sagafjord Startet 29.November.2007 Del på Facebook Startet 29.November.2007 Ballast Saga 27. Har en saga 27 med en nogva nanni 60 hk.6syl. det er en tung motor som er montert langt fremme i motor rom.har ikke balast i båten,er det nødvendig med balast? Hvor mye må jeg eventuelt ha? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Vanskelig å vite hvor mye du trenger. Har selv samme båt som det du har og til meg er det betong støpt ned i rommet under AC samt i rommet forran motoren der batterikassen står. Vil anslå dette til ca +100 kg. Har nok en motor som er litt lettere enn den du har, men min yter også 60 hk. I og med at Saga 27 er en rank båt så kunne jeg egentlig ha tenkt meg å hatt ballasten mere ut til sidene enn der nede i bunnen av båten. Begrunner dette med at jeg synes at båten oppfører seg bedre i vannet når jeg har fulle dieseltanker, (Som er plassert midt i båten og ut til hver side) enn når det er lite diesel på de. Ved fulle dieseltanker så er båten mindre var for interne forflyttninger i båten og det gir mindre rorutslag for å forsøke å holde en nogenunde rett kurs. Men i og med at båten er slik så har jeg lært meg å leve med en sikk-sakk hekkbølgestripe når jeg er ute på tur. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Lars H. Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Hei. Jeg har en Saga 27, 86-mod med originalballast som Hebbe sier. Motoren, en 44Hp 4JHE veier 226kg. Jeg har lagt bly, 50 - 75kg(?) i hver side mellom skuteside og dieseltankene. Jeg gjorde det for å minske rulling ved sidesjø under gange, men har ikke merket noen forskjell. Når jeg ligger fortøyd og hekksjøgeneralene passerer, stopper imidlertid rullingen fortere. Lars H. (admin på Sagaforumet) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y EIMY Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Hei. Min far hadde samme kombinasjon av båt og motor. Hadde søypt i ballast under batteri kassen og i kjølen under akterkabinen. Vil tro ca 2-300 kg. Mvh Ronald Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Hei. Det er den betongen som er originalt fra Saga. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y EIMY Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Vi bygde halvfabrikkat støypte dette inn selv, Stemmer vekten ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Nei, det aner jeg ikke. Det er jo ikke greit å få ut betongen for å veie den. Muligens Sagaboats kan fortelle deg vekten? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y EIMY Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 (redigert) Båten ble solgt til Bergen for flere år siden, så det bryr meg ikke stort. Redigert 30.November.2007 av S Y EIMY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Hei Bare for å ha sagt det. Det er spesialbetong orginalt fra Saga. Denne kan hugges ut igjen om nødvendig. Det har jeg faktisk måtte gjøre for å få ut septik tanken. Så på det som en for ferdelig jobb men det gikk veldig fint å hugge den ut. Hvis en må støpe inn ny betong så sørg for å få den typen. Var tidligere i kontakt med Saga om ballast. En stund siden nå men mener å huske at hvis jeg ville øke ballasten ut over det originale måtte den plasseres foran rommet for batteri og septik. Det er her jeg ikke husker helt for det er ikke helt enkelt å få plass til noe i dette området. Har du hvirkelig tenkt å plassere mer ballast går det fint å ringe/maile til Saga for informasjon. Ingen ting å utsette på servicen på Sagafabrikken Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
sagafjord Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Båten ble solgt til Bergen for flere år siden, så det bryr meg ikke stort. Har sett på den båten til far din . fin båt det har same motor den går veldig fint Det gjør seg med 6 syl det er bare susen man hører selv på full fart. Sitér dette innlegget Link to post
sagafjord Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Må få takke alle for verdifulle tips,takk Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 En fisker fortalt meg for noe år siden om ballast og plassering. Ballast i kjøl gir en båt som er roligere ved plutselig vektøking sideveis, altså når man f.eks. entrer skuta. Den ruller mere ved sidesjø. Ballast ut til sidene i vannlinjehøyde gir en roligere båt ved sidesjø (ruller mindre), men noe mer følsom når man da entere båten fra siden. Prøvde dette på en modell av en livbåt som jeg har og dette stemmer faktiskt. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Har sett på den båten til far din Er den i Bergen enda ? En nydelig motor som desverre ikke produseres lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.