LarX Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Har flere ganger møtt mørklagte seilbåter i Drøbaksundet, i leden! Men det har vi diskutert før. Godt dette bare er et seilbåtproblem. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 (redigert) Skjønner at lanterner en 10-20 meter over havet kan være problematisk for de med nasen godt plantet ned i kartplotteren. Derfor har jeg sørget for god lanterføring i kartplotter høyde slik at også motorbåtfolket kan legge merke til dem.... om de hever nasen litt opp fra plotteren da Redigert 2.Desember.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ben Sin Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Mange nye problemstillinger her gitt... At en lanterne i en seilbåtmast var vanskelig å få øye på, var også ny for meg. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Godt dette bare er et seilbåtproblem. Snakker kun om egen erfaring, spesiellt i Drøbaksundet hvor jeg ferdes mye. Heldigvis er jeg aktiv radarbruker og har unngått de kritiske situasjonene. Jeg bruker IKKE lyskaster for å vekke dem fra dvale. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Falk Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Jeg har bare én erfaring med dette temaet, og det var i innseilingen til Karmsundet i nord. For dem som ikke er kjent her, kan jeg si at dette er en godt trafikkert led med litt holmer og skjær i innseilingen. Uansett, vi var på vei inn på det trangeste av leden, det var mørkt og vi holdt godt til side for å gi plass til andre fartøy. I mot oss kom et større fartøy, som var veldig vanskelig å få øye på. Fartøyet var selvfølgelig mørklagt utenom lanternene. Lanternene er dessuten vanskelige å få øye på når det ligger en by i bakgrunnen. Motgående fartøy retter en lyskaster mot oss noen sekunder. For min del føltes dette trygt å vite at vi var blitt lagt merke til, men jeg skjønner problemene hvis denne blendingen skjer over lengre tid, og gjerne med sterkere lyskastere. Det er nok mange momenter som spiller inn om dette oppleves positivt eller ikke. For min del så er jeg mindre erfaren med navigasjon, iallefall etter mørkets frembrudd. Vi hadde hverken radar eller AIS ombord, og ved å da få et "vink" fra motgående fartøy føltes for min del som en sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 At en lanterne i en seilbåtmast var vanskelig å få øye på, var også ny for meg. Jeg leste for noen år siden et innlegg i Yachting Monthly, skrevet av en fergeskipper med den engelske kanal som fartsområde. Han forbannet alle seilbåter som IKKE hadde lanterne i mastetoppen. For han var dekksmonterte lanterner mye vanskeligere å få øye på. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
PelleFant Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Lanterner i mastetoppen har etter min mening klare fordeler; i hvertfall utaskjærs med litt sjø. For øvrig så er det nok noen av seilbåtfolket som ikke forstår dette med lanterneføring på seilbåt under seil alene. Et kystlag jeg kjenner til driver en del med jekteseiling. Det er etter min mening høyrisiko-sport å seile i fullstendig mørke, med mørke seil og topplanternen tent i sterkt trafikkert farvann. Så vidt jeg vet gjør de ikke dette lenger (altså seiler med topplanternen tent...). Selv i Middelhavet, en erfaren charter-skipper hadde topplanternen tent der vi seilte friskt avgårde om natten. Jeg spurte ham hvorfor: "- oh, it's my running light..."; Jaja, da så..... Jeg går ut fra at skipperpapirene var av den typen som man lager selv...... Når det gjelder bruk av lyskaster, så er jeg av den oppfatning at når et objekt er identifisert, så er det helt unødvendig å låse lyskasteren på "målet". Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Fikk lyst til å fortelle en liten historie ang lanterner og seilbåter jeg også: Jeg og svoger var ute innaskjærs i Risør og fiska, midt på natta. Det var dagen før trebåtfestivalen åpnet da, det hører med i historien. Det var blitt mørkt og vi lå utpå med hans 17fots Øyen, og påhengsen gikk på tomgang. Plutselig, fra ingen steder var det ei diger, svart og mørk skute 10 meter fra oss. Den kom så stille, og vi skvatt til selvfølgelig, Det var en diger, strøken seilbåt på godt over 50 fot iallefall, ligna på et sjørøverskip egentlig. Skuta hadde ei lanterne på toppen av masta, og en på babord og en på styrbord, så lanterneføringa var nok grei nok den, men vi lærte iallefall at vi kan møte på det meste rett før trebåtfestivalen... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Forøvrig synes jeg at det er Meget dumt at seilbåter har lanternene i mastetoppen, Da de kan være vanskelig for Lave båter og se. Det er endel båter som har styreposisjonen ett stykke fra vinduene og gjerne en caps forann vinduene, da kan det vere vanskelig å se lanterner i toppen av masten om avstanden er liten. Har vert ute for det en gang, rundet ett nes og der lå det en seilbåt 200 meter forann meg, jeg så den på radaren men jeg hadde ikke sett lanternen om jeg ikke visste det var noe der. Men så lenge en har lanterneføring så skal det holde det. Jeg vil tro en sparer strøm med å ha en enkelt lanterne i toppen fremfor å ha flere nede. Det er litt av morroa det å holde utkikk når man ferdes i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jeg leste for noen år siden et innlegg i Yachting Monthly, skrevet av en fergeskipper med den engelske kanal som fartsområde. Han forbannet alle seilbåter som IKKE hadde lanterne i mastetoppen. For han var dekksmonterte lanterner mye vanskeligere å få øye på. Jeg vet at noen praktiserer å ha ankerlanterna tent ved seilas i traffikert farvann, nettopp for å bli sett. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Det er endel båter som har styreposisjonen ett stykke fra vinduene og gjerne en caps forann vinduene Dette er ikke noe problem for meg som ikke har noe lys i styrhuset under kjøring . Men i Drøbaksundet er det masse lys fra hus, noe som forværrer sikten betydelig. Nå kjøper jeg radar til båten så nå er det hvertfall ikke noe problem lenger. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.