Jump to content

Color Festival - dårlig sjømannskap!

Catlina

Recommended Posts

Skjønner at lanterner en 10-20 meter over havet kan være problematisk for de med nasen godt plantet ned i kartplotteren. Derfor har jeg sørget for god lanterføring i kartplotter høyde slik at også motorbåtfolket kan legge merke til dem.... om de hever nasen litt opp fra plotteren da

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har bare én erfaring med dette temaet, og det var i innseilingen til Karmsundet i nord. For dem som ikke er kjent her, kan jeg si at dette er en godt trafikkert led med litt holmer og skjær i innseilingen. Uansett, vi var på vei inn på det trangeste av leden, det var mørkt og vi holdt godt til side for å gi plass til andre fartøy. I mot oss kom et større fartøy, som var veldig vanskelig å få øye på. Fartøyet var selvfølgelig mørklagt utenom lanternene. Lanternene er dessuten vanskelige å få øye på når det ligger en by i bakgrunnen. Motgående fartøy retter en lyskaster mot oss noen sekunder. For min del føltes dette trygt å vite at vi var blitt lagt merke til, men jeg skjønner problemene hvis denne blendingen skjer over lengre tid, og gjerne med sterkere lyskastere.

Det er nok mange momenter som spiller inn om dette oppleves positivt eller ikke. For min del så er jeg mindre erfaren med navigasjon, iallefall etter mørkets frembrudd. Vi hadde hverken radar eller AIS ombord, og ved å da få et "vink" fra motgående fartøy føltes for min del som en sikkerhet.

At en lanterne i en seilbåtmast var vanskelig å få øye på, var også ny for meg.

Jeg leste for noen år siden et innlegg i Yachting Monthly, skrevet av en fergeskipper med den engelske kanal som fartsområde. Han forbannet alle seilbåter som IKKE hadde lanterne i mastetoppen. For han var dekksmonterte lanterner mye vanskeligere å få øye på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Lanterner i mastetoppen har etter min mening klare fordeler; i hvertfall utaskjærs med litt sjø.

For øvrig så er det nok noen av seilbåtfolket som ikke forstår dette med lanterneføring på seilbåt under seil alene.

Et kystlag jeg kjenner til driver en del med jekteseiling. Det er etter min mening høyrisiko-sport å seile i fullstendig mørke,

med mørke seil og topplanternen tent i sterkt trafikkert farvann. Så vidt jeg vet gjør de ikke dette lenger (altså seiler med

topplanternen tent...).

Selv i Middelhavet, en erfaren charter-skipper hadde topplanternen tent der vi seilte friskt avgårde om natten. Jeg spurte ham hvorfor:

"- oh, it's my running light..."; Jaja, da så..... :rolleyes:

Jeg går ut fra at skipperpapirene var av den typen som man lager selv...... :blush:

Når det gjelder bruk av lyskaster, så er jeg av den oppfatning at når et objekt er identifisert, så er det helt unødvendig å låse

lyskasteren på "målet".

Fikk lyst til å fortelle en liten historie ang lanterner og seilbåter jeg også:

Jeg og svoger var ute innaskjærs i Risør og fiska, midt på natta. Det var dagen før trebåtfestivalen åpnet da, det hører med i historien. Det var blitt mørkt og vi lå utpå med hans 17fots Øyen, og påhengsen gikk på tomgang. Plutselig, fra ingen steder var det ei diger, svart og mørk skute 10 meter fra oss. Den kom så stille, og vi skvatt til selvfølgelig, Det var en diger, strøken seilbåt på godt over 50 fot iallefall, ligna på et sjørøverskip egentlig. Skuta hadde ei lanterne på toppen av masta, og en på babord og en på styrbord, så lanterneføringa var nok grei nok den, men vi lærte iallefall at vi kan møte på det meste rett før trebåtfestivalen...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Forøvrig synes jeg at det er Meget dumt at seilbåter har lanternene i mastetoppen, Da de kan være vanskelig for Lave båter og se.

Det er endel båter som har styreposisjonen ett stykke fra vinduene og gjerne en caps forann vinduene, da kan det vere vanskelig å se lanterner i toppen av masten om avstanden er liten. Har vert ute for det en gang, rundet ett nes og der lå det en seilbåt 200 meter forann meg, jeg så den på radaren men jeg hadde ikke sett lanternen om jeg ikke visste det var noe der. Men så lenge en har lanterneføring så skal det holde det. Jeg vil tro en sparer strøm med å ha en enkelt lanterne i toppen fremfor å ha flere nede. Det er litt av morroa det å holde utkikk når man ferdes i mørket.

Jeg leste for noen år siden et innlegg i Yachting Monthly, skrevet av en fergeskipper med den engelske kanal som fartsområde. Han forbannet alle seilbåter som IKKE hadde lanterne i mastetoppen. For han var dekksmonterte lanterner mye vanskeligere å få øye på.

Jeg vet at noen praktiserer å ha ankerlanterna tent ved seilas i traffikert farvann, nettopp for å bli sett.

Det er endel båter som har styreposisjonen ett stykke fra vinduene og gjerne en caps forann vinduene

Dette er ikke noe problem for meg som ikke har noe lys i styrhuset under kjøring :nonod: .

Men i Drøbaksundet er det masse lys fra hus, noe som forværrer sikten betydelig. :yesnod:

Nå kjøper jeg radar til båten så nå er det hvertfall ikke noe problem lenger. :cool:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...