Catlina Startet 29.November.2007 Del på Facebook Startet 29.November.2007 Sen mørk høstkveld nylig, på vei sydover på østsiden av Håøya . Måneløst med litt dis,men allikevel god sikt. Så Color Festival komme bak meg ,jeg hadde den på radaren og Color Festival antagelig oss.På den trangeste delen nordøst på Håøya tente den en gigantisk lyskaster som den sveipet leden med forover. Det var greit nok,jeg la meg godt ute av leden og helt inntil ledelysene sydøst på øya. Color Festival var tydeligvis interessert i oss som var på sjøen så sent på året og illuminerte oss i ca et minutt med sin medbragte sol.Resutatet ble at vi var fullstendig blendet og nattsynet ødelagt for lang tid,selv lå vi nærmest stille meget nær land og hadde ingen referanser på en god stund. Dette kunne blitt en farlig situasjon med eventuell kollisjon med moder jord. Fikk mer enn nok med å unngå å kjøre på land så jeg fikk ikke kalt opp båten på VHF,vet dessuten fra tidligere at store båter ofte neglisjerer oppkall fra lystbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Jeg er entig, Catlina, dette var elendig sjømannskap. Jeg har også registrert en sterkt økende praksis blant spesielt offshorebåter med å lyse opp farvannet de skal seile gjennom med meget sterke lyskastere. I tillegg til at dette er dårlig sjømannskap og mangel på respekt for andre sjøfarende, vitner slik overdreven lyskasterbruk også om dårlige navigasjonskunnskaper og mangel på kompetanse i nattseilas på leia. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Jeg er entig, Catlina, dette var elendig sjømannskap.Jeg har også registrert en sterkt økende praksis blant spesielt offshorebåter med å lyse opp farvannet de skal seile gjennom med meget sterke lyskastere. Opplevde dette midt i Tromøysund i høst. Jeg går forbi frakteskipet, ligger vel i ca 5 knop høyere hastighet enn han, men allikevel skal han lyse på meg med "sola" si... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Lett match Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 Dette er ikke helt seriøst men....... Neste gang dra rett ut foran Colleor festival, etter at de har har kjørt deg ned (og et par andre) får vi nok noen nye regler for lysbruk på sjøen. Har opplevd noe lignende,kalte da opp båten (ikke i indre oslofjord) med forespørsel om de trengte hjelp til navigasjon, fikk da til svar at at de ikke trengte hjelp og var lei seg for å ha blendet meg. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.November.2007 Del på Facebook Svart 29.November.2007 (redigert) Det er en tanke som slår meg nå og det er angående radarbildet til slike båter. Baugradaren er den laveste og den står vel fortsatt ganske høyt, en vil dermed ikke kunne se ekko nærme egen baug og skutesider. Jeg ser ikke bort ifra at denne båten har kameraer eller noe som tar seg av denne "blindsonen". I det den passerer vil jeg tro at det står vakter på brovingen(e) og rapporterer. Skipperen ombord skal være sikker på hvor båtene rundt han er. Redigert 29.November.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Huff og huff, neste blir vel at en klager over vondt i øra etter at de brukte tåkeluren sin........ Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ja, ja Color Festival er vel solgt nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Vet vel ikke om det har noe med sjømanskap å gjøre eller ikke. Men det er en forbanna uting. Du ser absolutt ikke en dritt i flere minutter etter å ha fått islyset opp i en hvit sittebrønn. Jeg har vært i begge ender av en sånn lyskaster mange ganger. Noen har høy terskel for å bruke den, mens andre lyser friskt på allt som beveger seg. Når det gjelder å svare på oppkall fra småbåter så har jeg inntrykk at det gjelder ikke fergene i Oslofjorden. De er vanligvis meget oppmerksomme og svarer med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Dette er desverre helt vanlig, og ofte et resultat av at mange i dag navigerer med blikket i en skjerm i steden for ut i horisonten. Dette medfører at de seiler ren elektronisk seilas, og blir usikre når objekter på radar ikke gir entydig mening umiddelbart. Småekko uten AIS, ekko som kommer og går, ekko som ikke kan klassifiseres med stabil kurs og fart fordi radaren ikke fanger de godt nok i hvert sveip. Da kommer lyskasteren på for å forsøke å klassifisere radarbildet. Utkikkstjenesten er desverre neglisjert, og lysmengden på boren er så høy at det å skifte til nattsyn etter kanskje timer med blikket i skjermen er umulig. Det heter ikke å seile radar med optisk støtte, men optisk med radar støtte! Når det er sagt har jeg ikke barre blitt belyst i fritidsbåt, men også på jobb i stor båt. Men jeg hadde kraftigste lyskasteren til slutt! Sitér dette innlegget Oso Link to post
Blue_Dragon Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Et slikt stort fartøy kunne vel hatt en nattkikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Sant nok, men lykten er jo også et bevis på at "lyseren" har sett deg. -kanskje de skal gå over till nattkikkert og en liten lommelykt til å signalisere med. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
ooma Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Sant nok, men lykten er jo også et bevis på at "lyseren" har sett deg. -kanskje de skal gå over till nattkikkert og en liten lommelykt til å signalisere med. Lyskasteren er kun et bevis på at navigatøren har mangelfull oversikt og bruker alle de drastiske midlene han rår over for å gjennvinne denne. Ingen forsøker frivillig å renne Color festival i senk med fritidsbåt. Ingen unngår å se color festival fra fritidsbåt. Ingen kan forvente at color festival endrer kurs på grunn av en fritidsbåt om det ikke er fare for sammenstøt. Da sitter ikke jeg igjen med noen momenter som gir behov for color festival for å tilkjennegi at de har sett fartøyet. Og nattkikkert? Tja fint hjelpemiddel til sitt bruk, men 99% av behovet for optisk kontroll vinnes med god ordinær kikkert og aktiv bruk av denne sammen med radarbildet. Andre fartøyer fører da lanterner, så hva er problemet? Nattkikkert er godt å ha når objektet er oppdaget men det gir ingen mening hva det er. Dette er tilfelle med ulike former for slep, fartøy uten lanterner, vrakgods etc. Men jeg støtter at nattkikkert er langt å foretrekke fremfor lyskaster, sett fra alles ståsted. Sitér dette innlegget Oso Link to post
GeirT Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Det er vel ikke slike opplysnings-tjenester man ønsker seg Nok et eksempel på hvor elktronifisert navigasjon er blitt. Dårlig radarbilde støttes av AIS. De som ikke har AIS risikerer å forsvinne pga. dårlig utkikk/nattesyn og dårlig radar-ekko. Småfartøyer uten AIS, bør derfor holde seg helt i ytterkant av skipsleden og gi de store gutta plass. Selv med AIS er vel det mest tilrådelig også. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
ooma Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ble en gang kalt opp av en forbannet fisker som lurte på om det var vi som råkjørte nedover leden med AIS'en avskrudd. Vi kom litt brått på han...... Han hadde tydligvis tatt steget over i teknologialderen og mente at fra nå av var AIS alene godt nok som navigasjonshjelp. Sitér dette innlegget Oso Link to post
GeirT Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Seilte i sommer oppover Jæren om natten. Midt på natten kom det over horisonten noe som så ut som "en hel by". Jeg har AIS transponder ombord og "byen" viste seg å være cruise skipet MCS Opera - som kom på motsatt kurs i 20 kts. At de hadde nattesyn i den flombelysningen de hadde ombord (hvitmalt skute) er helt uforståelig. Flombelysningen skyldes muligens at man vil unngå å bli saksøkt av passasjerer som kan komme til å snuble i mørket når de tar seg en tur på dekk. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
rogeri Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Jeg er entig, Catlina, dette var elendig sjømannskap. Jeg har også registrert en sterkt økende praksis blant spesielt offshorebåter med å lyse opp farvannet de skal seile gjennom med meget sterke lyskastere. I tillegg til at dette er dårlig sjømannskap og mangel på respekt for andre sjøfarende, vitner slik overdreven lyskasterbruk også om dårlige navigasjonskunnskaper og mangel på kompetanse i nattseilas på leia. [/i] Ja dette gjør de sikkert bare på pur j...skap! Synes det er snarere tvertimot, dette viser godt sjømannskap at de visuelt sjekker de signaler de mottar på radaren. Hvis dere ikke tåler å bli belyst en mørk høstkveld i en trafikkert lei, bør dere holde absolutt dere på land!! Nok av de som blindt stoler på elektronikken ombord! Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ja, ja Color Festival er vel solgt nå. Ja, håper de har meldt fra til brannvesenet i kommunene langs oslofjorden om at Prinsesse Ragnhild kommer tilbake.. Den skuta var vel de fleste glad for å få over til vestlandet. Den båten brenner jo regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Prinsesse Ragnhild var i hvertfall for dyr i drift her på Vestlandet. Var egentlig litt synd den forsvandt. Men det er jo klart at Superspeed fergen(e) som kommer blir saker og at vi Stavangerfolk likegodt kan reise til Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Det nytter lite å kalle opp de store på K-16. Men kaller du opp på K-19, som er området ved Håøya vil Horten trafikksentral høre dette samtidig. Da vil du garantert få svar fra de store, som jeg etter egen erfaring mener oppfører seg greit her i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
gimi Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Det nytter lite å kalle opp de store på K-16. Men kaller du opp på K-19, som er området ved Håøya vil Horten trafikksentral høre dette samtidig. Da vil du garantert få svar fra de store, som jeg etter egen erfaring mener oppfører seg greit her i Oslofjorden. Er dette en Spøk Astor - impliserer du at "de store" ikke tør å la være å svare dersom Horten Trafikksentral hører at de blir kalt opp? Lytter ikke også Horten Trafikksentral på K16? Eller er det en annen grunn til at de vil "garantert" svare på oppkall på K19, men ikke på K16 (hvor de også lytter)? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ja dette gjør de sikkert bare på pur j...skap! Synes det er snarere tvertimot, dette viser godt sjømannskap at de visuelt sjekker de signaler de mottar på radaren. Hvis dere ikke tåler å bli belyst en mørk høstkveld i en trafikkert lei, bør dere holde absolutt dere på land!! Nok av de som blindt stoler på elektronikken ombord! Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Prinsesse Ragnhild var i hvertfall for dyr i drift her på Vestlandet. Først og fremst pga den nye NOx-avgiften.. Den rammer alle fartøy som anløper minst to havner i Norge uten å være i utlandet i mellomtiden. Altså ville en båt som går fra kun Bergen eller Stavanger til utlandet ikke bli rammet, mens en båt som skal innom begge havnene vil bli rammet, det utgjør ganske mange kroner i året for Color line. Forøvrig har man vel forsøkt å selge Prinsesse Ragnhild i mange år, men det er jo ingen som vil ha den skuta.. Rett og slett en forferdelig dårlig båt. Det ble visstnok sagt internt at man burde latt henne brenne opp under den store brannen der hun ble evakuert. Det nytter lite å kalle opp de store på K-16. Men kaller du opp på K-19, som er området ved Håøya vil Horten trafikksentral høre dette samtidig. Da vil du garantert få svar fra de store, som jeg etter egen erfaring mener oppfører seg greit her i Oslofjorden. K19 sør for linja, og K80 nord for den, det er alltid helt trygt ja. De følger ekstra godt med der grunnet trangt farvann og slikt. Linja=59°48'00"N Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ja dette gjør de sikkert bare på pur j...skap! Synes det er snarere tvertimot, dette viser godt sjømannskap at de visuelt sjekker de signaler de mottar på radaren. Hvis dere ikke tåler å bli belyst en mørk høstkveld i en trafikkert lei, bør dere holde absolutt dere på land!! Nok av de som blindt stoler på elektronikken ombord! Og det sjekker man ved å kontrollere mot lykter og fyr. Ikke ved å berøve en annen allt nattsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Det ble visstnok sagt internt at man burde latt henne brenne opp under den store brannen der hun ble evakuert. det er nog bare spök har snakket med brannmen som var med...... dom berömte besettningen för den gode ordningen som rådde ombord Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Er dette en Spøk Astor - impliserer du at "de store" ikke tør å la være å svare dersom Horten Trafikksentral hører at de blir kalt opp? Lytter ikke også Horten Trafikksentral på K16? Eller er det en annen grunn til at de vil "garantert" svare på oppkall på K19, men ikke på K16 (hvor de også lytter)? Nå misforsto de meg. På kanal 16 får du skjelden svar fra de store, men på K-19 er de pent nødt til å svare. Der følger trafikksentralen med og overhører begge parter. Les svaret mitt en gang til så ser du hva jeg har skrevet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.