er fakta i motsetning til det som andre bedriver i en annen tråd her.... Nå har ikke jeg vært nedpå med min, men snakket med en annen B39 eier som hadde vært i kontakt med moderjord på den samme måten som surprise beskriver her, for motor på autopilot i Sandefjorden, han gikk rett på i rundt 5 knop på høsten i fjor, brukte båten frem til slutten av januar i år da den ble løftet opp for reparasjon hos Wector Yachting på Stathelle (Jeg lå ved siden av han i opplag).. Det var mindre strukturelle skader i området rundt kjølen som ble utbedret, det ble også boret ut i skroget for å sjekke for eventuell delaminering i selve skroget, hvilket det ikke var...

Ellers så har en nabo både på brygga og på feltet som har en 30 foter som går på grunn titt og ofte etter eget utsagn, også for fulle seil i 7 knop... det synger non jævlig i båten, men eller ikke noe annet. Kikket nå litt på han da han fotalte meg det... men greit nok, jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Interessant råd.

La oss håpe den kan holdes seriøs uten å vrøvles til.

La meg også prøve litt seriøsitet.

Med Alo'en var jeg på to ganger. Første gangen under navigasjon i mørke og svært lav fart. Ca. 2 knop. Kjørte oppi ei steinur, og plundret mye for å komme løs. Såret stolthet, men ingen skader.

Andre gangen kjørte jeg på en stein for motor. Igjen ca. 2 knop. Et j--- brak og bråstopp, men ingen skader.

Den Utrangerte ble grunnstøtt under utlån. Ca. 3 knop. Nedre 10 cm. av kjølen trykt 4-5 cm. tilbake. Utbedret neste vinter ved hjelp av feisel.

Og så vet jeg at en tidligere eier, ihuga regattaseiler, gikk på under spinnakerseilas. Fart anslått til 7-8. Innerliner løsnet i området foran motor, akterkant av benker i en meters bredde. Utbedret neste vinter ved å injisere lim og laminere innerlineren fast. Og en omgang med feiselen igjen.

Dette med jern kjøl kontra bly kjøl er jo også interesant ang skadeomfang ved landkjenning. Har selv jern kjøl men skulle vel helst hatt bly av forskjellige grunner. Har jo seil en del forskjellige båter og vi har jo ofte "tynt hvor langt innover en flott havn vi kan komme, og det resulterer jo i at vi kjenner bunnen, Og jeg merker jo stor forskjell på disse to typer kjøl. Det blir jo mye hyggeligere "dunk" med bly enn stål.

Men evt. skader på skrog må vel bli like? :confused:

Nei, de blir nok mindre med blykjøl siden bly er mykere en stål og dermed vil en få en større plastisk deformasjon i blykjølen og en del av energien vil gå med her og dermed vil mindre energi overføres til skroget...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jern kotra bly. Ofte har jernkjøler en større anleggsflate som den er festet i båten med. En blykjøl har gjerne mest nederst bulb. Skadene som båten for er gjerne

stort sett de samme. Dette med 2 identisk like båter.

En blykjøl demper(tar opp) kreftene når du går på. Gjerne deformering i større eller mindre grad. En jernkjøl blir det "knapt en ripe i".

Har vært med å kline på moder jord under regatta. Ikke altid like spennede med full garderobe oppe. Skipperern her gamblet. Ingen skade skjedde. Også noen følinger.

Vi sees!

Min båt (ref grunnstøting i innlegg #2) har altså jernkjøl.

(Hadde jern på forrige båt også - og det var et definitivt minuspoeng ved Bavariaen - men på det tidspunktet stod ikke bly på 'ekstrautstyrslista' til Bavaria 34).

Grunnstøtingen kom som et HÆ******TES smell. Sjokkbølgene forplantet seg i kroppen, og endte som en ringelyd i fyllingene i jekslene.

I nærheten av jernstaker kjenner jeg fortsatt ekkoet av den ringingen i jekslene........

S/Y Surprise

Jeg gjorde et hederlig forsøk på å vippe jorden ut av bane med å seile rett på i 7knop , resultatet ble som følger.

Blyet nederst på kjølen fikk en bulk på størrelse med et par lommebøker , motorluka (hengslene bøyd) kom som et prosjetil rett på meg som sto nede midt i salongen , skroget fikk ingen skader men innerlineren som er limt til skroget mistet taket i området bak kjølen og det ble skjært ut innerliner i området rundt kjølen for å komme til skroget for å sjekke dette fra innsiden. Gelcoat i området bak kjølen ble slipt ned osv for inspeksjon men det ble ikke funnet noen skader. Jeg har som sagt blykjøl og dufouren har innvevd noe kevlargreier i kjølområdet som visstnok skal gjøre dette sterkere.

Selv har jeg en permanent ujevnhet i ene triceps etter at jeg ble kastet rett i bordet nede i salongen.

Jeg har fått en ny nerve i kroppen som gjør at jeg er mer på vakt og mer nervøs , nesten så jeg føler at jeg som har dundra skikkelig på burde få reduksjon i forsikringspremien siden jeg er 100% mer forsiktig nå enn jeg var før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...