Jump to content

Tar du servicen på motoren selv ?

Gunda

Recommended Posts

Dette var en nesten utrolig historie blueline. Er den oppdiktet eller sann? Hva i all verden har vært årsaken til at verkstedet byttet om på drivstoffslangene. Fremgikk dette av regningen - eller er det noe du har - unnskyld uttrykket - drømt?

At du, roaldbj, kan finne på å mistenkeliggjøre et respektert medlem som har vært her i en mannsalder kan jeg på ingen måte begripe.

Hva er det du - unnskyld uttrykket - røyker?

Dette var en gammel TAMD 30 som vi kjøpte da den var 14 år gammel. Pga. slett vedlikehold pga. proffer hadde tatt vedlikehold opplag hvert år før vi kjøpte båten hadde det vært diverse lekkasjer fra kjølesystemet. Resultatet var at braketten til dynamoen var tæret slik at en bolt knakk. For å bytte bolten så måtte motoren ut. Da jeg var på utelandsjobb rakk jeg ikke å gjøre dette selv. Under montering så har mekanikeren byttet om de to slangene. Det gikk bra i 1 og en halv sesong men da jeg kjørte i uvær ble det selvfølgelig problemer. Byttet etpar filtere før jeg sjekket grundig og fant feilen. Det kunne faktisk gått skikkelig ille da jeg var alene i båten og ingen andre båter i nærheten.

Dette var en nesten utrolig historie blueline. Er den oppdiktet eller sann? Hva i all verden har vært årsaken til at verkstedet byttet om på drivstoffslangene. Fremgikk dette av regningen - eller er det noe du har - unnskyld uttrykket - drømt?

Kjære vene - her skal en ha dokumentasjon før en forteller noe en har opplevd. Er det på dette nivået listen ligger her på forumet?

Hvis tilførselslangen var koblet direkte på dieselpumpen må man spørre om dette var en VP mekaniker som utførte jobben. Prosedyren ved lufting av dieselanlegget vil vise mekanikeren omgående at slangene er feilkoblet. Det er ikke mulig å få pumpen til å ta og man får ikke diesel i luftenippelen på hovedfilteret. Roaldbj spørsmålstegn ved hendelsen er berrettiget

Dette var en gammel TAMD 30 som vi kjøpte da den var 14 år gammel. Pga. slett vedlikehold pga. proffer hadde tatt vedlikehold opplag hvert år før vi kjøpte båten hadde det vært diverse lekkasjer fra kjølesystemet. Resultatet var at braketten til dynamoen var tæret slik at en bolt knakk. For å bytte bolten så måtte motoren ut. Da jeg var på utelandsjobb rakk jeg ikke å gjøre dette selv. Under montering så har mekanikeren byttet om de to slangene. Det gikk bra i 1 og en halv sesong men da jeg kjørte i uvær ble det selvfølgelig problemer. Byttet etpar filtere før jeg sjekket grundig og fant feilen. Det kunne faktisk gått skikkelig ille da jeg var alene i båten og ingen andre båter i nærheten.

Da forstår jeg hendelsen. Jeg har også opplevd flere ganger at mekanikere ikke klarer å koble ting korrekt etter en så pass stor operasjon som du har vært gjennom. Dette understreker betydningen av at man helst bør følge med på hva som skjer ombord ved større inngrep. Det sørgelige er at endel fritidsbåteiere ikke har denne innsikten som du har og er i stand til å rydde opp selv.

At du, roaldbj, kan finne på å mistenkeliggjøre et respektert medlem som har vært her i en mannsalder kan jeg på ingen måte begripe.

Hva er det du - unnskyld uttrykket - røyker?

Så vidt jeg vet røyker jeg ikke. Derimot har jeg fått et mer enn fullgodt svar fra blueline. Et svar som jeg synes var svært oppklarende. Jeg vet ikke hva du synes. Dersom blueline oppfatter at jeg har mistenkeliggjort ham, ber jeg så mye om unnskyldning. jeg skal også sende ham en IM om dette. Antar at du har en kommentar til dette?

Noe merkelig skjedde mens jeg leste et innlegg her.

Plutselig dukket det opp et spørsmål, sånn midt inne i bildet, om jeg kunne forklare hva roaldbj røykte og litt til eller noe sånt. Og da jeg skulle til å svare så bare forsvant hele bildet med spørsmålet og det hele.

Det var mere enn merkelig synes nå jeg. Kan jeg være blitt moderert, eller kanskje enda værre har jeg blitt sendt over til (-- reference to evil site removed --)?

Jeg tror ikke dette er så merkelig.

Jeg sendte deg en IM, jeg har også sendt en IM til blueline. Kanskje blueline kan bekrefte dette. Begge IMene er i arkivsystemet.

Nå det var nå betryggende, så var jeg altså ikke blitt moderert. :yesnod: Men denne IM som mange snakker om, jeg har ikke fått noen IM. Er det kanskje mail du mener? Skulle selv sendt en men jeg vet ikke din mail adresse. :flag:

Dersom du ser i øvre høyre hjørne på skjembildet, vil du se at det står en linje som begynner med "Kontrollpanel". Helt til høyre står det et tall og "nye meldinger". Det skal nå stå minst 2 nye melding hos deg. Du kan aktivere denne meldingen ved musetast, og svare. Innleggene dine her på BP tyder på at du har endel erfaring med å sitere tidligere innlegg, så jeg vil anta at du klarer dette ganske bra. Dersom du ikke får det til, kan du få videre teknisk bistand.

Dersom du ser i øvre høyre hjørne på skjembilde.............

Innleggene dine her på BP tyder på at du har endel erfaring med å sitere tidligere innlegg, så jeg vil anta at du klarer dette ganske bra. Dersom du ikke får det til, kan du få videre teknisk bistand.

Trykte på den knappen som var øverst til høyre og da forsvant alt. Måtte logge meg inn igjen.

Nå syns jeg du tillegger meg mere erfaring og kunnskap jeg ikke har og som du formoder alle her på hjemmesiden er i besittelse av.

Metaforisk: Selv om jeg er en god elsker :yesnod: - er jeg likevel den som vet å trykke på de riktige knapper?... :cool: - les: spille på det kvinnelige klaviatur? :rolleyes:

Redigert av Wingman (see edit history)

Holdt på med filter skift i går kveld, h... dei sitte! ka med kniv filteret te oljå, ska det skiftas någen gong? kansje rensast? gammale motor detta, filtrene og. Luftfiltrene må eg o rensa med White spirit, kansje? har vore på biltema å handla alle dei dingsane dei hadde for filterskift, ett med kjetting resulterte i at eg klemte hull på filteret , som ennå sitte fast :cryin: lure på om det har vore skjevt skrudd på og bare tetta med lock thight. Går ut igjen nå med nytt mot itte å ha sove. :smiley:

stå i ro båt!

Hei. Føler meg ikke mistenkeliggjort da jeg skjønner at historien høres utrolig ut. Båten jeg hadde var en Nimbus 2700 med TAMD 30A motor. Denne drivstofftanken har tydligvis rør ned i tanken både ut av tanken og på returen. Den dagen det skjedde var 16 mai 2002. Jeg hade ligget i Strømstad over natten og skulle til Lyngør på dykketreff med noen venner. Jeg hadde halvfulle tanker og skulle tanke i Strømstad før avreise men det var stengt(liker ikke å gå med slakke tanker i dårlig vær). Det blåste fra sydvest slik at jeg fikk vinden midt i mot. På grunn av grov sjø måtte jeg redusere hastigheten til 5-6 knop. Jeg gikk for autopilot og satt å holdt meg fast i stolen. Da oppdaget jeg at turtallet hadde sunket litt. Jeg ga litt gass og det økte litt men sank igjen. Jeg ga full gass uten resultat. Da hadde jeg gått 10-15 minutter ut i åpent hav nord om Koster. Jeg må innrømme at jeg ble redd. Ingen båter i sikte da andre hadde bedre vett enn meg og holdt seg på land i det dårlige været. Jeg vurderte å ringe sjøreddnignen, men stoltetheten gjorde at jeg snudde og gikk i 2-3 knop(det var det jeg fikk av fart) inn og kom i le av en holme. Der byttet jeg det første filteret og alt virket normalt. Gikk inn til Stømstad og kjøpet nye filtere men etter kort tid skjedde det samme igjen. Da jeg hadde byttet 2 filtere med samme resultat sjekket jeg silen i pumpa og den var helt svart/tett. Da jeg sjekket drivstoffslangene og oppdaget

jeg at de hadde koblet drivstoffslangene feil. Dette er det 50% sjanse for å gjøre da de er helt like der de er koblet til motoren. Denne feilen hadde jeg kjørt med 1 1/2 sesong. Jeg fikk tilbake halvparten av rep. pengene fra verkstedet. Etter hendelsen monterte jeg VP sitt magnet filter samt Maritims doble filterholder med vender. I dag har jeg seilbåt slik at motorkutt ikke vil få de samme konsekvensene. Det vi amatører mangler av kunskaper/erfaring tar vi igjen med nøyaktighet og innsatsvilje. Når man står fast får man alltid råd og ideer gjennom dette forumet slik at det meste løser seg uten å leie inn hjelp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...