23 fot Svart 30.November.2007 Link til dette innlegget Svart 30.November.2007 Forøvrig har man vel forsøkt å selge Prinsesse Ragnhild i mange år, men det er jo ingen som vil ha den skuta.. Rett og slett en forferdelig dårlig båt. Pr.Rangnhild er nok den beste båten som gikk oslo-kiel i mange år.De to nye flytende handlegatene er noe av det verste som har hendt i Color Lines historie etter min mening.Greit å følge med i tida,men det finnes da grenser hvordan man innreder en båt.Det første som jeg hørte om bord var ape skrik fra den såkallte monkey baren,noe så dumt å prøve seg på las vegas effekten til sjøs... Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 det er nog bare spök har snakket med brannmen som var med...... dom berömte besettningen för den gode ordningen som rådde ombord Vel, dette har jeg hørt fra flere hold, fakta er at båten er direkte undermotorisert, noe som fører til at maskinene går på langt med belastning enn de bør, med de problemene det medfører. Etter forlengingen av Prinsesse Ragnhild ble hun en dårlig båt, maskinene var akkurat nok FØR de forlenget henne, etter forlengingen er rett og slett maskinene ikke kraftige nok. Pr.Rangnhild er nok den beste båten som gikk oslo-kiel i mange år.De to nye flytende handlegatene er noe av det verste som har hendt i Color Lines historie etter min mening.Greit å følge med i tida,men det finnes da grenser hvordan man innreder en båt.Det første som jeg hørte om bord var ape skrik fra den såkallte monkey baren,noe så dumt å prøve seg på las vegas effekten til sjøs... Godt mulig hun er best i form av at hun har de beste handlegatene, men det hjelper ikke når båten rett og slett er kraftig undermotorisert. Det er ikke uten grunn at Festival selges og Ragnhild beholdes.. Grunnen er rett og slett at Prinsesse Ragnhild er umulig å selge, mens Festival regnes for en meget bra båt. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Nå misforsto de meg. På kanal 16 får du skjelden svar fra de store, men på K-19 er de pent nødt til å svare. Der følger trafikksentralen med og overhører begge parter.Les svaret mitt en gang til så ser du hva jeg har skrevet. Vet ikke om jeg misforsto jeg....De er vel like "pent nødt" til å svare på K16 som på K19? Mener du at det er slik at vakthavende sjekker fra hvilken kanal oppropet kom på (om ikke det blir opplyst i kallingen) før han bestemmer seg om han vil svare? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Poenget kan vel være så enkelt som at de ikke hører på annet enn kanal 19 (som de må for å kommunisere med Horten) og derfor ikke hører noe oppkall som kommer på 16. Jeg sier ikke at det er slik, men det kan være en mulig forklaring. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Astor Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Vet ikke om jeg misforsto jeg....De er vel like "pent nødt" til å svare på K16 som på K19? Mener du at det er slik at vakthavende sjekker fra hvilken kanal oppropet kom på (om ikke det blir opplyst i kallingen) før han bestemmer seg om han vil svare? Det ser slik ut at de store kun lytter på K-19 når de er inne i Oslofjorden. Jeg har hørt flere fritidsbåter som har forøkt å kalle opp de store uten å få svar. Vil også legge til at det også kan være vanskelig å komme i kontakt med redningsskøytene på K-16. Spesiellt når de har peiset på i et område der de har laget vanskeligheter for andre med store hekkbølger. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frivakten Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Vil også legge til at det også kan være vanskelig å komme i kontakt med redningsskøytene på K-16. Spesiellt når de har peiset på i et område der de har laget vanskeligheter for andre med store hekkbølger. Det er vel akkurat når de peiser på at skøyta er i en situasjon hvor all trafikk på 16 blir forstyrrende. Da mannskapet er for proffe å belaste K16 ytterligere med passiarer med snurtne båteiere, forsterker det bare alvoret i det oppdraget de er på vei til. Alle oppkall og oppdrag til skøytene enten direkte K16, mobil eller andre (politi, brannvesen, amk, Tjøme) er dramatikk fra første stund. 2 VHF'er, 2 mobiler, samt interne kommandoer og instrukser vanskeliggjør videre dialog med øvrige båter. Da minutter kan være avgjørende, er starten ofte full gass og situasjonen avklares underveis. At de kansje senere bråstopper midtfjords, betyr at uttrykningen avsluttes og avblåses. Flott. I Oslofjorden har begge skøytene så mye å gjøre på sommeren at det er ingen som synes det er spennende med fart eller hekkbølger lenger. Koseturer i 5 knop er desverre en sjeldenhet. Så istedenfor å sutre på hekkbølger som i de fleste tilfellene faktisk ikke er til å unngå, så bør vi heller være glade for at de er der. På landsbasis er det 7-800 hundre mennesker som bruker fritiden sin på hjelpe dere. Så mange mennesker må til for å kunne operere de 15 korpsbåtene forsvarlig med uthvilte mannskap og nok vakter. Og for å opprettholde at skippere og bestmenn er kvalifiserte, så har mange av de både 250 og 350 timer ombord. I tillegg må de holde seg oppdatert faglig og må kurses og resertifiseres. Gjerne med 20-50 timer i året. Alt dette foregår i deres egen fritid. Selvfølgelig uten lønn. De øvrige 30 skøytene har et fast lønnet mannskap, totalt 180, som er på jobb 24 timer på i 28 dager. De er de eneste som har disp. fra S.dir. Så påstanden din Astor er urimelig, i beste fall noe ubetenksomt. At sånt kom fra deg, var overraskende. Redigert 1.Desember.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Astor Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Jeg sa ikke at dette har skjedd meg men hørt fra andre båteiere at de har hatt problemer med redningskøytene. Jeg vet godt at et oppdrag kan avblåses og at de neppe leker seg i tide og utide. Har kun hatt en episode med den svenske redningsskøyta når den kom peisende gjennom Herfølsundet hvor de la seg ved siden av regningskøyta på Sjærhalden like etter. Da var det enkelte som tok fra de store ordene over VHFen. Men de fikk ingen svar fra "synderen". Som mange sikkert vet så er det realtivt trangt gjennom dette sundet. Det er spesiellt de "frivillige" skøytene jeg har hørt reaksjoner fra. Lagt til: Jeg hadde ikke til hensikt å rakke ned på de frivillige eller de faste mannskapene på skøytene. De gjør en fantastisk jobb. Men noen ganger kan det kanskje virke på oss utenforstående at det hadde vært mulig å vist litt mer hensyn. Hadde jeg vært noen år yngre skulle jeg gjerne vært med blant de frivillige. Men jeg vet at alderen har nådd også meg på det feltet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Christoffer D. Andersen Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Jeg er entig, Catlina, dette var elendig sjømannskap. Jeg har også registrert en sterkt økende praksis blant spesielt offshorebåter med å lyse opp farvannet de skal seile gjennom med meget sterke lyskastere. I tillegg til at dette er dårlig sjømannskap og mangel på respekt for andre sjøfarende, vitner slik overdreven lyskasterbruk også om dårlige navigasjonskunnskaper og mangel på kompetanse i nattseilas på leia. [/i] Ja dette gjør de sikkert bare på pur j...skap! Synes det er snarere tvertimot, dette viser godt sjømannskap at de visuelt sjekker de signaler de mottar på radaren. Hvis dere ikke tåler å bli belyst en mørk høstkveld i en trafikkert lei, bør dere holde absolutt dere på land!! Nok av de som blindt stoler på elektronikken ombord! Dette gjorde han for å sjekke opp hva han hadde på radaren, jeg kjenner overstyrmannen personlig å han liker å sjekke opp "mistenklige" ting på radaren for å være 110% sikker på at det ikke er noe mistenkelig. Kan nok si med 100% sikkerhet at han ikke gjorde det på purr f...skap Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Jeg feiler i å forstå hva som er mistenkelig med lanternene på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Nå misforsto de meg. På kanal 16 får du skjelden svar fra de store, men på K-19 er de pent nødt til å svare. Der følger trafikksentralen med og overhører begge parter. Hei Astor. Nå er jeg overbevist om at Horten Trafikk sentral også overhører k 16, det skulle da bare mangle! Men at større skip ikke svarer på K 16 synes jeg høres rart ut! Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Jeg feiler i å forstå hva som er mistenkelig med lanternene på en seilbåt. Så vidt jeg har forstått ut fra dine tidligere innlegg, så har du vært ute på stor båt før. Og da vet du at radar ekko fra en liten seilbåt/motorbåt ikke alltid er like lett å tyde. En liten biltema lanterne i pulpiten er heller ikke alltid like lett å få øye på når en står en 40 meter over havet på natta. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Det har jeg selv hørt flere ganger. Mener at det er lytteplikt på K-16 etter konsesjonsreglene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nøtterøy Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Det har jeg selv hørt flere ganger. Mener at det er lytteplikt på K-16 etter konsesjonsreglene. Stemmer det. Har du radio konsesjon for VHF har du lytteplikt på K-16 Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Dette gjorde han for å sjekke opp hva han hadde på radaren, jeg kjenner overstyrmannen personlig å han liker å sjekke opp "mistenklige" ting på radaren for å være 110% sikker på at det ikke er noe mistenkelig. Kan nok si med 100% sikkerhet at han ikke gjorde det på purr f...skap Ja hvem veit Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 stor båt før Joda. Har noen tiår i den blå boka. Men det er svært skjelden at lyskaster blir brukt slik, selv om det praktiseres noe forskjellig. Et islys inn på brua eller ned i sittebrønn i mørket er aldri populært. Lys blir brukt til å påkalle oppmerksomhet dersom du ikke får fatt i vedkommende på annen måte. Et par U'er med Aldislampa pleier å gjøre susen. Og, seilbåter er vanligvis ikke utrustet med lanterner fra Biltema. reglene tilsier noe annet. Og det er også vanlig å ta kikkerten i bruk hvis man ikke kan lese av radaren hva som kommer. Og jeg opplyser heller aldri ombord at jeg har seilbåt. Så kan du lure på hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Nå er jeg overbevist om at Horten Trafikk sentral også overhører k 16, det skulle da bare mangle! Dette stemmer dette benyttes når de "meldeplikt" ikke svarer på 18/19/80 som er kanaler til trafikksentraler. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
SuperGnisten Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Og jeg opplyser heller aldri ombord at jeg har seilbåt. Så kan du lure på hvorfor. Kan vel ikke ha noe med ett ord som WAFI?? Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Jeg har selv møtt seilbåter som seiler av gårde mitt i leden uten lanterner når det er bekmørkt, jeg har nå radar og klarer å se at det er noe der fremme, men du kan vere sikker på at den neste seilbåten eller annen båt jeg treffer uten lanterner blir truffet av min nye 110watter med konsentrert stråle. Jeg skal vite hva som er der fremme og så kan de få på lanterneføring om de ikke liker det. Ellers har jo småbåter vikeplikt for disse store båtene både med og uten lanterner, det kan tenkes at skipperen på båten mente du ikke overholdt denne vikeplikten, kansje han var redd han ikke var sett. Jeg har selv sett 25 foter rett forann baugen på danskebåten i Vatlestrumen, da måtte trompeten nyttes for å få båten vekk. Jeg tenker bare høyt nå men er det noe de ikke ønsker så er det å sette ned farten for å lete etter en båt som var på radaren for en liten stund tilbake, en kan navigere etter radar innover trange fjorder men en kan ikke seile slalom mellom småbåter. Det kan tenkes at skipperen har erfaringer med småbåter som ikke legger seg ut til siden med en gang, kansje i dette trange sundet skjer det hele tiden. Skal en da gå over til å være sikker hver gang eller skal man satse på at denne gangen er det en flink småbåt. Jeg er rimelig sikker på at vakthavende på broen ikke spiller ludo der oppe iallefall, utkikken er nok på topp. Men for all del, å lyse en båt i senk er unødvendig, men at en får en lyskaster på seg ville for meg bety "okej, han har sett meg - bra!" Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Det gikk jo fram at han holdt unna som best han kunne. Det som er klinkende klart er at en småbåt som ligger så langt inn mot land han kan havner i en farlig situasjon etter å ha blitt belyst på denne utidige måten. Men det er vel mer komfortabelt å bruke en fjernstyrt lyskaster istedet for å reise seg fra stolen, ta kikkerten og gå ut på brovingen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Men det er vel mer komfortabelt å bruke en fjernstyrt lyskaster istedet for å reise seg fra stolen, ta kikkerten og gå ut på brovingen. Det der er nå iallefall fjas, de ser fint ut vinduene fra der de sitter, hvis ikke står de på brovingene... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Ja, da er jo islyset totalt unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Har flere ganger møtt mørklagte seilbåter i Drøbaksundet, i leden! Men det har vi diskutert før. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Catlina! Den siste tiden har det foregått mye arbeider i Drøbaksundet. du snakker om at du ble opplyst av en lyskaster i vestre løp?. I går kveld så jeg nøyaktig det samme som deg Men denne gangen var det fra Stena saga, Som går før Color Festival. Hvorfor Lyskaster ble brukt var vel for og skaffe overskikt. Hvis du ikke har fått med deg hva arbeidet går ut på så er det og utbedre drøbaksundet med Inndirekte belysning. Forøvrig synes jeg at det er Meget dumt at seilbåter har lanternene i mastetoppen, Da de kan være vanskelig for Lave båter og se. Det gjelder også ankerlanterne i mastetoppen, Vi ser ikke opp til månen for og se om båten har ankerlanterne Redigert 1.Desember.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Catlina Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Interessant å lese betraktningene om tråden jeg startet,tydelig at mange ikke har lest hva jeg skrev,; det er farlig å berøve andre sjøfarende nattesynet. Der hvor jeg lå og ventet på at Color Festival skulle passere så hadde den sveipet over meg mange ganger tidligere så den hadde sett meg lenge før passering. Mitt ankepunkt er at lysstrålen ble låst på min båt i lang tid da fergen passerte meg og begge vi som var ombord var blendet. Jeg hadde forskriftsmessig lanterneføring,tror rett og slett at lysføreren var nysgjerrig og ubetenksom. Det er ikke noen unnskyldning for å skape en farlig situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Catlina! Forøvrig synes jeg at det er Meget dumt at seilbåter har lanternene i mastetoppen, Hva om det kom et fly? Har du tenk deg tanken?? Redigert 2.Desember.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.