Jump to content

Trodde det var fartsbegrensning 50 mtr. fra land, jeg...

Worry II

Recommended Posts

Det var et forslag for noen år siden, men det ble aldri vedtatt ! Det vil si fri fart overalt unntatt der det er merket !

Var det ikke et punkt i samme forslag at man skulle forby fart over dorging++ i norsk territorialfarvann? Hastighetsbegrensning nærmere enn 50 meter fra land kan nok være en god idé det, men når man samtidig prøver å tvinge folk ut i nordsjøen for å ta båten opp i plan er det ikke sjans å få det vedtatt.

Desverre finnes det et virvar av fartsbegrensninger rundt omkring. Disse er stort sett ganske "hemmelige", men vi kan likevel straffes i forhold til dem helt uavhengig av merking. :headbang:

Det er vel greit å knytte fartsgrenser til avstand fra land der hvor det finnes noe på/langs land som hus, hytter båter eller mennesker, men langs størstedelen av kysten finnes ingen av disse faktorene, og hvorfor skal det da være fartsgrense? :confused:

Det er forskjellige begrensninger på sommer og vinter (her nede på palmekysten). Når jeg ser utover sjøen skjønner hvorfor, har sett en båt i hele dag......det eneste den ødela var utsikten jeg hadde til totalt blega sjø. Den tuslet avgårde i et par knob, hadde vært fint å hatt båten på sjøen nå....

Tvedestrand kommune har 100 metersgrense i sesongen (+30 knob maxfart), interessant hvilke store områder dette gjelder. Så var det det med kontrollen av disse flotte reglene??

Dette minner meg om en gjøk med hytte på naboøye til den vi har hytte på. Han har ei 10 fots jolle med 25 HK på, han kjører rundt i fjorden med denne her, også, helt uprovosert kan han kjøre inn i bukta der vi og tre andre hytter ligger så tar han en u-sving bare et par meter i fra land og kjører ut igjen. Alt dette her mens han holder 30 knops fart! :headbang:

Slik holdt han på i hele sommer, vi overså han bare, men hvis det skjer til neste år kommer jeg til å skru av propellen hans og ta den med meg hjem, så kan han komme å be pent om den, sammen med ei ynskyldning og et løfte om å slutte med det... :nono:

Nå er lovverket vedrørende ferdsel på sjøen rimelig klart; "En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier." Det er rett og slett opp til kontrollmyndighet (politiet) å se til at disse reglene overholdes. Egentlig er det unødvendig med spesielle regler for hver avkrok i landet. Men jeg skjønner at folk oppfører seg best når de blir "holdt i hånda"....

Desverre har det blitt et ganske innfløkt regelverk for hastighetsbegrensning i endel kommuner. Her er eksempelvis reglene som gjelder for Moss kommune. Man skal være ganske godt kjent for å vite hvor disse stedene er, med mindre man har god tid til å finne de eksakte posisjonene: http://www.lovdata.no/for/lf/sj/tj-20070206-0132-0.html Her er det ikke verken noen 50 eller 150 meter grense som gjelder.

5 knop er høyeste tillatte hastighet i følgende farvann:

a) I Moss havn avgrenset i sør av en rett linje fra foten av moloen i vest i Fiskebåthavn (posisjon 59 ° 25,75 ' N, 010 ° 38,80 ' Ø) og sørøst til sørspissen av Moss havns sydligste kai Klakken (posisjon 59 ° 25,49 ' N, 010 ° 39,38 ' Ø), og avgrenset i nord av en rett linje fra Rossnestangen (posisjon 59 ° 26,79 ' N, 010 ° 39,51 ' Ø) og rett øst til fastlandet på andre siden (posisjon 59 ° 26,79 ' N, 010 ° 40,09 ' Ø).

b) I Kambobukta innenfor en rett linje fra det sørligste punkt på Stykkås (posisjon 59 ° 28,58 ' N, 010 ° 41,18 ' Ø) og til det nordligste punkt på pynten ved innløpet til Kambobukta (posisjon 59 ° 28,46 ' N, 010 ° 41,01 ' Ø).

50 meters grense gjelder i noen tilfeller. Dette er et av dem.

Hente fra

Forskrift av 24 februar 1983 nr 624 om begrenset fart ved passering av badende og om forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder.

Fartøyer, uansett størrelse eller fremdriftsmiddel, samt sjøfly, som passerer innenfor en avstand av 50 meter fra steder hvor bading pågår, skal ikke gå med større fart enn 5 knop (ca. 9,2 km/time), og vise særlig aktsomhet.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

"Forskrift av 24 februar 1983 nr 624 om begrenset fart ved passering av badende og om forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder."

Dette er jo feil ! Det er faktisk slik at man ikke kan oppholde seg med båt innenfor 50 meter unna oppmerkede signalbøyer ved badeområder ! Den regel er også ufravikelig pr.dags dato !

Redigert av Worry II (see edit history)
Altså nærmere enn 50 mtr.! Men til min store overraskelse så er det ikke det ! Det var et forslag for noen år siden, men det ble aldri vedtatt ! Det vil si fri fart overalt unntatt der det er merket ! Også nærmere enn 50 meter fra land !! Sprøtt !

Å vedta eg generell regel på fartsbegrensning nærmere enn 50 meter fra land ville vert helt latterlig.

Har du vert i skjærgården på vestlandet, f.eks vest av Sotra?

Ikke mange sund der som er mer enn 100 meter i bredde, og å ha en fartsbegrensning over alt der, utenom i brede fjorder og åpent hav ville vert helt misforstått. Hadde ikke forundret meg om rikspolitikerene i Oslo kunne vedta det.. Jeg er glad det ikke ble vedtatt. Klarer meg lenge med sunn fornuft, men er klar over at ikke alle gjør det..

Utsanget mitt er basert på lave fartsgrenser. En fartsgrense på 30-35 knop kunne kanskje vert fornuftig ja

Redigert av båtmannen (see edit history)

Disse reglene er mildt sagt underlige.

Vi har båtplass like ved Sandvika (Bærum), og jeg er slett ikke sikker på hvor jeg kan kjøre slik eller sånn. Ser ofte at politibåten fyrer saftblanderen og suser avsted for å plukke på en eller annen "stakkar" som slipper løs hestekreftene. For meg medfører dette mye usikkerhet til hva men egentlig har lov til, og hvem som kan etter eget forgodtbefinnende påstå at "dette var farlig, det".

Nå er det kanskje litt ris til egen bak å nevne at jeg ikke har satt meg inn i spesifikt regelverk for området. Det var ikke nødvendig da båten ikke kunne gå fortere enn 5-6 knop:-) Nå, imidlertid, gjør "nye" båten noe mer enn dette og da er det på tide å undersøke litt mer :-)

Om politiet er flinke til å gi en pekefinger advarsel eller om de bare blar opp blokka til inntekt for vår "slunkne" statskasse er jo enn annen sak.

Er det vår snart nå, da ?..... NÅÅ, da !?

/Are

Vi har båtplass like ved Sandvika (Bærum), og jeg er slett ikke sikker på hvor jeg kan kjøre slik eller sånn.

Svaret er;

Havnereglementets § 13 blir etter dette sålydende:

a. Innen havnedistriktet - ut til en linje trukket fra den sorte stake syd av Lillaastangen, over sydligste punkt på Lille Oust, sydligste punkt på søndre Vassholmen, østligste punkt på Gjeitholmen og i rett linje over Svarteskjær til grensen for Oslo havnedistrikt - skal maskindrevne fartøyer ikke anvende større fart enn 15 knop. Innenfor en avstand av 100 m fra strand, båthavner, brygger, forankrede båter, fiskeplasser o.l. skal fartøyer gå med sakte fart ikke over 5 knop. For rutegående fartøyer kan havnestyret eller den det bemyndiger, etter skriftlig søknad gjøre unntak fra bestemmelsen om fartsbegrensning, og ellers for andre fartøyer når bestemmelsen om fartsbegrensning kan virke urimelig.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Gjeldende regel er i dag 150 m fra land da forskriften fra 1965 ble avløst av en ny i 1981:

FOR-1981-08-04-3050 Forskrift om begrenset fart, Bærum havn. Forskrift om begrenset fart for fartøyer innen Bærum havnedistrikt, Bærum kommune (1981-08-04)

FOR-1965-06-15-3104 Forskrift om fart i Bærum havnedistrikt. Forskrift om fartsbegrensning innen Bærum havnedistrikt, Bærum kommune, Akershus. (1965-06-15)

Utdrag fra gjeldende forskrift:

Forskrift om begrenset fart for fartøyer innen Bærum havnedistrikt, Bærum kommune

Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet med hjemmel i sjøveisregel 40, jfr. lov om sjøfarten av 20. juli 1893 § 323 nr. 1, jfr. kgl.res. av 1. desember 1978.

§ 1. Fartsbegrensning

1. 5 - fem - knop er største tillatte hastighet innenfor en avstand av 150 meter fra land eller øyer innenfor Bærum havnedistrikts grenser.

2. Utenfor denne 150 meters sone skal 15 - femten - knop være største tillatte hastighet i følgende område:

Fra sort stake syd av Lillaastangen, over sydligste punkt på Lille Oust, over sydligste punkt på søndre Vassholmen, over østligste punkt på Gjeitholmen og i en rett linje over Svartskjær til grensen for Oslo havnedistrikt.

Hele forskiften her: Lovdata

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det er faktisk slik at man ikke kan oppholde seg med båt innenfor 50 meter unna oppmerkede signalbøyer ved badeområder ! Den regel er også ufravikelig pr.dags dato !

Nei. Fartsgrense 5 knop nærmere enn 50 meter, forbudt innenfor.

Dette er feil ! Du har ikke lov å gå nærmere enn 50 mtr uansett ! Samme som for reservat !

Jeg viste heller ikke det før jeg lærte det på båtførerkurset ;-)

Worry II, hvor har du lært reglene om forbud mot å gå nærmere enn 50 meter fra badebøye? I læreboken min (Veien til båtførerprøven, 4. utgave, 1. opplag) er det 50 meter/5 knop som gjelder, noe også underdirektør i sjøfartsdirektoratet, John R. Aicher, sier til VG.

Her tror jeg nok, Worry II, at enten du eller kursholderen din har blandet sammen to ting. Ferdsel med båt er forbudt innenfor badebøyer, og nærmere enn 50 meter fra badende. Altså 50 meter fra den faktisk badende. I prinsippet så kan det jo tenkes at en eller flere badende henger i badebøyen, og da må du hold deg 50 meter unna denne. Men det gjelder altså fordi det er badende der, ikke fordi det er en badebøye.

Red. : Det ser faktisk ut som om det kun er 5 knops fartsgrense nærmere badende enn 50 meter. Altså ikke forbud mot ferdsel.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Det er faktisk slik at man ikke kan oppholde seg med båt innenfor 50 meter unna oppmerkede signalbøyer ved badeområder ! Den regel er også ufravikelig pr.dags dato !

Hvor har du funnet disse opplysningene? De er ihvertfall feil.

Avsnitt 26: Fartsgrenser

§ 2 Fartøyer, uansett størrelse eller fremdriftsmiddel, samt sjøfly, som passerer innenfor en avstand av 50 meter fra steder hvor bading pågår, skal ikke gå med større fart enn 5 knop (ca 9,2 km/t), og vise særlig aktsomhet.

§ 3 er også klar, men den er så lang at den gidder jeg ikke å skrive.

Da håper jeg denne lille misforståelsen er oppklart.

Ben Sin

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...