Jump to content

Kjølskade - ønsker råd

silver70

Recommended Posts

Jeg kjøpte en brukt Silver viking 1985 mod i vår. Utover sommeren merktet jeg at det på en eller annen måte kom inn en del vann i kjølen, men det var først når jeg tok den opp at jeg oppdaget at den en eller gang hadde vært reparert en eller annen gang tidligere, og at det nå var blitt hull. Er det noen som har erfaring eller kunnskap om hvordan jeg best bør gå frem for å få fikset dette på en skikkelig måte, så er jeg veldig takknemmelig for alle gode råd.

Jeg laster opp noen bilder.

diverse2_007.jpg

diverse2_008.jpg

diverse2_009.jpg

Ville først skjære ut alt laminat som var skadet, deretter slipe til ren glassfiber en 10-15cm fra kanten på hullet, og skrå dett mot hullet. Deretter bygges det opp lag for lag med glassfiber og polyester/epoxy , til du har samme tykkelse som resten av bunnen. Det som er litt vanskelig å få til, er en "mal" å støpe mot på innsiden av skroget, hvis det er dobbelt bunn, med mindre du har tilgang fra innsiden. Ideelt sett, bør det vel lappes fra begge sider. Hvis det ikke er så mye rom i dobbeltbunn, kan du også støpe den massiv i dette ommerådet, da det ser ganske utsatt ut.

Til slutt må det slipes og toppcoates/gelcoat eller 2 komp epoxy.

Hei ! Enig med Gullfisken & rastløs. Dette fixer du best med epoxy og noen fiberduk remser. Epoxyen sitter bedre, blir mer motstandsdyktig mot slag, og blir selvfølgelig dyrere - men til denne reparasjonen snakker vi om max etpar hundringser, så ...

Gjorde en tilsvarende rep på en GH10 for etpar år siden - epoxyen stod imot opptrekking på land ol vesentlig bedre enn glassfiberen.

-koh

Ville først skjære ut alt laminat som var skadet, deretter slipe til ren glassfiber en 10-15cm fra kanten på hullet, og skrå dett mot hullet. Deretter bygges det opp lag for lag med glassfiber og polyester/epoxy , til du har samme tykkelse som resten av bunnen. Det som er litt vanskelig å få til, er en "mal" å støpe mot på innsiden av skroget, hvis det er dobbelt bunn, med mindre du har tilgang fra innsiden. Ideelt sett, bør det vel lappes fra begge sider. Hvis det ikke er så mye rom i dobbeltbunn, kan du også støpe den massiv i dette ommerådet, da det ser ganske utsatt ut.

Til slutt må det slipes og toppcoates/gelcoat eller 2 komp epoxy.

En løsning på å få noe å støpe mot er å ta en bit kartong, litt større enn hullet å binde en hyssing i.

Kartongen føres så inn på innsiden og det påføres smeltelim rundt kanten på plata før du trekker i hyssingen, vent till limet sitter, klipp av hyssingen og plast i vei :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...