Jump to content

Tar du servicen på motoren selv ?

Gunda

Recommended Posts

Hei !

Har tenkt å ta den årlige servicen på motoren nå . Gjelder en Yanmar 96 hk, 2005-modell, som jeg forøvrig hadde full service på i fjor, utført av merkeverksted. Har nå nettopp sjekket pris hos et lokalt, vel anerkjent firma, som antyder en pris på ca. kr.5.000.- for "vanlig" service. Er dette å kaste penger ut vinduet ? :confused: I "vanlig" service inngår vel stort sett bare olje- og filterbytte, noe som jeg bør kunne klare selv. Men, kanskje det er ting som en proff mekaniker vil sjekke/oppdage, som jeg IKKE er i stand til selv. Tenker på f.eks. ventilklaring, dieselpumpe, turbo o.s.v. Kunne vært interessant å høre hvilke tanker dere andre har om dette ! Gjør dere jobben selv, eller ?

Jeg har alltid tatt all service selv. Nå med min nye båt med forholdsvis ny motor sjekket jeg pris på dette hos forhandler samt hva prisen inkluderte av arbeid. Konklusjonen var at jeg også i år kommer til å ta service selv.

Kr 6000,- for å skifte 10l olje, oljefilter, diselfiltere og tre anodestaver er for dyrt synes jeg. Bruker jeg noen timer på å gjøre dette selv sparer jeg 4000,-.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tar også servicen selv, enkelt og greit er det.... og et par timer ekstra kos ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja selvsagt tar jeg servicen selv. Man lærer motoren å kjenne og sparer mange penger. Oljeskift + alle filter ( luft/diesel og oljefillter). Kontrollere drivremmer og eventuellt skifte/stramme. Sjekke ventilklaringer og trykkprøve dyser. Dysene må på verksted for å justeres.

Greit å sjekke ventilklaringen ( VP KADM 43). Tenningsrekkefølge er : 1-5-3-6-2-4 og ventilklaring er 0,40 mm på inn og ut. Still opp motoren for tenning på syl 1. ( ps: idet ventilene veksler på syl 6 står syl 1 for tenning)

Løs skruen med en 11mm og juster med en skrunøkkel på stillskruen

Kontroller avstanden mellom løftearm og ventilstyring. Avstanden skal være 0,40 mm. Bruk et søkerblad 0,4 og dra mellom og når det blir en ørliten motstand er avstanden korrekt.

dsc00670zg0.jpg

Tar også servicen selv, enkelt og greit er det.... og et par timer ekstra kos ombord..

Nå hadde vel "Den Grønne" i kjelleren hos deg fremdeles med grønn lakk på både olje- og dieselfilter... :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå hadde vel "Den Grønne" i kjelleren hos deg fremdeles med grønn lakk på både olje- og dieselfilter... :lol:

Kan vel muligens ha en sammenehng med når bildet er tatt, før eller etter service vil jeg tro....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Fint foto (-- reference to evil site removed --). Beskrivelsen av ventilklaringen var også god. Men første gang dette skal utføres er det sikkert greit å få bistand fra en som har gjort det før.

Mitt argument for å ta den alminnelige servicen på motoren og båten selv, er at det gjerne kan være deler/forhold som de lokale verkstedene kanskje ikke er tilstrekkelig klar over. Jeg har eksempelvis to anoder på giroljekjøleren. Da jeg snakket med verkstedet var de ikke påpasselige med at disse også måtte skiftes. Når man har skiftet oljer og vinterkonservert et par ganger har man gjerne innarbeidet en teknikk slik at det går lettere neste gang. Jeg pleier også å spraye motorkonservering over motoren etter at jeg er ferdig med den vanlige konserveringen. Det er også greit å kontrollere at alt ferskvann kommer ut fra "ømtålige" deler. Jeg tviler på at verkstedet bekoster skader som måtte skyldes frostskader. Men det er kanskje ikke like lett å konservere de mer avanserte motorene selv.

Greit å sjekke ventilklaringen ( VP KADM 43). Tenningsrekkefølge er : 1-5-3-6-2-4 og ventilklaring er 0,40 mm på inn og ut. Still opp motoren for tenning på syl 1. ( ps: idet ventilene veksler på syl 6 står syl 1 for tenning)

Har du en enkel måte å dreie motoren når tenningsrekkefølgen skal bestemmes. I motorrommet hos meg er det veldig trangt.

Kan vel muligens ha en sammenehng med når bildet er tatt, før eller etter service vil jeg tro....

Vel, nå vedgikk vel Langesundsmannen å ha vært smittet av et "latskaps-virus" i en annen tråd her, men jeg regner med at energien alikevel innhetet deg da....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dette med å justere ventilklaringer er en jobb for de som har litt peiling. Feilen som mange gjør er at man glemmer å tørne maskinen slik at ventilene man stiller står på frikam. Er mer enn en gang jeg har hørt..."Det var sinnsykt mye å stille for at klaringene skulle bli riktige".... Da bør det ringe en bjelle, man har glemt å tørne.

Gøyeste historien om ventiljustering finner sted på kongeskipet. En nyutdannet maskinoffiser i fra sjøkrigskolen kommer ombord og ene Bergen Dieselen er moden for ventiljustering. Han insisterer på å gjøre jobben og stiller ventilene uten å tørne maskinen. En kompis av meg står å ser på hva som foregår men holder kjeft, han likte ikke den nye offiserens hovne holdning og selvsikkerhet. Når jobben er gjort gir den nye maskinoffiseren beskjed om at motoren er klar for oppstart/prøvekjøring. Ved oppstart hørtes lyder som... "piff piff rakkle rakkle kapoff skrape knekke.......så helt stille" Den nye maskinoffiseren fikk så lov til å reise der i fra... :smiley:

Ja, det ble veldig dyrt for kongen og fedrelandet...

Vel, nå vedgikk vel Langesundsmannen å ha vært smittet av et "latskaps-virus" i en annen tråd her, men jeg regner med at energien alikevel innhetet deg da....

Nå kjenner ikke jeg noen Langesundsmann med "latskaps-virus", men om det er meg som person du vil diskutere så er jeg bosatt på Stathelle, men jeg trodde ikke det var personen som var tema i denne tråden...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Nå kjenner ikke jeg noen Langesundsmann med "latskaps-virus", men om det er meg som person du vil diskutere så er jeg bosatt på Stathelle, men jeg trodde ikke det var personen som var tema i denne tråden...

Det var nok forsøk på en "vittighet". Stathelle er bosted og Langesund hjemhavn da hvis jeg forstår rett.....??? Tror forøvrig jeg traff deg i Nevlunghavn for noen år siden.....i en prat om distanse og kurs fra Langesund til Skagen. Forøvrig over en pils.... (mulig jeg forveksler deg da...)

Redigert for tileggsopplysninger: Forøvrig tar jeg også service på motoren selv. Ca. 20 liter motorolje tappes med original fastmontert pumpe ut av Ford/Sabben, filtere skiftes, impeller skiftes, dobbel dynamorem skiftes og sink skiftes. Etter advarsler her på forumet vil også oljen på min PRM 401 gearkasse bli skiftet hvert år, med gjennomspyling med diesel i den forbindelse. Motoren har nå gått 1800 timer så i vinter blir det også å ta ut dysene for trykktesting....

Redigert av Sundberg (see edit history)

ALT må gjøres selv , det er en av grunnene til at Økosjefen mener vi har økonomi til dette livet .Skulle jeg hatt folk til det meste , da hadde nok budsjettet gått i dass . Selvsagt ikke alt jeg klarer sånn i utgangspunktet , derfor er Baatplassen et knall forum . Har også folk jeg kan få hjelp av , men ikke noe service folk eller andre holinger ombord her nei .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Heia,

Jeg tar også servicen selv. Som nevnt er det jo også mye god kompetanse her på baatplassen om man trenger litt hjelp.

For min egen del, så er jeg ekstremt redd for å knekke bolter (har gjort det noen ganger, med påfølgende MYYYE arbeid) og innhenter noen gode naboer for ukjente formål av den type. Ellers så er det jo ikke akkurat trolldom...

Har forøvrig ny og ukjent motor (for meg) i båten, og ser egentlig litt frem til å mekke litt på VP TAMD 40A... (med liten skrift:selv om den ser litt skummelt stor ut ;-)

/Are

Joda, tar også servicen selv. Dette er egentlig såre enkelt - og jeg opplever oljeskift, filterskift m.v som enda enklere på de nye motorene der ting er bedre lagt til rette (iallefall D-serien).

Ypperlig måte å bli kjent med eget utstyr.

Ser at du også har nyere motor. Motorprodusentene stiller ofte krav om at førstegangsservice skal tas av merkeverksted, men utover det er ikke dette noe som helst krav for at garanti skal gjelde. Men sørg for å ikke skrue oljefilteret skjeivt på, eller noe annet dumt - da sliter du selvsagt :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...