Jump to content

Tar du servicen på motoren selv ?

Gunda

Recommended Posts

Ta servicen selv! Det er alt for mye slurv der ute hos "proffene"!!

Jeg tar service 2 ganger pr. år. Dvs. jeg splitter opp servicen i 2. Dermed får jeg et tettere forhold til motorklumpen...

Hver høst er det olje og filterskift. Hver vår er det impellerbytte og ventiljustering. Så plusser jeg på med alt hva servicehåndboken anbefaler etter kjørte timer. Anbefales!!

Skulle du likevel velge "proffene" så vær kritisk. Be om å få de gamle delene som er byttet. Sjekk oljen før du forlater verkstedet osv. MYE svindel... :headbang:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Ventiljustering kan da ikke være nødvendig hvert år ? Det er noe som heter "å skru i stykker" og "if it works, don't fix it"

(I IT bransjen, der jeg holder til, er det også et uttrykk som heter : "If it works, don't ask WHY". Gjelder forsåvidt stort sett Microsoft Windows verdenen ;-)

Hehe.... kunne nok begrenset ordbruken til ventilkontroll....og justering ved behov. Det er det jeg fatisk gjør!

(Var i IT-bransjen da Windows kom på markedet; Etter en tid med kortvarig begeistring kom hoderistingen - og det er mye hoderisting fortsatt da skjønner jeg :smiley: )

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Joda, tar også servicen selv. Dette er egentlig såre enkelt - og jeg opplever oljeskift, filterskift m.v som enda enklere på de nye motorene der ting er bedre lagt til rette (iallefall D-serien).

Ypperlig måte å bli kjent med eget utstyr.

Men sørg for å ikke skrue oljefilteret skjeivt på, eller noe annet dumt - da sliter du selvsagt :lol:

Oljefilteret har en o-ring som pakning. Hvis du ikke fjerner den gamle o-ringen når du skifter filter kan du drite på draget. Det hender at den setter seg fast i filterholderen . Monteres det nye filteret med 2 oringer kan det gå til Høkholte. Med turtall og høyt oljetrykk kan pakningene briste og olja går rett i kjølen og skjæring på alle rådelagrene. Da kan du stå der å banne og sverte over pengene du sparte på servicen

Har en 5 år gammel VP 41 som eg kun har skiftet olje, oljefilter og luftfilter. Har planer om å bytte dieselfilter og dynamo/vannpumpe/servo-reimer samt kjølevæske til våren.

Motoren har vel gått ca 3-500 timer. Bør eg gjere noko anna enn det har har gjort til no? Tenker på ventiler/dyser? Motoren virker som ny, og merker ingen tegn på at noe er galt.

Redigert av eysteind (see edit history)

Jeg tror ikke at det er noen som kan ta bedre vare på sin egen motor en eieren selv.

Den som ikke er istand til å ta en service på motoren selv bør ikke dra på store turen alene.

Med bil er det bare å trille ut mot høyre den dagen motoren "herker" "hoster" og stopper, med båt er det ikke like lett og parkere "trygt" den dagen motoren stopper.

Her selv opplevd å bli tilkalt av båteier som sier at motoren piper og seilene virker ikke!! og trenger hjelp da de tror de vil drive på land.

Meeen på dagens motorere finnes det også sorte bokser som trenger en dataingeniør med utstyr til noen ganger båtens verdi for å finne verifisere feil. Og disse kontrollene/servicene bør vi overlate til de profesjonelle.

SÅ, bli kjent med motoren din, lytt til de lokalkjente og grav deg ned i tide.

Tar også all service selv, gjør dette da jeg liker å gjøre slikt arbeid. Har målt kompresjonen på alle 6 sylindre, justert ventilklaringer, skiftet toppakninger, overhalt turbo med nytt lager. Kjenner motoren ganske bra da jeg tok all marinisering, laget eksosmanifoil i syrefast rustfritt stål, laget flens for tilpassning av PTO kraftuttak. Tror det er lurt av de fleste å gjøre så mye de kan selv, ikke bare økonomisk men også av sikkerhetsmessig grunner. Alle bør kunne skifte et diselfilter på motoren sin, tenk om det går tett når du er utpå langt fra servicefolk.motor4.jpg

Bilen kjøres vel hver dag i 3 år mellom hver service. En båt må da også kunne greie det ?
Det er noe som heter "å skru i stykker" og "if it works, don't fix it"

Er vel et lite poeng dette? Nå er det utenbordsmotor jeg har, men jeg gjør da ikke annet enn å kjøre gjennom med ferskvann og spray den med Biltema marine spray (x- et eller annet) for så å la den stå. Bytte impeller? Nope. Bytte plugger? Merker nok fort når det må gjøres. Men så har jeg :cool: YAMAHA :cool: da. :lol:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Hver høst er det olje og filterskift. Hver vår er det impellerbytte og ventiljustering. Så plusser jeg på med alt hva servicehåndboken anbefaler etter kjørte timer. Anbefales!!

Fint at folk klarer å gjør det meste selv , men kan bli litt for mye kansje . Bytte olje en gang i året ( høsten ) , er jo nesten litt dumt .Kansje motoren har gått 80 - 100 timer , som er nada for en motor . Diesel filter derimot er nok lurt å bytte en gang i året , der kan det jo fort sammles noe dritt . Så har vi impelleren , bytte den en gang i året er mortimot penger rett i vasken ( på pent ). Er vel stort sett bare selgere av impeller å oljer som sytes det er flott at du bytter så ofte , kan jo kansje være greit på en måte .Men jeg mener det er penger ut av vinduet å drive på å bytte impeller , olje og oljefilter en gang pr år . Men selvsagt er det jo frivillig også , men trur folk er litt prega av dette . Virker lissom at dette MÅ gjøres , feil mener jeg og bortkasta penger . Men det er jo min mening , men ikke selgere sin .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

En klar regel her må vel være at dersom en har litt teknisk innsikt og liker å skru, og føler seg kompetent til å foreta slik regelmessig service på egen motor, så gjør man det. Men jeg vil fraråde de som har ti tommeltotter eller ikke har peiling på hvordan dette skal utføres......å prøve seg. Med mindre man har en kyndig person man kan forholde deg til, og som kan kontrollere eller være med under arbeidet. En skal være sikker på hva en gjør, for det holder ikke bare å tro godt om egne ferdigheter.

Bare det å skifte et dieselfilter krever sin mann......bedre i så fall få med seg en som kan dette, til å forklare hva som skjer, hvordan arbeidet skal utføres og hvorfor det må være slik. For det kan være lurt å ha kjennskap til akkurat dette, for da er en ikke så hjelpeløs dersom det skulle bli nødvendig å måtte skifte filtrene utpå.

Det som er minst like viktig i denne sammenhengen, er å ha riktig verktøy ombord, og nødvendige servicedeler, slanger og slangeklemmer....slik at en eller annen kan utføre dette arbeidet i en nødsituasjon.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Hei !

Da takker jeg for mange gode svar og tips. Konklusjonen blir : I år tar jeg servicen selv ! :smiley: Motor har kun gått ca. 80 timer etter service på merkeverksted i fjor høst. Da holder det helt sikkert med kun oljeskift, samt bytte av filtre (luft, olje, diesel) nå. Da blir det flere "lapper" til julegaver ! Så vurderer jeg heller etter neste års sesong om jeg får et verksted til å sjekke de punktene jeg føler meg uskikket til selv .

God helg ! :seeya:

Hilsen Gunda

Folk er livredde for diesel-dritt og dieseldyr. Har du noen gang hatt dette problemet på bilen din ? ( Hvor ofte fyller du på bilen i forhold til båten ? )

Nei, men jeg parkerer heller ikke bilen med halve diseltanken neddykket i et medium som regulerer temperaturen seeeeeeent (sjøvann) og andre halvdelen eksponert for daglige temperatursvingninger med nattefrost og sol på dagen.

Ei heller står bilen konstant å gynger søtt for å blande kondensvannet med diselen. Og til sist går det vel rundt halvannen uke å skifte ut all diselen på bilen, men båten sliter gjerne med restene av den gamle i månedsvis.

Hatt diseldyr, ja i massevis men heldig vis på jobb og ikke på egen båt.

Mine egenkomponerte regler:

- Man plages bare en gang av diseldyr før man går over til "better safe than sorry" filosofi på diselvedlikehold.

- Man ryker bare impeller en gang med kjøletap til følge mens man er underveis før man går over til "better safe than sorry" filosofi på vedlikehold av impeller

- Man ryker bare termostat en gang underveis med kjøletap til følge før man går over til "better safe than sorry" filosofi på vedlikehold av termostat

Vel, det finnes noen unntak. Om du vet hva du holder på med og har en motor som er lett å komme til er hverken filter, termostat eller impellerbytte noen kunst å foreta når behovet er der. Men selv har jeg etter maaange år på sjøen både i egen båt og på jobb erfart at å skru i sjøgang og med litt i overkant stresset stemning er noe dritt dersom jobben kunne blitt gjort i smult farvann i ro og mak. (Helst godt fortøyd)

Oso

Bytte plugger? Merker nok fort når det må gjøres. Men så har jeg :cool: YAMAHA :cool: da. :lol:

Du kan godt bytte plugger hvert år, effekten på en plugg taper seg vesentlig etter bare 10 driftstimer og det er både god drivstofføkonomi, ekstra sikkerhet og til og med Yamahaen forbrenner renere med nye plugger.....en plugg er IKKE dyr :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er vel en slags "økonomisk hovedregel" som gjelder for mange folks båthold og båtvedlikehold:

Fordi ting fort blir så søkkandes dyre når ordet båt forbindes med dem, er det fryktelig fristende å gjøre selv mange flere av iallfall de enkle mekkejobbene enn man (ikke engang i sine villeste drømmer) ville gjort på bilen.

I forbindelse med bilkjøring har jeg hørt kloke ekspertmennesker si: "Kjør aldri tom for diesel, for da må du i tillegg til å fylle tanken også lufte systemet". Å fytterakker'n! Har jeg tenkt da, og selvfølgelig aldri kjørt tom.

Men nå, når jeg er blitt tredjedelseier av en litt tilårskommen båt med diesel nede under lokket, synes jeg det er helt naturlig at slik lufting nærmest hører til hva-enhver-båteier-skal-gjøre-selv. Så dieselsystem, kom an! Her skal luftes!

Og da gearet viste klare tegn på uvirksomhet, syntes jeg det var like naturlig at juniorrederen skrudde av og opp, bestilte deler, monterte og skrudde sammen igjen. (Og helt naturlig at det virket som det skulle. Noe må de jo lære på Musikkhøyskolen!)

Så vi har det sikkert sånn langs bryggene og på opplagsplassene her i landet, at grensen mellom selvgjort og faggjort ofte er skjøvet langt, langt nærmere selvgjort enn det som gjelder for køyregreiene vi har rullende på landeveien.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Har alltid tatt service selv men var en gang nødt til å sette bort en jobb til et aut. VP verksted. De byttet om drivstoffslangene slik at urenset diesel gikk rett på pumpa. Resulttet var at den lille sila i dieselpumpa gikk tett i stiv kuling på utsiden av Koster. Motoren stoppet ikke helt slik at jeg kom meg å innsiden av en holme for egen maskin. Ingen hyggelig opplevelse, men etter litt feilsøking fant jeg feilen og turen fortsatte uten problemer. Det er eneste gang jeg har vurdert å kalle på hjelp.

Du kan godt bytte plugger hvert år, effekten på en plugg taper seg vesentlig etter bare 10 driftstimer og det er både god drivstofføkonomi.... :smash:

Det har jeg lurt på. :diving::eek: Hvis en plugg tenner ved hver omdreining, bør den da skiftes for å bedre økonomien?

Påstand: Så lenge pluggen antenner bensindampen er den god nok.

Jeg har skiftet plugger som er kjørt mye leeeengre enn anbefalt uten å merke en dritt på økonomi eller effekt. Pluggskifte er oppskrytt ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...