Gunda Startet 29.November.2007 Link til dette innlegget Startet 29.November.2007 Hei ! Har tenkt å ta den årlige servicen på motoren nå . Gjelder en Yanmar 96 hk, 2005-modell, som jeg forøvrig hadde full service på i fjor, utført av merkeverksted. Har nå nettopp sjekket pris hos et lokalt, vel anerkjent firma, som antyder en pris på ca. kr.5.000.- for "vanlig" service. Er dette å kaste penger ut vinduet ? I "vanlig" service inngår vel stort sett bare olje- og filterbytte, noe som jeg bør kunne klare selv. Men, kanskje det er ting som en proff mekaniker vil sjekke/oppdage, som jeg IKKE er i stand til selv. Tenker på f.eks. ventilklaring, dieselpumpe, turbo o.s.v. Kunne vært interessant å høre hvilke tanker dere andre har om dette ! Gjør dere jobben selv, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Har selv tatt olje og filtere årlig men tenkte nå faktisk å høre hva de lokale skal ha for å gjøre den jobben , er så møkka lei av å ligge på kne med klemte fingre og olje til albuene , men om det er snakk om 5lapper så tror jeg nok jeg hopper i det nok engang Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Tar alltid servicen selv. Dette så sant det ikke er ting som ikke påvirker garantien. Bytte av olje og filtre samt slitedeler går som en lek.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SF Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Jeg har alltid tatt all service selv. Nå med min nye båt med forholdsvis ny motor sjekket jeg pris på dette hos forhandler samt hva prisen inkluderte av arbeid. Konklusjonen var at jeg også i år kommer til å ta service selv. Kr 6000,- for å skifte 10l olje, oljefilter, diselfiltere og tre anodestaver er for dyrt synes jeg. Bruker jeg noen timer på å gjøre dette selv sparer jeg 4000,-. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MVH Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Ja, jeg tar alltid servicen på motor og drev selv. Da er jeg sikker på at det blir gjort skikkelig. Har dårlig erfaring med så kalt "proffer". Det slurves for mye, så da er det best å gjøre det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Tar også servicen selv, enkelt og greit er det.... og et par timer ekstra kos ombord.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 tar oxo alltid servicen själv....... har haft av topper o sylindrer på tidl motorer...så litt skruing kan även en seglare gjöre tror dock ikke jag ror iland en totalrenovering..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Det blir nok verksted desverre siden motoren er ny. Prisen er desverre til å grine av. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Ja selvsagt tar jeg servicen selv. Man lærer motoren å kjenne og sparer mange penger. Oljeskift + alle filter ( luft/diesel og oljefillter). Kontrollere drivremmer og eventuellt skifte/stramme. Sjekke ventilklaringer og trykkprøve dyser. Dysene må på verksted for å justeres. Greit å sjekke ventilklaringen ( VP KADM 43). Tenningsrekkefølge er : 1-5-3-6-2-4 og ventilklaring er 0,40 mm på inn og ut. Still opp motoren for tenning på syl 1. ( ps: idet ventilene veksler på syl 6 står syl 1 for tenning) Løs skruen med en 11mm og juster med en skrunøkkel på stillskruen Kontroller avstanden mellom løftearm og ventilstyring. Avstanden skal være 0,40 mm. Bruk et søkerblad 0,4 og dra mellom og når det blir en ørliten motstand er avstanden korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Tar også servicen selv, enkelt og greit er det.... og et par timer ekstra kos ombord.. Nå hadde vel "Den Grønne" i kjelleren hos deg fremdeles med grønn lakk på både olje- og dieselfilter... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Nå hadde vel "Den Grønne" i kjelleren hos deg fremdeles med grønn lakk på både olje- og dieselfilter... Kan vel muligens ha en sammenehng med når bildet er tatt, før eller etter service vil jeg tro.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 mener bestemt at sydvesten har et poeng der :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Fint foto (-- reference to evil site removed --). Beskrivelsen av ventilklaringen var også god. Men første gang dette skal utføres er det sikkert greit å få bistand fra en som har gjort det før. Mitt argument for å ta den alminnelige servicen på motoren og båten selv, er at det gjerne kan være deler/forhold som de lokale verkstedene kanskje ikke er tilstrekkelig klar over. Jeg har eksempelvis to anoder på giroljekjøleren. Da jeg snakket med verkstedet var de ikke påpasselige med at disse også måtte skiftes. Når man har skiftet oljer og vinterkonservert et par ganger har man gjerne innarbeidet en teknikk slik at det går lettere neste gang. Jeg pleier også å spraye motorkonservering over motoren etter at jeg er ferdig med den vanlige konserveringen. Det er også greit å kontrollere at alt ferskvann kommer ut fra "ømtålige" deler. Jeg tviler på at verkstedet bekoster skader som måtte skyldes frostskader. Men det er kanskje ikke like lett å konservere de mer avanserte motorene selv. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Greit å sjekke ventilklaringen ( VP KADM 43). Tenningsrekkefølge er : 1-5-3-6-2-4 og ventilklaring er 0,40 mm på inn og ut. Still opp motoren for tenning på syl 1. ( ps: idet ventilene veksler på syl 6 står syl 1 for tenning) Har du en enkel måte å dreie motoren når tenningsrekkefølgen skal bestemmes. I motorrommet hos meg er det veldig trangt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Kan vel muligens ha en sammenehng med når bildet er tatt, før eller etter service vil jeg tro.... Vel, nå vedgikk vel Langesundsmannen å ha vært smittet av et "latskaps-virus" i en annen tråd her, men jeg regner med at energien alikevel innhetet deg da.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hydrox Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Dette med å justere ventilklaringer er en jobb for de som har litt peiling. Feilen som mange gjør er at man glemmer å tørne maskinen slik at ventilene man stiller står på frikam. Er mer enn en gang jeg har hørt..."Det var sinnsykt mye å stille for at klaringene skulle bli riktige".... Da bør det ringe en bjelle, man har glemt å tørne. Gøyeste historien om ventiljustering finner sted på kongeskipet. En nyutdannet maskinoffiser i fra sjøkrigskolen kommer ombord og ene Bergen Dieselen er moden for ventiljustering. Han insisterer på å gjøre jobben og stiller ventilene uten å tørne maskinen. En kompis av meg står å ser på hva som foregår men holder kjeft, han likte ikke den nye offiserens hovne holdning og selvsikkerhet. Når jobben er gjort gir den nye maskinoffiseren beskjed om at motoren er klar for oppstart/prøvekjøring. Ved oppstart hørtes lyder som... "piff piff rakkle rakkle kapoff skrape knekke.......så helt stille" Den nye maskinoffiseren fikk så lov til å reise der i fra... Ja, det ble veldig dyrt for kongen og fedrelandet... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 (redigert) Vel, nå vedgikk vel Langesundsmannen å ha vært smittet av et "latskaps-virus" i en annen tråd her, men jeg regner med at energien alikevel innhetet deg da.... Nå kjenner ikke jeg noen Langesundsmann med "latskaps-virus", men om det er meg som person du vil diskutere så er jeg bosatt på Stathelle, men jeg trodde ikke det var personen som var tema i denne tråden... Redigert 29.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 (redigert) Nå kjenner ikke jeg noen Langesundsmann med "latskaps-virus", men om det er meg som person du vil diskutere så er jeg bosatt på Stathelle, men jeg trodde ikke det var personen som var tema i denne tråden... Det var nok forsøk på en "vittighet". Stathelle er bosted og Langesund hjemhavn da hvis jeg forstår rett.....??? Tror forøvrig jeg traff deg i Nevlunghavn for noen år siden.....i en prat om distanse og kurs fra Langesund til Skagen. Forøvrig over en pils.... (mulig jeg forveksler deg da...) Redigert for tileggsopplysninger: Forøvrig tar jeg også service på motoren selv. Ca. 20 liter motorolje tappes med original fastmontert pumpe ut av Ford/Sabben, filtere skiftes, impeller skiftes, dobbel dynamorem skiftes og sink skiftes. Etter advarsler her på forumet vil også oljen på min PRM 401 gearkasse bli skiftet hvert år, med gjennomspyling med diesel i den forbindelse. Motoren har nå gått 1800 timer så i vinter blir det også å ta ut dysene for trykktesting.... Redigert 29.November.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tine IV Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 ALT må gjøres selv , det er en av grunnene til at Økosjefen mener vi har økonomi til dette livet .Skulle jeg hatt folk til det meste , da hadde nok budsjettet gått i dass . Selvsagt ikke alt jeg klarer sånn i utgangspunktet , derfor er Baatplassen et knall forum . Har også folk jeg kan få hjelp av , men ikke noe service folk eller andre holinger ombord her nei . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Fusebox Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Heia, Jeg tar også servicen selv. Som nevnt er det jo også mye god kompetanse her på baatplassen om man trenger litt hjelp. For min egen del, så er jeg ekstremt redd for å knekke bolter (har gjort det noen ganger, med påfølgende MYYYE arbeid) og innhenter noen gode naboer for ukjente formål av den type. Ellers så er det jo ikke akkurat trolldom... Har forøvrig ny og ukjent motor (for meg) i båten, og ser egentlig litt frem til å mekke litt på VP TAMD 40A... (med liten skrift:selv om den ser litt skummelt stor ut ;-) /Are Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Ååå jeg viste ikke at motoren hadde service. Hvor sitter den ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Samme sted som på bilen din. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Bilen kjøres vel hver dag i 3 år mellom hver service. En båt må da også kunne greie det ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Hvis det går 3 år mellom hver gang du skrur på seilbåten din så sier det igrunn nok Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.November.2007 Link til dette innlegget Svart 29.November.2007 Joda, tar også servicen selv. Dette er egentlig såre enkelt - og jeg opplever oljeskift, filterskift m.v som enda enklere på de nye motorene der ting er bedre lagt til rette (iallefall D-serien). Ypperlig måte å bli kjent med eget utstyr. Ser at du også har nyere motor. Motorprodusentene stiller ofte krav om at førstegangsservice skal tas av merkeverksted, men utover det er ikke dette noe som helst krav for at garanti skal gjelde. Men sørg for å ikke skrue oljefilteret skjeivt på, eller noe annet dumt - da sliter du selvsagt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.