sas Startet 27.November.2007 Del på Facebook Startet 27.November.2007 Er det ikke på tide at Garmin kommer med et elektronisk sjøkart over Mjøsa? Tror det er mange som savner dette. Kan dette være en oppfordring til de som lager disse kartene?? Håper også andre kan komme med komentarer. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Har vært i kontakt med Belanor i sommer og svaret var at de har ingen planer om å komme med kart over Mjøsa. Det samme svaret fikk jeg fra C-Map. Et problem er jo at kartunderlaget som eksisterer for Mjøsa er temmelig mangelfult. Det finnes ikke noe bedre enn det som er reflektert i papirkartene som kom for et år eller to siden. Vi får vel være glad for at Navionics har kart over Mjøsa, jeg har akkurat bestillt en Raymarine plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 [quote name='abbor' date Vi får vel være glad for at Navionics har kart over Mjøsa, jeg har akkurat bestillt en Raymarine plotter. Har Navionics kommet med dette altså!! Mente jeg var ganske opplyst på dette.... Hvilke plottere kan jeg da bruke? Solgte et flygel i dag fordi det bare stod der, så jeg har egentlig litt ekstra penger å bruke før jul :) Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Kart Mjøsa Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
abbor Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 (redigert) Har ikke sett denne tidligere, håper du ikke brukte opp pengene dine til jul Odd Thomas Skal du ha plotter til elektronisk kart over Mjøsa er Raymarine og Lowrance/Eagle greie valg. Humminbird og Geonav har også plottere som støtter Navionics. Furuno Navnet 2 kan også bruke Navionics etter en softwareoppdatering, men da støtter den ikke C-Map lenger. Raymarine C70 kan anbefales, har vunnet de 2 siste testene jeg har sett av plottere i mellomklassen. Hvis du ser en slik båt som på bildet under i havna på Lillehammer til våren, men med radar og en haug med fastmontert fiskeutstyr så kan du ta kontakt hvis du vil se hvordan Mjøskartet ser ut på plotteren. Båten ligger ikke der, men jeg bruker ofte rampa. Redigert 31.Januar.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Har ikke sett denne tidligere, håper du ikke brukte opp pengene dine til jul Odd Thomas Skal du ha plotter til elektronisk kart over Mjøsa er Raymarine og Lowrance/Eagle greie valg. Humminbird og Geonav har også plottere som støtter Navionics. Furuno Navnet 2 kan også bruke Navionics etter en softwareoppdatering, men da støtter den ikke C-Map lenger. Raymarine C70 kan anbefales, har vunnet de 2 siste testene jeg har sett av plottere i mellomklassen. Hvis du ser en slik båt som på bildet under i havna på Lillehammer til våren, men med radar og en haug med fastmontert fiskeutstyr så kan du ta kontakt hvis du vil se hvordan Mjøskartet ser ut på plotteren. Båten ligger ikke der, men jeg bruker ofte rampa. Det skal jeg jammen gjøre abbor :) Pengene er no brukt opp til jul, men da sesongen vår starter er jo feriepengene i anmars :) Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Har en Garmin 525S Vil dette kartet (Navionics Gold XL9: Sør-Norge) fungere på denne plotteren? Eller finnes det andre muligheter for Mjøsa? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) Navionics Gold XL9: Sør-Norge vil ikke fungere på Garmin plottere Det rimeligste alternativet med innebygd antenne er vel Eagle 502 iGPS til kr 3 650,- på nettbåt Mulig det er andre levrandører som kanskje selger en hundre lapp eller to billigere. Skal du bruke plotteren på sjøen i tillegg bør du kanskje satse på en med større skjerm Det er mye å velge i og det er mange plottere som benytter Navionics men ikke Garmin. Det er kun Navionics som har kart over Mjøsa , papirutgave som er brukelig finnes ikke. Redigert 3.Februar.2008 av talisman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Hei Hvordan er Navionics kartet over Mjøsa, er det detaljert med dybder osv.? bra kvalitet ellers? Redigert 8.April.2009 av kosl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Navionics kartet over Mjøsa er vel laget av samme grunnlag som papirutgaven for Mjøsa som kom for noen år siden. Detaljering og grafikk er vel som papirkartet tipper jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 9.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2009 Har ikke sjekket om det er noe kart på gang. Lite trolig. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Stemmer at Navionics kartet er lagt på bakgrunn av samme oppmålinger som papirkartet som kom for noen år siden. Kvaliteten på dybdedataene på disse kartene er ikke særlig bra siden store deler av Mjøsa er dårlig oppmålt. Grunne områder inne ved land og diverese havner og andre viktige områder har god oppløsning, de dypere områdene dårlig. Antar at for generellt båtbruk gjør kartet nytten, til fisking hadde det vært bra med et bedre kart. Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Hei det er samme kartdata som papirkartet som er grunnlaget for navionics kartene Hvis en skal lage nye kart må en kartlegge Mjøsa nøyere og det vil koste x antall kr og jeg tror ikke det er lett og få noen til å ta den kostnaden, men det er lov å håpe. Mvh DWC Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Jeg tenker som så, at kjøper jeg en plotter med dette kartet, vil nytten være å vite hvor jeg er om natten eller i ruskevær.... Ang. dybder etc.... spesielt komplisert å ferdes på Mjøsa er det jo ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Hvis det finnes gode papirkart over Mjøsa så gikk det jo også an å scanne dem Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.