Ulv I Startet 26.November.2007 Del på Facebook Startet 26.November.2007 Dårlig med respons når spørsmålet lå inne i en annen tråd, så jeg lager en egen tråd om dette.. Jeg skal i løpet av vinteren sette inn et par batterier til i båten, jeg har 2 stk 110 amp fritidsbatterier som jeg har fått. Jeg er fortsatt i tvil om jeg trenger begge batteriene i tillegg til mitt 68 amp. startbatteri. I båten har jeg følgende som (kan) bruke strøm: Stereo, lanterner, ei taklampe i kabinen, 2 stk vindusviskere, varmevifte under vinduet på sb side (få bort dugg med), i tillegg har jeg fått meg en 10" ldc/dvd som kan bli brukt til tider. Samt at nå i vinter blir det montert på elektriske trimplan og ankervinsj (enga midi 200). De to siste blir sjeldent brukt med mindre motor er i gang riktignok, men vinsjen kan hendes at strammes litt mens vi ligger stille. I sommer merket jeg at bare det 68amp batteriet ikke var nok, for mens vi kjørte mot land i regn, begge vindusviskerne gikk konstant og lanterene var på, så brukte såpass med strøm at voltmeteret plutselig viste ca 12V (mot normalt lå på 13,5-14 volt mens vi ellers var ute) Det tyder på at vi brukte mer strøm enn den klarte å lade, men hjalp når vi skrudde av vindusviskerne, da økte den igjen. Spørsmålet er om jeg bør sette inn begge batteriene, eller holder det med ett batteri? Tanken er å koble alt av forbruk på 110 amp, mens start batteriet sørger for start av motor, trimplanene og ankervinsjen. I tillegg har jeg skillerelle som skal kobles mellom start og forbruk. Noen som har noen tips til det jeg lurer litt på her? 1) Burde jeg sette inn ett eller begge batteriene til forbruk? 2) Hvor tykke må pluss og minus kablene være mellom start og forbruk batteriene (blir ca 2,5 meter lange kabler siden jeg vil sette batteriene på hver sin side i båten (for stabilitetens skyld). Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Festina Lente IV Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 (redigert) Var jeg deg ville jeg satt inn begge batteriene. Det er aldri noe problem å ha for mye strøm. For lite derimot..... For å beregne kabeltykkelser kan du sjekke her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22299 Jeg ville satset på 16 kvadrat. Redigert 26.November.2007 av Festina Lente 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ulv I Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 Ok, var mest klar for å sette inn begge ja, "better safe than sorry" er det noe som heter.. 16 kvadrat ja, kom i grunn frem til det samme selv via den kalkulatoren (genial sak). Må se om jeg finner en plass som selger slike kabler i meter vis i kr.sand et sted. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Joerg Becker Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Ja, du trenger antakeligvis en større benk. Med 68Ah kommer man ikke langt, fordi du har bare 34Ah til rådighet for forbruk. Maksimalt, hvis du går ned med utladingen på 50% som ikke kan anbefales. Hvis du jobber med relè da ville jeg anbefale 35mm². En annen sak er det med spenningene du nevner. 13,5 til 14,0V er for lite. Med 14,0 Volt lading havner du mht. batterikapasiteten allerede på ladingstap av ca. 25%. I tall betyr det at det blir bare 25Ah av maksimalt 34Ah til øvrigs. Tilatt deg altså gjerne en tankegang om dette og. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gullfisk Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Reagerte på ladespenningen jeg også. Hvor stor er dynamoen din? Det skal ikke være store dynamoen for å serve de forbrukerne du nevnte, så jeg ville begynt med en sjekk på ladesystemet også i tillegg til batterijobben. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 Dette er en 93 modell eivinrude 120hk V4, vet ikke helt hvor mye den lader med, men den har stått på godt over 14 volt når vi har kjørt litt. Får måle litt til våren når jeg får båten på vann igjen. Den starter med å stå på ca 13,5V når jeg starter motoren, og etter noen minutters kjøring ligger den på 14V og noen minutter senere er den på over 14V. Det skal sies at jeg er ikke helt sikker på koblingene som er gjort med ledningene, de skal ryddes opp i og få orden på. Det er vel slik at Voltmeteret skal kobles rett til pluss og minus polen, eller skal det kobles inn rett etter ladningen på motoren? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
roaldbj Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Jeg vet ikke hvor mye påhengsmotoren din klarer å lade, men dersom du setter inn de to fritidsbatteriene er det lurt å anskaffe en lader slik at du med landstrøm kan sørge for at fritidsbatteriene er fullt ladet før du legger ut på tur. Forøvrig er det flott brygge du har bygget. Det er ikke sikkert at du har landstrøm tilgjengelig? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 hehe, dårlig med landstrøm der ja.. eneste strømmen som er der er den fra otra :-D Jeg har en vanlig billader for 12v som jeg kan ta med og legge meg i havna hos min far i noen timer for topplading. Evt. legge meg ei natt i en gjestehavn med strøm en gang i blandt. Når jeg først skulle lage ei brygge, så kunne jeg like greit snekkre ei som fungerer :-) Du har vært inne på båtens hjemmeside ja.. Tenkte båten måtte få sin egen side. Kommer nok flere bilder etterhvert som vi får oss flere turer. Neste år blir det nok noen uker i båten ja, gleder meg allerede.. Men, det er vel ikke dynamo på påhengs, er vel ladespole under svinghjulet som på mindre påhengser vel, burde kanskje få målt denne på en måte for å sjekke om spolen er som den skal. Hva bruker man for å sjekke ladningen, er det voltmeter eller ampermeter? Hvis man skal ha ampermeter, er dette bare 2 ledninger som kobles inn på strømuttaket fra spolen? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Viksund Bravo Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Hei Ladespenningen måler du med voltmeter. Strømmen kan du måle med et amperemeter. Det enkleste vil da være et "tangamperemeter". Bare vær sikker på at du kan måle DC- likestrøm med det. Tror nok det mest interessante for deg er ladespenningen, som er en indikasjon på om batteriene blir fulladet. mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Ulv I Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 Hei Ladespenningen måler du med voltmeter. Strømmen kan du måle med et amperemeter. Det enkleste vil da være et "tangamperemeter". Bare vær sikker på at du kan måle DC- likestrøm med det. Jepp, tror jeg skal notere meg det i båt-boken slik at jeg ikke glemmer det til våren. Utrolig hvor fort en kan glemme ting i løpet av en vinter. :-) Tror nok det mest interessante for deg er ladespenningen, som er en indikasjon på om batteriene blir fulladet. Tenkte det, og da kunne jeg tenkt meg å hatt ei klokke sammen med andre instrumentene som viste ladingen bare, men må tydeligvis frem med et manuelt verktøy for dette ja. vel vel. Har i dag voltmeter, dette står koblet rett til startbatteriet. Planen er at jeg vil vite volten på både forbruk og start batteriet, så da legger jeg opp en 3-punkts bryter, så kan jeg svitche mellom om den skal vise forbruk eller start. Enkelt og greit.. Var i dag innom å kjøpte endel meter med 25kvadrat strømkabler, samt 16 kvadrat som skal frem til strømskinnene foran under dashbordet. Kjøpte med skikkelige kontakter og sikring. kostet litt men fikk heldigvis litt rabatt Nå skal det bli skikk på det elektriske. (skal lage tegning i Visio på alt som legges opp). Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ingar Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 I sommer merket jeg at bare det 68amp batteriet ikke var nok, for mens vi kjørte mot land i regn, begge vindusviskerne gikk konstant og lanterene var på, så brukte såpass med strøm at voltmeteret plutselig viste ca 12V Dette trenger nødvendigvis ikke å bety at ladespenningen er for lav, det kommer at på hvor du måler spenningen. Hvis du f.eks. måler på en strømskinne under "dasjbordet" vil spenningen her kunne være betydelig lavere enn på batteriet når du belaster med lanterner og viskere. (Spenningsfall fra batteriet til der du måler) Dog skal du ha ganske så tynne kabler for å ha et spenningsfall på 2V eller mer. Så sannsynligvis var batterispenningen også for lav. Best resultat får man ved å koble voltmeteret direkte til batteriet, men merkelig nok trekker disse analoge båtvoltmeterne også strøm, så mye at de ikke kan stå på hele tiden. Ergo må de kobles til på den andre siden av tenningsnøkkelen. Dette unngår man med ett LCD måleinstrument, de trekker ikke strøm og kan stå på kontinuerlig. Det er ganske forskjellig hva utenbordsmotorer klarer å levere av ladestrøm, heller ikke alle som har noe regulering av spenningen. Dette bør du sjekke opp. Hvis motoren lader dårlig og du ikke har landstrøm spørs det om det vil ha noen hensikt med 2 forbruksbatterier. Man vil jo ikke ha mer vekt enn nødvendig ombord i en planende båt. Installerer du solcellepanel vil det sannsynligvis lønne seg med 2 batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 (redigert) Dette trenger nødvendigvis ikke å bety at ladespenningen er for lav, det kommer at på hvor du måler spenningen. Hvis du f.eks. måler på en strømskinne under "dasjbordet" vil spenningen her kunne være betydelig lavere enn på batteriet når du belaster med lanterner og viskere. (Spenningsfall fra batteriet til der du måler) Dog skal du ha ganske så tynne kabler for å ha et spenningsfall på 2V eller mer. Så sannsynligvis var batterispenningen også for lav.Best resultat får man ved å koble voltmeteret direkte til batteriet, men merkelig nok trekker disse analoge båtvoltmeterne også strøm, så mye at de ikke kan stå på hele tiden. Ergo må de kobles til på den andre siden av tenningsnøkkelen. Dette unngår man med ett LCD måleinstrument, de trekker ikke strøm og kan stå på kontinuerlig. Det er ganske forskjellig hva utenbordsmotorer klarer å levere av ladestrøm, heller ikke alle som har noe regulering av spenningen. Dette bør du sjekke opp. Hvis motoren lader dårlig og du ikke har landstrøm spørs det om det vil ha noen hensikt med 2 forbruksbatterier. Man vil jo ikke ha mer vekt enn nødvendig ombord i en planende båt. Installerer du solcellepanel vil det sannsynligvis lønne seg med 2 batterier. Ok, for i dag er det slik at volten vises ikke før tenningen står på, så da kan den nok vise litt feil med tanke på tynne kabler etc. samt koblet til sikringsholderen under dash'en. Forsøkte å skru på noen av skruene til ledningene her men de knakk, så derfor har jeg kjøpt nye skinner og sikringsboks. Må ut å finne en slange eller lignende som jeg kan føre ledningene i fra under dash'en og bak til der batteriene skal stå. Biltema har noen gjennomsiktige vannslanger, får jeg lagt en slik inn i veggen blir det nok lettere å føre ledninger frem eller bakover. :-) Evt, er det noen som kjenner til noe bedre "slanger" for å føre ledninger i så mottas link med takk.. Jeg forsøkte å lage en liten kladd til koblingskjema, men var vanskeligere enn jeg så for meg. Kladden ser du HER. Tror jeg må finne noe bedre å lage i enn ms paint ja. :-D Redigert 26.November.2007 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.