Pastor Moen Startet 26.November.2007 Link til dette innlegget Startet 26.November.2007 Har lest litt om å montere slingrekjøl på snekke et eller annet sted på BP. Ikke særlig effektivt på mindre båter var sluttkommentaren mener jeg å huske. Jeg har en 26' tresnekke, og funderer på om det vil ha effekt å legge på en dypere kjøl. Mener det skal være en relativt kurant sak å legge på en stokk som vil øke dybden med f.eks 10-15 cm. Båten har idag 8-10 cm kjøl. Noen som har erfaringer eller mener å ha noe greie på effekten av et slikt prosjekt? Litt må en jo ha å sysle med vinterstid.. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Hva slag snekke har du? Kan mesan være ett alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Pastor Moen Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Er ny her, får ikke tak på å legge inn bilde, får lastet opp, men ikke lagt de ut. Kort veiledning..? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Velkommen forresten Kort veiledning "Dette gjør du med "Bildeopplasting", du finner link hit på postesiden for innlegg. Etter å ha lastet opp bildet får du en link du kan lime inn i innlegg på forumet. For at bildet skal vises direkte i innlegget må du benytte Bilde-knappen, hvis ikke vil det bare vises en link til bildet.)" Hentet herfra Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Ja, velkommen Pastor Moen!! Det kan saktens være behov for en pastor her på forumet fra tid til annen. Slingrekjøler pleier normalt å hjelpe godt ved mye rulling. Hvis det bare er 8-10 cm kjøl på snekka di, ville jeg prøvd å fore på kjølen med 5cm og evn. sett hvordan dette virker inn. Er dette ett klavert skrog? Er det deplacement skrog ? Sitér dette innlegget Link to post
Pastor Moen Svart 26.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 (redigert) Her er bilde av båten. Takk for hurtig veiledning: Klavert...?? Det er vel et deplacementskrog ville jeg tro. Pastor og pastor... er vel mer et dekknavn, hehe Redigert 26.November.2007 av Pastor Moen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Fin skute det der. Ville selv prøvd det enkleste først, nemlig å fore på som nevnt tidligere!! Orginalt nick (dekknavn) du har forresten! Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Hmmm, klarte ikke å slippe spørsmålet om slingrekjøl helt ut av hodet. Det var noe fra stabilitetslæren som murret. Slingring kan bekjempes på to måter. Det ene er å begrense slingringen ved å bremse bevegelsen maksimalt. Dermed vil ikke skroget rekke å legge seg så langt over før de rettende kreftene får tak og retter opp skroget. Med andre ord vil en slingrekjøl ikke egentlig gjøre noe med hvor mye en båt slingrer, men vil senke hastigheten på slingringen. Veldig effektiv for å minske effekten av vektforskyvninger, hekkbølger som ikke er regelmessige etc. Mot sjøgang hvor bølgemønsteret derimot er regelmessig og påfører skroget krefter som får det til å slingre periodisk vil det derimot ha mindre effekt. Den andre måten å bekjempe slingring på er ved at oppdriften i skroget blir større når det legger seg over på siden. Dermed vil skroget utsettes for rettende krefter som motvirker slingringen. Vesentlig her er den rettende armen og dens retning. Dette er en vektor som vi kaller GZ i stabilitetslære og er vektoren mellom tyngdepunkt og oppdriftssentrum. Jo lengre vektor jo mer stabilt skrog. Denne vektoren er normalt vertikal. Om ytre påvirkninger derimot fører til at skroget legger seg over (slingrer) vil denne vektoren som følge av skrogformen peke innover slik at slingringen motvirkes. Dette fordi oppdriftssentrumet til båten flytter seg mot den siden skroget legger seg over som følge av at større deler av skrogsiden kommer ned i vannet. Båten vil derfor rette seg opp (gjerne også fortsette forbi likevekt på grunn av hastigheten som denne rettende kraften medfører selv om kraften snur retning i det skroget passerer likevekt (dvs er flatt). Slingrekjøl vil begrense dette) Dermed vil avstanden mellom tyngdepunkt og oppdriftssenter sterkt påvirke slingringen da dette bestemmer kraften som motvirker denne. Å bygge på en kjøl vil derfor kun ha en effekt dersom dette flytter tyngdepunktet på båten nedover i så stor grad at GZ blir større. Kjølen i seg selv vil bevege seg så lite i slingringen at denne ikke har bremsende effekt, og oppdriften i kjølen er minimal sammenlignet med skrogsidene i en snekke. Erfaring tilsier at snekker med tyngdepunktet lavt nede vil slingre lite, men vil ofte oppleves som litt uberegenlige fordi slingringen ikke følger naturlige svingninger. De vil ofte slingre lite men raskt (slik det føles) Grunnen er at det rettende kraften blir ganske stor, og merkbart begrenser slingringen umiddelbart, men på grunn av store rettende krefter vil hastigheten på rettingen bli stor, og båten går umiddelbart over horistonalstilling og til motsatt side. Bevegelsene er ikke store og ting ligger stort sett i ro om bord, men båten beveger seg hele tiden. Om alt er surret godt og en ikke er bekymret for litt slingring oppleves det som langt mer behagelig om en snekke tillates å slingre en del men med rolige naturlige bevegelser. Dette oppnås med vekten plassert høyere i båten. Det er ikke uvanlig at gamle snekker fikk ballast lagt helt ute i borde for å få en naturlig bevegelse. Personlig har jeg tatt ut en del ballast fra min 27fot glassfibersnekke (ca 500kg) plassert lavt nede fordi jeg liker bevegelsene bedre uten. I tillegg har jeg slingrekjøler som er litt for små (ca 2tommer) men har planer om å gjøre disse større. Ønsket er å få naturlige bevegelser, men å bremse disse mest muligi hastighet for dermed å muligens oppnå litt mindre størrelse på krengningen. Off, mangen ord her, men jeg tror dette er noenlunde korrekt etter mine erfaringer og min hukommelse fra stabilitets- og lastelære. Fint om noen har synspunkter eller erfaringer å supplere med. Sitér dette innlegget Oso Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Velkommen pastor til dette forunderlige forum. Jeg hadde en lignede klavellbygget snekke en gang, og det ligger vel i skrogformens natur at den vil slingre litt. Nå har ooma gitt en glittrende forelesing om slingrigens merkverdigheter, men kanskje litt komplisert. Begreper en bruker i hverdagen er om båten er stiv eller rank og som enkelt sagt handler om båten tyngdepunkt i forhold til oppdriftspunktet. Dvs har du ballast i båten og hvor er den plasset? Har du noe ballast i bunnen av båten kan det hjelpe å legge noe av ballasten opp i benkene. Skrogformen er det ikke så mye å gjøre med, men som ooma sier, en foring på kjølen vil neppe hjelpe for slingring, men to slingrekjøller kan ha virkning. Men ikke forvent noen mirakler - ei tresnekke er en trygg og god sjøbåt, men den rør på seg. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 (redigert) Den snekka er da klinkbygget og ikke kravell. Fine snekke forøvrig, og mesan vil nok ikk bli så pent nei Redigert 27.November.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Forland 23' Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Jasså? E da slinger i valsen seie du!? Eg kan støtta meg til da som vart sagt om GZ og tverrskipsstabilitet, men eg trur ikkje me ska tenkja so avansert på da dar på lystbåtnivå.. Legg eit par hundre kilo ballast i båten du (blylodd, brostein e.l.), og unngå slakke tankar. Spesielt dersom dei er montert tverrskips. Tenk òg på kvar du plassere last når du legg ut på tur. Skal du ha slingrekjølar montert må desse festast utruleg godt, og da kjem til å verta både dyrt og vanskeleg vil er tru. Fokuser heller på korleis du manøvrerer båten i sjøgang. Ta sjøane inn 10-20 gradar på baugen og kryss att og fram. Unngå låringsjø. Hugs også på at båten nok tålar atskillig meir enn du trur, men for all del; da ska jo vera litt komfortabelt òg ... Legg gjerne på ein lekt under kjølen. Djupare kjøl vil du tena på mtp avdrift i side, spesielt hvis du går mykje på sakte fart (fiske o.l.). I så tilfelle kan jo mesan og vera eit bra alternativ. Lukke til. Fin båt forresten! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Ok, klinkbygget gir noe ekstra poeng for sjøegeskaper sies det. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Pastor og pastor... er vel mer et dekknavn, hehe Velkommen kollega. Snekkefolk er alltid greie folk. Hilsen Astor (uten P) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pastor Moen Svart 28.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 Ja, takk for mange synspunkter. Det var akkurat så komplisert som jeg hadde frykta.. ikke noen enkel og entydig løsning på dette skjønner jeg. Har hatt noen hundre kilo (ca 400+) ballast i bunnen, får prøve ut litt mindre. Tenker jeg går for å legge på kjølen noe. Om en skal sette på slingrekjøl, hvor stor tror dere den må den være for at det skal monne noe - 10 cm?? Ja, snekkefolk er hyggelige folk, det er sikkert!' Ser fram til våren, skal montere el-glødeplugger i SABBen, forbruksbatteri med mer. Satser på kanalferie i Dalsland neste år, og da er vel ikke sjøgang det største problemet. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2007 Link til dette innlegget Svart 28.November.2007 (redigert) Har hatt noen hundre kilo (ca 400+) ballast i bunnen, får prøve ut litt mindre. Tenker jeg går for å legge på kjølen noe. Om en skal sette på slingrekjøl, hvor stor tror dere den må den være for at det skal monne noe - 10 cm?? Hei og velkommen til forumet. Jeg forstod det som om du ville ha en stivere båt, altså mindre/raskere bevegelse (rulling). Da skal du ikke ta ut ballast i kjølen, men heller legge inn mere. Dersom du legger ballasten mer opp og ut til sidene vil du få en båt som beveger seg roligere i bølgene, altså med større bevegelser. Hva som er mest behagelig av en stiv og en rank båt er ikke godt å si. Dette er nok en smakssak. Prøv deg litt frem med mengde ballast og plassering. mvh tuffff Redigert 28.November.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.