Jump to content

Garmin kart over Mjøsa ?

sas

Recommended Posts

Har vært i kontakt med Belanor i sommer og svaret var at de har ingen planer om å komme med kart over Mjøsa. Det samme svaret fikk jeg fra C-Map.

Et problem er jo at kartunderlaget som eksisterer for Mjøsa er temmelig mangelfult. Det finnes ikke noe bedre enn det som er reflektert i papirkartene som kom for et år eller to siden.

Vi får vel være glad for at Navionics har kart over Mjøsa, jeg har akkurat bestillt en Raymarine plotter.

[quote name='abbor' date

Vi får vel være glad for at Navionics har kart over Mjøsa, jeg har akkurat bestillt en Raymarine plotter.

Har Navionics kommet med dette altså!!

Mente jeg var ganske opplyst på dette.... Hvilke plottere kan jeg da bruke? Solgte et flygel i dag fordi det bare stod der, så jeg har egentlig litt ekstra penger å bruke før jul :)

• 2 måneder senere...

Har ikke sett denne tidligere, håper du ikke brukte opp pengene dine til jul Odd Thomas :smiley:

Skal du ha plotter til elektronisk kart over Mjøsa er Raymarine og Lowrance/Eagle greie valg. Humminbird og Geonav har også plottere som støtter Navionics. Furuno Navnet 2 kan også bruke Navionics etter en softwareoppdatering, men da støtter den ikke C-Map lenger. Raymarine C70 kan anbefales, har vunnet de 2 siste testene jeg har sett av plottere i mellomklassen.

Hvis du ser en slik båt som på bildet under i havna på Lillehammer til våren, men med radar og en haug med fastmontert fiskeutstyr så kan du ta kontakt hvis du vil se hvordan Mjøskartet ser ut på plotteren. Båten ligger ikke der, men jeg bruker ofte rampa.

44586_s.jpg

Redigert av abbor (see edit history)
Har ikke sett denne tidligere, håper du ikke brukte opp pengene dine til jul Odd Thomas :smiley:

Skal du ha plotter til elektronisk kart over Mjøsa er Raymarine og Lowrance/Eagle greie valg. Humminbird og Geonav har også plottere som støtter Navionics. Furuno Navnet 2 kan også bruke Navionics etter en softwareoppdatering, men da støtter den ikke C-Map lenger. Raymarine C70 kan anbefales, har vunnet de 2 siste testene jeg har sett av plottere i mellomklassen.

Hvis du ser en slik båt som på bildet under i havna på Lillehammer til våren, men med radar og en haug med fastmontert fiskeutstyr så kan du ta kontakt hvis du vil se hvordan Mjøskartet ser ut på plotteren. Båten ligger ikke der, men jeg bruker ofte rampa.

44586_s.jpg

Det skal jeg jammen gjøre abbor :) Pengene er no brukt opp til jul, men da sesongen vår starter er jo feriepengene i anmars :)

Navionics Gold XL9: Sør-Norge vil ikke fungere på Garmin plottere

Det rimeligste alternativet med innebygd antenne

er vel Eagle 502 iGPS til kr 3 650,- på nettbåt

Mulig det er andre levrandører som kanskje selger en hundre lapp eller to billigere.

Skal du bruke plotteren på sjøen i tillegg bør du kanskje satse på en med større skjerm

Det er mye å velge i og det er mange plottere som benytter Navionics men ikke Garmin.

Det er kun Navionics som har kart over Mjøsa , papirutgave som er brukelig finnes ikke.

Redigert av talisman (see edit history)
  • 1 år senere...

Stemmer at Navionics kartet er lagt på bakgrunn av samme oppmålinger som papirkartet som kom for noen år siden. Kvaliteten på dybdedataene på disse kartene er ikke særlig bra siden store deler av Mjøsa er dårlig oppmålt. Grunne områder inne ved land og diverese havner og andre viktige områder har god oppløsning, de dypere områdene dårlig. Antar at for generellt båtbruk gjør kartet nytten, til fisking hadde det vært bra med et bedre kart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...