Jump to content

Vil Francis Joyon ta tilbake rekorden fra Dame Ellen MacArthur?


Douro

Hvem får verdensrekorden i solo-seiling rund jorda?  

36 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja, nå har Francis endelig funnet stabile passat-vinder.

SørAtlanteren har ikke vært noen success så langt. Francis har tapt mer enn 1000 n.m. av den ledelsen han hadde på Ellen MacArthur da han rundet Kapp Horn. Men han ligger jo fremdeles 2.500 mil foran, og det er jo en betryggende ledelse når det er 4.000 n.m. igjen til mål.

Nå kan han holde stø slørekurs nordover, og så gjenstår "bare" stillebeltet ved ekvator, passaten i Nord-Atlanteren, høytrykket ved Azorene og lavtrykkene i Biscaya før han kan seile i mål ved Brest.

Link to post

Vår helt nærmer seg Ekvator, med anseelige 22 knops gjennomsnittsfart siste døgn.

 

Skal vi tippe at han legger kursen rett nord, og tar omveien vest om Azorene?

 

Vindpilene på dette bildet er 36 timer fram. Francis har nå økt forspranget til Ellen MacArthur til 2818 nautiske mil.

080110_idec_ii_ekvator.gif

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post

Hei, Ask,

 

Det spørsmålet du stiller, har jeg ikke funnet eksakt svar på på hjemmesidene til Francis.

Du nevner 2 årsaker:

Skuldast det store forspranget berre betre båt, eller han han vore heldigare med været (flinkare til å tolka værmeldingane)?

...men det kan jo også være andre:

-Francis kan være en bedre seiler

-Francis kan ha en større evne til å pine seg selv til utmattende seilmanøvre til tross for mangel på søvn

-Flaks

 

Det jeg har lest om Francis Joyon, har fått meg til å beundre ham som seiler. Han er nøktern og nøyaktig, og meget fokusert på sitt mål.

Link to post

Francis har hatt dramatiske problemer i stillebeltet i dag!

Midt i en utmattende seilas i stillebeltet nord for ekvator, røk storseilfallet. Francis klatret opp for å skjære inn et nytt fall, men mislyktes. På veg opp oppdaget noe enda verre: Styrbord vant-feste holdt på å skru seg ut av masta, og fare for mastehavari var overhengende. Han klatret opp en gang til med verktøy for å forsøke å skru inn terminalen som hadde gjenget seg ut, men lyktes ikke med det heller. Han fikk festet gennakerfallet som støtte for masta, for å forhindre (eller forsinke) mastehavari dersom vantterminalen skulle skru seg helt ut.

Som om ikke dette var ille nok, mens han var oppe i masta fikk han en stygg skade på ankelen sin som følge av båtens bevegelser i den urolige sjøen.

 

Disse problemene kan vise seg å bli meget alvorlige for Francis. Han seiler nå med redusert seilføring og er i kontakt med hovedkvarteret og mast-leverandøren for å forsøke å få løst problemet.

 

Vi får holde fingrene krysset!

Link to post
Francis har hatt dramatiske problemer i stillebeltet i dag!

Midt i en utmattende seilas i stillebeltet nord for ekvator, røk storseilfallet. Francis klatret opp for å skjære inn et nytt fall, men mislyktes. På veg opp oppdaget noe enda verre: Styrbord vant-feste holdt på å skru seg ut av masta, og fare for mastehavari var overhengende. Han klatret opp en gang til med verktøy for å forsøke å skru inn terminalen som hadde gjenget seg ut, men lyktes ikke med det heller. Han fikk festet gennakerfallet som støtte for masta, for å forhindre (eller forsinke) mastehavari dersom vantterminalen skulle skru seg helt ut.

Som om ikke dette var ille nok, mens han var oppe i masta fikk han en stygg skade på ankelen sin som følge av båtens bevegelser i den urolige sjøen.

 

Disse problemene kan vise seg å bli meget alvorlige for Francis. Han seiler nå med redusert seilføring og er i kontakt med hovedkvarteret og mast-leverandøren for å forsøke å få løst problemet.

 

Vi får holde fingrene krysset!

 

Det var da voldsomt til problemer denne seileren får da, seiler han Bavaria eller?

Link to post
f**n oxo

 

Mens hele seilerverdenen holder pusten og biter negler, har Francis gjort seg ferdig med stillebeltet, og halter seg nordnordvestover med sterkt redusert seilføring for styrbord halser i en stabil, men tiltagende nordostpassat. Gjennomsnittshastigheten siste døgn er beskjedne (!) 12,8 knop...

 

Det er lite nytt om problemene på hjemmesiden hans i dag. Jeg forstår at han mangler verktøy av tilstrekkelig dimensjoner til å reparere terminalen på styrbord vant.

 

Men jeg er helt trygg på at Francis ikke har resignert, og vil forsøke alle muligheter til å komme seg i mål. Dersom han er heldig med værforholdene (som når han kommer lenger nord først og fremst dirigeres av posisjonen til Azorene-høytrykket), kan han være så heldig at han kan baute til babord halser før "the going gets tough" og seile slik helt inn til mål, slik at han unngår ødeleggende stor belastning på det svake styrbord sidevant?

 

Vindpilene på dette kartet er 36 timer fram i tid:080112_idec_ii_n_atlantic.gif

Link to post

Francis har slakket på skjøtene, og seiler med kurs 345 grader (rett mot New Foundland...), i stedet for å seile skarp kryss som han ville gjort dersom han ikke måtte ta hensyn til faren for mastehavari.

 

Han har holdt gjennomsnittsfart på over 15 knop siste døgnet, og seiler nå med respektable 18.

 

På hjemmesiden hans kan man lese at han har fått råd om å forsøke å lage en slags krave rundt masta ved vantfestet, for å forserke denne. Dette arbeidet er det ikke mulig å gjennomføre nå, når nordostpassaten virkelig har satt fart i båten.

 

080113_idec_ii_n_atlantic.gif

Link to post
  • 1 måned senere...

Siste nummer av Yachting World har en sak på mannen og hans maskin.

En underlig skrue. Alt skal være så enkelt som mulig. Og helst ikke koste noe. Dekksutstyret er for en stor del brukte greier han hadde liggende. Det ene rattet, i syrefast, var til overs fra IDEC1. Rorene på sideskrogene var noe brukte greier han hadde liggende som til nå har seilt en distanse tilsvarende 10 ganger jorda rundt.

Nigel Irens kommenterer: "Det er bare sånn han gjør ting, og man må ha troen".

Link to post
KISS prinsippet løser det meste.

 

Ja - det er ofte blitt bevist.

 

 

Og det er jo et tankekors at de to betydelig mer påkostede rekord-forsøkene til Franck Cammas GROUPAMA og Thomas Covilles SODEB'O begge måtte gi tapt på grunn av "tekniske problemer".

 

Jeg vet ikke om det er noe prinsipp som heter KISE (Keep It Sophisticated and Expensive), men i så fall har vel det spilt falitt i Sydhavet denne sommeren? 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...