Jump to content

Erfaring med Koden MD3840 radar..?

Troll 20

Recommended Posts

Kan ikke si noe om Koden MD 3840, utenom at den ikke lenger er i produksjon. Dette er vel en av de siste generasjon CRT skjermer, noe som gjør at mottaker delen er relativt stor. MD 3480 kom vel også kun med åpen scanner på 3.5 og 4.5 fot (Jeg hadde forgjengeren med en 3.5 fot antenne).

De nye radarene fra Koden har LCD skjermer prd-mdc721-e.jpg opp til 18 tommer, og Black Box radarene kan du installere med over 30 tommers skjerm (men det blir muligens for stort for deg)...

og levere med åpen antenne eller raedome... prd-opn3ft100cm.jpgprd-rdm1_2ft45cm.jpg

Generelt er Koden sin elektronikk veldig god og driftssikker (er brukt mest kommersielt), så hvis prisen er god, og du har plass ombord, kan ta 23 KG oppe på taket, så er det en god radar (høyere spesifikasjon enn de prismessig like nye fra JRC og Furuno), men "gammel" teknologi. Sjekk deletilgangen, og garanti, da den ikke blir laget lengre.

Selv har jeg en Ny MD 1241 (Kartplotter og radar med 10 tommers skjerm), med 4 fot åpen antenne, som ser ut til å fungere veldig bra. Kan anbefale merket, men husk at denne modellen er gått ut av produksjon.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Noen som har brukererfaringer å dele med denne radaren..? Fått tilbud om ein fra -99 til DKK 8500,- som virker interessant og radaren har jo god spec. med 12" skjerm og 4,5 fot åpen antenne. Men finner lite info om den under søk på nettet utenom denne pdfen...

Det er et monster av en radar, sammenlignet med dagens elegante små domer/LCD skjermer. Du får dem nye til rundt 10.000.-

Jeg ville tenkt meg vel og lenge om før jeg kjøpte en 8-9 år gammel radar til den prisen du oppgir.

Magnetronets og evt. andre slitedelers alder avgjør hva den er vedt.

Sats heller på en ny(ere) radar.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Høres dyrt ut og er vel det også kansje . Kjøpte nettop en Furuno radar på Finn.no , aldrig vært brukt men ca 1.5 år gammel.Den ga jeg 7.500- for , den koster ca 15.00- ny .Men du kan få den på nettet til 10.900-, så da er vel valget enkelt ? Liten flat skjerm på 7 tommer og en kakebox på 38cm .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er klar over at radaren er gammel og gått ut av prodksjon. Funnet noen som selger deler til den på New Zealand, blant annet magnetron om behovet skulle oppstå...

Ein slik nymotens nintendoradar vil eg ikkje ha med bitte liten skjerm uten ein einaste knapp å vri på for dei mest brukte funksjonene som f.eks. Gain... Må langt inni menyer for å finne sånt på sånne på dei eg har prøvd. Og så er den horisontale strålebredden alt for dårlig på slike små kakebokser. Har ein kakeboks sjølv i dag, ein Furuno 1830 med 63 cm dome. Den har strålebredde på 3,9 grader, noe som fungerer greit men som selvfølgelig kunne vært betre. Derav ønsket om åpen antenne og langt smalere stråle og betre seperasjonsevne :yesnod: Den aktuelle Koden har 1,7 graders strålebredde. Og kva skal eg med ein liten LCD på 7 tommer når eg kan få ein skillelig CRT på 12..? Dette ikkje sagt for å virke hoverende, men for å forklare mitt ståsted :smiley:

Forøvrig ser eg at ein tilsvarende Furuno selges for ca 60.000,- i dag hos Emil Langva. Så ikkje akkurat sammenliknbart med nintendoradarene dette nei...

Men noen som har erfaring med ein slik ein eller tilsvarende utenom Divemaster..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Tror du skal slite med å finne en billig moderne radar antenner med 1,7 grader strålebredde. Kodens nye 4 fot, 4KW er 1,7, 6 fot 6KW er 1,2 osv., men dette er utstyr som koster ... det samme gjelder Furuno, Garmin osv. Så vidt jeg husker så kom vårt opplegg (4Kw, 4 Fot åpen 1,7 grader), på rundt NOK 42K...som en kampanjepris.... noe som ikke kan regnes som billig.... (dekket av forsikkringen). Tror ikke at jeg kunne forsvare en kvalitetsmessig lik for lik bytte vis jeg skulle betale dette selv.

Uansett så var vel spørsmålet bruker erfaring, og jeg gjetter på at siden Koden er mest solgt til nyttefartøy, så er det muligens få her inne som har "hands on" erfaring med disse. Hvis en ser bort fra teknologien, og at en 4.5 fot (rundt 1,4M) antenne er stor osv., så kan jeg si at min erfaring med Koden sine eldre CRT skjermer er veldig positiv. Min gamle hadde en god separasjonsevne og var lett å justere etter forholdene, med alle justeringsmulighetene en kunne tenke seg (0.5NM til 48, off center, ERB, rain, clutter, gain, harbour mode osv). Eneste ulempen jeg kan se er at de ikke er så "gode" for en som er ny til radar, da en muligens ha for mange justeringsmuligheter... (Les knapper å skru på). De nye er derimot meget enkle å betjene, pluss de har alle funksjoner som en kan forvente av en Koden lett tilgjengelig.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

• 2 måneder senere...
Til og med nitendoradarer leveres med 1,7 grader strålebredde. Lowrance LRA-5000 har 1,7 graders strålebredde og antennen koster ca USD2500. Kombinerer du denne med en 5" skjerm til under USD 500 antar jeg at Super Mario dukker opp i radarbildet :lol:

Hei! Koden - er som du selv mener, et som merkenavn en svært god radar. Viser til Abbors innlegg om Lowrance; jeg kjører omkring med Lowrances eneste LRA-5000 i landet, koblet opp mot en 9200 plotter. Så vidt jeg har forstått, må du opp i 7" skjerm for å få med radarfunksjon. Da, baller det på seg med penger!!

Min "pakke", kom på i underkant av kr. 60.000,-. Men da har jeg jo selvfølgelig plotter også. Importerer du selv, kommer du selvfølgelig gunstigere ut, men får da ikke forholde deg til leverandør i Norge - og med det, det kan medføre av "tull" om noe ikke virker /reklamasjoner.

Mange gode råd her. Men får du en oppegående radar, med åpen antenne og 1,7 grader strålebredde til kr. 7000,- og den virker noen år - så tror ikke jeg at det er det verste kjøpet du kan gjøre.

Og - som et lite stikk til "Abbor", kan jeg opplyse at Lowrance bruker KODEN antenner til sine produkter radar/plotter.

Lykke til :seeya:

Til og med nitendoradarer leveres med 1,7 grader strålebredde. Lowrance LRA-5000 har 1,7 graders strålebredde og antennen koster ca USD2500. .....

Men vi snakker da om en åpen antenne som er 5 fot, dvs ca 1,5 meter i diameter. De færreste vil plassere noe slikt i "nintendokategorien".

De som jeg uærbødig kaller kakebokser og hatteesker har fortsatt en strålebredde som ligger på 4-5-6-7 grader :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

meget god radar og det er ingen problem og få deler til den Nortrop Groman i Bergen har det meste. Pas bare på at du får den komplett med alle kabler og plugger dise er dyre om du må kjøpe dem som reservedeler.

Northrop Grumman Sperry Marine, tidligere Litton Marine og før det Racal Decca og før det Decca Radars og før det igjen...kjært barn har (hatt) mange navn :lol: men kvaliteten er det ikke noe å si på.

Men som BMP sier, sjekk at du får med alt du trenger.

Spesielt multikabelen mellom antenne og display pleier å være en heller kostbar affære...

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...