Gunga Din Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 ser ut som han kommer att ha mycket vind,kommande 24 timer........ S/Y Gunga Din Link to post
Douro Svart 11.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 Francis Joyon ligger nå 1863 n.m. foran Ellen MacArthur, og seiler østover i Det indiske hav med 26 knop. Han nærmer seg Kergulen, mens Ellen MacArthur på samme tid fremdeles befant seg i Atlanterhavet. Det ser ut til at FJ er mye flinkere til å holde rett kurs sammenlignet med EMAs mer "vinglete" kurs i samme farvann. Tiden FJ brukte fra Brest til Kapp Gode Håp, 15d18t21m, er den nest raskeste som noen seilbåt noensinne har gjennomført. Raskest var den 125 fot lange katamaranen ORANGE II med et mannskap på 13, da den satte verdensrekord rundt jorda i 2005. Link to post
Gunga Din Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 vet du vad Orange hade på samme sträcka?? S/Y Gunga Din Link to post
lippert Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 Hvis jeg ikke husker helt feil så var det først når EMA kom ned i sydishavet hun fikk ordentlig fart på båten sin. Men så hadde hun noen døgn uten for Syd Amerika på vei opp igjen hvor vinden var nærmest borte og hun holdt på å miste hele det forspranget hun hadde på forrige rekordholder. Det skal bli spennende å se hvordan dette går med FJ. Alene i en seilbåt med gj.snittsfart på over 20 knop i løpet av et døgn - utrolig. mvh Knut Erik Link to post
Gunga Din Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 .............. Men så hadde hun noen døgn uten for Syd Amerika på vei opp igjen hvor vinden var nærmest borte og hun holdt på å miste hele det forspranget hun hadde på forrige rekordholder. .............. tror den passasjen av stiltjebeltene er den vanskligaste....... S/Y Gunga Din Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 Joyon leder med 4 1/2 dag, og det tilsvarer .... 1863 nautiske mil!!! Det er nesten en Atlanterhavskryssing det. Og i disse båtene fire og en halv dag. Jeg gir meg over! S/Y Surprise Link to post
Douro Svart 11.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 vet du vad Orange hade på samme sträcka?? 14d08t19m Link to post
Gunga Din Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 14d08t19m det kan nog bli tufft o slå........skulle tro att en stor besättning kan segla betydligt snabbare der nere.... i stiltjebeltene er det nog mer chansartat ! S/Y Gunga Din Link to post
Douro Svart 11.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 (redigert) Alene i en seilbåt med gj.snittsfart på over 20 knop i løpet av et døgn - utrolig. IDEC II har teknisk leamikk som automatisk utløser fokk- og storskjøt ved en viss krengingsvinkel. Det muliggjør skarpseiling også mens soloseileren sover uten at faren for kullseiling blir for stor. Redigert 11.Desember.2007 av Douro (see edit history) Link to post
Douro Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 FJ har økt forspranget med 101 n.m. siden i går kveld, leder nå på EMA med 1964 n.m. Har passert Kerkulen, mens EMA samtidig ennå ikke hadde passert Kapp Gode Håp. FJ har nå lagt seg på en kurs som vil bringe ham lenger sør enn EMA ved passering av Kapp Leeuwin. Dette er nok gjort for å finne stabil vestavind på sørsiden av høytrykkene som har kurs mot farvannet sør for Australias sørvestpynt. Link to post
Douro Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 Link to post
lippert Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 Da har FJ satt ny 24 timers rekkord. 616,07 mil på 24 timer gir en snittfart på over 25 knop. Utrolig mvh Knut Erik Link to post
Douro Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 På hjemmesiden til FJ kan de som forstår fransk lese at han kl 1500 i ettermiddag satte ny verdensrekord for utseilt distanse for soloseilere i løpet av 24 timer. Den gamle rekorden var fra 2006 og ble satt av den 60 fot lange triamaranen BROSSARD seilt av Yvan Bourgnon på 610,45 n.m. Kl 1500 i ettermiddag hadde FJ tilbakelagt 616,07 n.m., og hadde da seilt med en gjennomsnittsfart på 25,66 knop de siste 24 timene! Link to post
Douro Svart 17.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2007 (redigert) Francis Joyon fortsetter sin imponerende rekordseilas. Den fjerde verdensrekorden på denne turen ble satt på distansen mellom Kapp Gode Håp til Kapp Leeuwin. Ikke nok med at han knuste Ellen MacArthurs solorekord over det Indiske hav fra 2004, han slo også (med 21 minutter(!)) verdensrekorden for båter med mannskap på denne distansen. Den rekorden ble satt av katamaranen ORANGE II i 2005, med 13 manns besetning på samme tur som de satte verdensrekord rundt jorden. Noen begynner allerede å fantasere om det er denne jorden-rundt rekorden (50 døgn, 16 timer, 20 minutter og 4 sekunder) som Francis bør ta sikte på, og ikke solorekorden til Ellen MacArthur på 71 døgn, 14 timer, 18 minutter 33 sekunder. Men for tre timer siden startet Thomas Coville fra Brest, og kommer nå halsende etter Francis og IDEC II med sikte på å slå samme solorekord i sin 3 meter lengre og ett tonn tyngre SODEB'O. Og i løpet av noen dager starter GROUPAMA 3 med fullt mannskap som virkelig tenker å gjøre noe med Jules Vernes rekorden til ORANGE II. GROUPAMA 3 er den første store flerskrogsbåten som legger ut på rekordforsøk i Sydhavet utstyrt med foiler på flottørene. Redigert 17.Desember.2007 av Douro (see edit history) Link to post
ohm Svart 18.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2007 Finnes det noen nettside som samler og sammenlikner fremgangen til alle disse båtene? Link to post
Douro Svart 18.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2007 Finnes det noen nettside som samler og sammenlikner fremgangen til alle disse båtene? Nei, det har i alle fall ikke jeg funnet. Kartet på sidene til IDEC II viser sammenligning kun med Ellen MacArthur i 2005. Og kartet på sidene til SODEB'O viser sammenligning mellom denne båten og seilasen til Ellen MacArthur for to år siden. Men på kartet til IDEC II kan man scrolle tilbake langs hele seilasen. Og hvis man scroller tilbake til ett døgn etter start og sammenligner posisjonen til SODEB'O nå, så ser det ut som om SODEB'O er kommet lenger ned langs Portugalkysten enn IDEC II var på samme tid. Ganske fantastisk å seile over Biscaya nå vinterstid på langt under et døgn! Link to post
lippert Svart 21.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Jeg blir bare mer og mer imponert over både mann og båt. "Joyon's passage through the Indian Ocean was only 59 minutes slower than when Bruno Peyron, aboard the maxi-catamaran Orange 2, set the current fully crewed round the world record in March 2005" mvh Knut Erik Link to post
Douro Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Det blir mer og mer klart at sammenligningen med den legendariske seilasen til Ellen MacArthur i 2005 er uinteressant. IDEC II med Francis Joyon ligger nå mer enn 3000 nautiske mil foran Ellen på samme tidspunkt i seilasen. Det er jo selvsagt et lite spenningsmoment i forhold til om båt og mannskap vil holde ut siste halvdel av seilasen over Stillehavet, rundt Kapp Horn og nordover Atlanterhavet uten uhell. Men det som nå er virkelig spennende, er tve-kampen mellom IDEC II og SODEB'O. Derfor er det synd at hjemmesidene til begge disse kamphanene kun inneholder kart som sammenligner seilasen deres med verdensrekorden til Ellen MacArthur. Thomas Coville i SODEB'O nærmer seg nå Kapp Verdeøyene. Og dersom man scroller kartet til IDEC II tilbake til samme posisjon, kan det se ut som om forspranget til Ellen MacArthur var omtrent likt på dette tidspunkt i seilasen. Med andre ord: Et meget tett og meget spennende løp mellom SODEB'O (til venstre) og IDEC II (til høyre): Link to post
Douro Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Videosnutt som viser sjøsetting av både IDEC II (i Frankrike) og SODEB'O (i Australia), samt første prøvetur med sistnevnte: http://www.dailymotion.com/related/3752506...-tv-mag-6_sport Når man ser dimensjonene på disse båtene, er det ganske utrolig at slike fartsmaskiner kan håndteres av kun én mann, og det i ukevis i strekk i noen av de mest krevende seilfarvannene som finnes på kloden vår. Link to post
Gunga Din Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 jöss redan halvvägs til Cap Horn.....ser ut som han får ganske starke vindar det kommande dygnet..... inbillar mig att det kan bli för "mye av det goda" oxo S/Y Gunga Din Link to post
Douro Svart 24.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2007 Finnes det noen nettside som samler og sammenlikner fremgangen til alle disse båtene? NÅ har kartet på nettsiden til SODEB'O også fått inn posisjonen til IDEC II. Og selv om SODEB'O gjør god fart i det den nå er i ferd med å passere ekvator, ligger Thomas Coville 12 timer etter Francis Joyons posisjon på samme tid i seilasen. Dette blir et meget spennende race, hvor Thomas Coville utvilsomt vil gjøre hva han kan for å ta igjen landsmannen, som nå seiler midt i Stillehavet med gjennomsnittsfart på godt over 20 knop. IDEC II slører nå i meget frisk sønnavind (tilsvarer kald nordavind på våre breddegrader) like nord for et kraftig lavtrykk som beveger seg parallelt med ham mot Kapp Horn. Det er sikkert både kalde og bølgete seilingforhold som Francis Joyon sloss mot på julaften på 53 graders sydlig bredde! Men de største utfordringene er nok å seile slalom mellom isfjellene... SODEB'O er en mye mer avansert og påkostet båt sammenlignet med IDEC II, til tross for at begge båtene har samme konstruktør. SODEB'O er både større og tyngre, har større seilareal, mast som kan dreies og mye mer avansert utstyr. Men hittil har altså den noe mer nøkterne tilnærmingen til Francis Joyon vist seg å være fornuftig. IDEC II er sparsomt utstyrt, og det er ikke motorer eller varmeapparat om bord. Han baserer seg kun på vind- og sol-energi til kraftforsyning. Link to post
Douro Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Forspranget til IDEC II i forhold til dagens posisjon til SODEB'O, er nå skrumpet inn til 10 timer og 18 minutter. Link to post
Douro Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Gjennomsnittsfarten til IDEC II nede i det sydlige Stillehav har nå bikket under 20 knop. Det ser ut som om han seiler raskere østover, enn lavtrykket. Slik at han vil få kraftige nordvestlige vinder det neste døgnet. Og ved Kap Horn blåser det storm. Link to post
Douro Svart 25.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2007 Francis Joyon sliter med forholdene i det sydlige Stillehav. Oversettelse fra fransk tekst på hjemmesiden hans: Tirsdag, 25.12: FJ har seilt hele dagen på samme bredde som lavtrykket som sperrer kursen hans mot Kapp Horn. Fremdeles på styrbord halser, i sydveslige vinder på mer enn 35 knop, kommer IDEC seg framover på den vanskelige kursen sørøstover rett mot sydspissen av Syd-Amerika. Men Stillehavets energi er tiltakende! Den sterke vinden og de vanskelige sjø-forholdene medfører en betydelig bremse på hans ønske om å få den store, røde trimaranen til å gå raskest mulig. Siste døgns framdrift har vært av de mest langsomme siden seilasen startet ved Brest for 32 døgn siden, med hastigheter kun på mellom 14 og 19 knop. Som en påminnenlse: IDEC II har hittil seilt 16300 n.m. med en gjennomsnittsfart på 21 knop! Det er nå 8500 n.m. igjen til mål, og FJ og land-teamet til IDEC II kan fremdeles notere seg en ledelse på 3000 n.m. i forhold til seilasen til Ellen MacArthur. Men det arge og ujevne Stillehavet er i ferd med å presse soloseiler Francis Joyon inn i et hjørne. Me dbare 430 nautiske mil siste døgn, er distansen til Hornet fremdeles minst 4 dagsetapper unna, og vil kreve både mot og selvoppofrelse av FJ. Stormer, utmattethet, bekymringer om isfjell, ettersyn av båten...: Julecoctailen vil bli spesielt merkbar for soloseileren dette året, spesielt etter hans erfaring fra julen 2003. Link to post
Douro Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2007 Francis sliter med det kraftige lavtrykket og sjøen som det setter opp. Men det ser ut til at han nå har jibbet og seiler for babord halser, og at han nå har lyktes i å komme ned på breddegraden som han vil kunne holde seg på for å komme klar syd av Kap Horn. Vi får håpe at han nå kan teite litt på skjøtene slik at han får fart nok i båten til å seile i fra det kraftige lavtrykket. Men det er ikke mye sjølé i farvannet som nå ligger foran ham fram mot hornet... Det er vanskelig å fatte hvilke store anstrengelser som en soloseiler blir utsatt for under slike forhold. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn