Jump to content

Snekke og slingrekjøl- eller dypere kjøl?


Pastor Moen

Recommended Posts

Har lest litt om å montere slingrekjøl på snekke et eller annet sted på BP. Ikke særlig effektivt på mindre båter var sluttkommentaren mener jeg å huske. Jeg har en 26' tresnekke, og funderer på om det vil ha effekt å legge på en dypere kjøl. Mener det skal være en relativt kurant sak å legge på en stokk som vil øke dybden med f.eks 10-15 cm. Båten har idag 8-10 cm kjøl. Noen som har erfaringer eller mener å ha noe greie på effekten av et slikt prosjekt? Litt må en jo ha å sysle med vinterstid..

Link to post

Hmmm,

 

klarte ikke å slippe spørsmålet om slingrekjøl helt ut av hodet. Det var noe fra stabilitetslæren som murret.

 

Slingring kan bekjempes på to måter. Det ene er å begrense slingringen ved å bremse bevegelsen maksimalt. Dermed vil ikke skroget rekke å legge seg så langt over før de rettende kreftene får tak og retter opp skroget. Med andre ord vil en slingrekjøl ikke egentlig gjøre noe med hvor mye en båt slingrer, men vil senke hastigheten på slingringen. Veldig effektiv for å minske effekten av vektforskyvninger, hekkbølger som ikke er regelmessige etc. Mot sjøgang hvor bølgemønsteret derimot er regelmessig og påfører skroget krefter som får det til å slingre periodisk vil det derimot ha mindre effekt.

 

Den andre måten å bekjempe slingring på er ved at oppdriften i skroget blir større når det legger seg over på siden. Dermed vil skroget utsettes for rettende krefter som motvirker slingringen. Vesentlig her er den rettende armen og dens retning. Dette er en vektor som vi kaller GZ i stabilitetslære og er vektoren mellom tyngdepunkt og oppdriftssentrum. Jo lengre vektor jo mer stabilt skrog.

 

Denne vektoren er normalt vertikal. Om ytre påvirkninger derimot fører til at skroget legger seg over (slingrer) vil denne vektoren som følge av skrogformen peke innover slik at slingringen motvirkes. Dette fordi oppdriftssentrumet til båten flytter seg mot den siden skroget legger seg over som følge av at større deler av skrogsiden kommer ned i vannet. Båten vil derfor rette seg opp (gjerne også fortsette forbi likevekt på grunn av hastigheten som denne rettende kraften medfører selv om kraften snur retning i det skroget passerer likevekt (dvs er flatt). Slingrekjøl vil begrense dette)

Dermed vil avstanden mellom tyngdepunkt og oppdriftssenter sterkt påvirke slingringen da dette bestemmer kraften som motvirker denne. Å bygge på en kjøl vil derfor kun ha en effekt dersom dette flytter tyngdepunktet på båten nedover i så stor grad at GZ blir større. Kjølen i seg selv vil bevege seg så lite i slingringen at denne ikke har bremsende effekt, og oppdriften i kjølen er minimal sammenlignet med skrogsidene i en snekke.

 

Erfaring tilsier at snekker med tyngdepunktet lavt nede vil slingre lite, men vil ofte oppleves som litt uberegenlige fordi slingringen ikke følger naturlige svingninger. De vil ofte slingre lite men raskt (slik det føles) Grunnen er at det rettende kraften blir ganske stor, og merkbart begrenser slingringen umiddelbart, men på grunn av store rettende krefter vil hastigheten på rettingen bli stor, og båten går umiddelbart over horistonalstilling og til motsatt side. Bevegelsene er ikke store og ting ligger stort sett i ro om bord, men båten beveger seg hele tiden. Om alt er surret godt og en ikke er bekymret for litt slingring oppleves det som langt mer behagelig om en snekke tillates å slingre en del men med rolige naturlige bevegelser. Dette oppnås med vekten plassert høyere i båten. Det er ikke uvanlig at gamle snekker fikk ballast lagt helt ute i borde for å få en naturlig bevegelse.

 

Personlig har jeg tatt ut en del ballast fra min 27fot glassfibersnekke (ca 500kg) plassert lavt nede fordi jeg liker bevegelsene bedre uten. I tillegg har jeg slingrekjøler som er litt for små (ca 2tommer) men har planer om å gjøre disse større. Ønsket er å få naturlige bevegelser, men å bremse disse mest muligi hastighet for dermed å muligens oppnå litt mindre størrelse på krengningen.

 

Off, mangen ord her, men jeg tror dette er noenlunde korrekt etter mine erfaringer og min hukommelse fra stabilitets- og lastelære. Fint om noen har synspunkter eller erfaringer å supplere med.

Oso

Link to post

Velkommen pastor til dette forunderlige forum.

Jeg hadde en lignede klavellbygget snekke en gang, og det ligger vel i skrogformens natur at den vil slingre litt.

Nå har ooma gitt en glittrende forelesing om slingrigens merkverdigheter, men kanskje litt komplisert. Begreper en bruker i hverdagen er om båten er stiv eller rank og som enkelt sagt handler om båten tyngdepunkt i forhold til oppdriftspunktet. Dvs har du ballast i båten og hvor er den plasset? Har du noe ballast i bunnen av båten kan det hjelpe å legge noe av ballasten opp i benkene. Skrogformen er det ikke så mye å gjøre med, men som ooma sier, en foring på kjølen vil neppe hjelpe for slingring, men to slingrekjøller kan ha virkning. Men ikke forvent noen mirakler - ei tresnekke er en trygg og god sjøbåt, men den rør på seg. :wink:

Link to post

Jasså? E da slinger i valsen seie du!? Eg kan støtta meg til da som vart sagt om GZ og tverrskipsstabilitet, men eg trur ikkje me ska tenkja so avansert på da dar på lystbåtnivå.. Legg eit par hundre kilo ballast i båten du (blylodd, brostein e.l.), og unngå slakke tankar. Spesielt dersom dei er montert tverrskips. Tenk òg på kvar du plassere last når du legg ut på tur. Skal du ha slingrekjølar montert må desse festast utruleg godt, og da kjem til å verta både dyrt og vanskeleg vil er tru. Fokuser heller på korleis du manøvrerer båten i sjøgang. Ta sjøane inn 10-20 gradar på baugen og kryss att og fram. Unngå låringsjø. Hugs også på at båten nok tålar atskillig meir enn du trur, men for all del; da ska jo vera litt komfortabelt òg :sailing: ... Legg gjerne på ein lekt under kjølen. Djupare kjøl vil du tena på mtp avdrift i side, spesielt hvis du går mykje på sakte fart (fiske o.l.). I så tilfelle kan jo mesan og vera eit bra alternativ. Lukke til. Fin båt forresten!

Link to post

Ja, takk for mange synspunkter. :discuss: Det var akkurat så komplisert som jeg hadde frykta.. ikke noen enkel og entydig løsning på dette skjønner jeg.

Har hatt noen hundre kilo (ca 400+) ballast i bunnen, får prøve ut litt mindre. Tenker jeg går for å legge på kjølen noe.

Om en skal sette på slingrekjøl, hvor stor tror dere den må den være for at det skal monne noe - 10 cm??

 

Ja, snekkefolk er hyggelige folk, det er sikkert!'

 

Ser fram til våren, skal montere el-glødeplugger i SABBen, forbruksbatteri med mer. Satser på kanalferie i Dalsland neste år, og da er vel ikke sjøgang det største problemet.

 

:flag_sw:

Link to post
Har hatt noen hundre kilo (ca 400+) ballast i bunnen, får prøve ut litt mindre. Tenker jeg går for å legge på kjølen noe.

Om en skal sette på slingrekjøl, hvor stor tror dere den må den være for at det skal monne noe - 10 cm??

 

Hei og velkommen til forumet.

Jeg forstod det som om du ville ha en stivere båt, altså mindre/raskere bevegelse (rulling). Da skal du ikke ta ut ballast i kjølen, men heller legge inn mere. Dersom du legger ballasten mer opp og ut til sidene vil du få en båt som beveger seg roligere i bølgene, altså med større bevegelser. Hva som er mest behagelig av en stiv og en rank båt er ikke godt å si. Dette er nok en smakssak. Prøv deg litt frem med mengde ballast og plassering.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...