Jump to content

Motorbytte i Bayliner 2850 command brigde


ford4fun

Recommended Posts

Hei og velkommen!

 

Som du selv skriver; Dette er et lite problem. Vet ikke om du har 50 eller 400 motortimer i året, men jeg har selv en herlig svart åtter der nede, og ser ikke driftsutgiftene på den som noe problem. En MPI motor går enda rimeligere enn en forgassermotor.

 

Skal du ha i dieselmotor i denne båten, blir utvalget noe dårlig da lengden på motorrommet er litt liten. En V8 diesel passer bra, men rekkesekserne blir gjerne for lange.

 

Gi gjerne noe mer info om motor og bruksområde.

 

Ben Sin

Link to post
Bruksområdet er rolig kjøring, ca 4 uker på sommeren, og med marsjfart på 8-10 knop..

 

Da ville jeg latt bensinmotoren sitte der, og ikke tenkt mer på saken. Du kommer til å bruker mer på øl og grillmat enn bensin....

 

Også helt riktig som Frøken Fryd sier. Skal du ha glede av båten også i rask gange, trenger du en god porsjon motorkraft. En bekjent satte inn en dieselmotor på snaut 200 hester i en slik båt, og det angrer han ganske bittert på.

 

Lykke til med eventuell handel.

 

Ben Sin

Link to post

Kjøp båten og kos deg med tanken på at du ikke har brukt uendelige summer med penger på diesel motor, det gjør i hvertfall jeg med Bayliner 2955, (336cm bredde).

Har to V8 i min og i sommer gikk en motor 150timer, mens den andre omtrent halvparten, total bensinforbruk ble akkurat under 19 000,- og det synes jeg er MEGET bra!

Båten er god for ca 35 knop.

 

Hvilken årsmodell er det du tenker på, å er den ce godkjent?

 

Edit: Må vel være en før 89` om det er OMC og 2850, sjekk historien for båt, og evt selger før kjøp.....

Redigert av M.T Pockets (see edit history)
Link to post

Prøv bensinmotoren en sesong før du tenker mer på dieselgreiene. Så kan du gjøre deg opp en mening. jeg er selv meget fornøyd med første sesong med 310 hk mpi. mye laver forbruk enn antatt. Vi måtte legge inn 250 000 til for diesel i denne båten, og det er det ikke verdt. Snakker av erfaring da vi gikk over fra Yanmar 86 hk turbodiesel i den forrige.

båten. Bensinmotoren går kun dobbelt så dyrt som dieselen gikk i ca 20 knops fart.

Link to post

takker for alle svar, ble mer opplyst nå!

 

Etter det jeg har fått opplyst er det en 1987 modell ettersom det jeg vet..

 

Det er min far som skal handle, men jeg håper på å få låne den, og da er det jo ganske relevant så lenge jeg også må koste på drivstoff...

 

Hvilke steder utenom det avgiftsbelagte landet her er det mulig å få handlet motorer da?

 

Kenneth

Link to post
Er denne båten allerede i landet eller er den i usa, er den i usa kan du glemme å ta inn motoren som står i, den får du ikke godkjent.

 

Jeg vurderte å hente Steyr motorer fra danmark men det var ingenting å spare på det. Har hørt at Volvo kan bli rimeligere om man handler i usa, spesiellt om den fraktes sammen med båten...

 

båten er i norge, står i Østfold.

 

 

Skal legge fram denne tråden til fatter jeg, så får vi se hva han finner på!

 

Om dere kommer på noe mer relevant er det veldig bra om dere poster det her....

Link to post

Ja, vi kan krangle om grønne svensker og grå japanere så mye vi vil. SABB er desidert mestselgende i Norge! Hovedmarkedet er det profesjonelle markedet med hovedvekt på livbåter og nødaggregater. Overlevelsesevnen i de markedene er ikke stor om man ikke leverer det man tar betalt for. Når SABB'en da til og med tar mindre betalt enn svenskene og japanerne er vel det et godt argument i debatten.

 

Hadde en morsom en i båthavna for et par år siden. Tre gode venner bygger samme båt. To velger Mercruiser og drev, tredjemann velger SABB-iveco med V-drev og rak aksling på planende båt. Sistemann ble offer for en del skråblikk og kommentarer om marsjfart og ræv-tung båt. Resultat: sistemann har en båt med større tålegrense i sjøgang, forbruk og fart som de andre men en betydelig billigere installasjon med lavere vedlikehold.

 

Ingen av de tre ler av hverandre, alle er fornøyd med sin egen løsning, men en av de hadde mer penger til kjekt å ha elektronikk enn de to andre.

Oso

Link to post

SABBene kan ikke brukes med drevene som finnes på markedet i dag fra VP/Merc (finnes/fantes dog et enormt US drev - klumpet, roobust og med eksternt styrestag) - om de ikke har funnet et som holder nå da.... tror de arbeide/r/t med saken men hverken Volvo eller Merc drevene holder.

 

lavt turtall = høy komfort men pga den mer direkte omsetningen i drevet som følger det lave max turtallet blir drevene offer for dreiemomentet.

 

men som sagt ... vet at de jobbet med saken - og i motsetning til Volvo og tildels Merc på dieselfronten - har SABB et rykte å forvalte.....;)

Link to post

joda.. visst er den der men er vel ikke rare motoren i ytelse...? 230 hk v/4000 o/min - ser ut til å passe til mindre fritidsbåter og vil bli overrasket om den dytter den aktuelle båten til planetersklen...

 

helt annen type motor enn de de ellers markedsfører: http://www.ivecomotors.com/cgi-bin/ivecoMo...tegoryOID=-8124

 

detter er mer typiske SABB bamser: http://www.ivecomotors.com/cgi-bin/ivecoMo...OID=-1073750235

og drevknusere ;)

 

for øvrig: SABB rules....;)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Slenger meg på med en liten kommentar her.....

Er enig med Frøken Fryd og flere andre her, om du vurderer motorbytte så sørg for all del å sette inn nok krefter....

Selv har jeg en 2858 fra 1997 med en 2004 modell Steyr 256 og Mercruiser Bravo 2 drev. Helt perfekt etter min mening. Planer lett, marsjer på ca. 23 knop og gjør 26-27 knop på fullt. Fantastisk motor med lite støy og helt vibrasjonsfri.

 

Lykke til...

Link to post
Selv har jeg en 2858 fra 1997 med en 2004 modell Steyr 256 og Mercruiser Bravo 2 drev. Helt perfekt etter min mening. Planer lett, marsjer på ca. 23 knop og gjør 26-27 knop på fullt.

 

Ikke helt enig at båt av denne typen(fly) planer lett med fulle tanker og litt pargas, men kanskje du har annen propell..

Har to bekjente som begge har 2858 (96 og 97mod), og jeg hadde ikke kjøpt en båt med denne motorkombinasjonen etter prøveturer med deres båter, men vi har vel alle forskjellig oppfatning av ting.

 

Når det gjelder 2855 er det nok en greiere båt for denne motoren, (lettere) men tror at det ikke bør samenlignes 2850 og 2855, endel forskjeller i skroget der såvidt meg bekjent. Tror hekken på 2850 har dypere v-bunn.

 

Kan jeg få spørre om hva prisen på denne 2850 er? Har båt altså, bare av stor Bayliner interesse! :cool:

Redigert av M.T Pockets (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...