Verrie Startet 30.November.2007 Del på Facebook Startet 30.November.2007 Noe rar overskrift til tross... Jeg bedriver med litt støyisolering av generatoren ombord. Jeg har valgt å lage en kasse rundt, med støyisolering med de blymattene som p.t. er anbefalt. (den tykkeste). Dernest har jeg 3 stk Vetus vannlåser på eksossiden før utløp over vannlinje. Motoren er Yanmar 2GM20F, 18HK som yter via generator 13,4KW. Med det opplegg jeg lager rundt motoren skal der ikke være mye støy som kommer ut antar jeg. Men så er det slik at motoren må ha luft, og til dette har jeg kjøpt motorromsvifte som jeg skal sette på. Jeg har 2 ventiler klare for dette bruk, mht til tilførsel av luft samt utførsel. Her vil jo en del støy kunne unnslippe, og spørsmålet er, finnes der slanger som er "støydempende" i seg selv ? Hvis ikke, er der noe i veien for å lage laaaaange omveier med slange før utløp i ventiler ? Hvor mye takler egentlig disse motorromsviftene? Må jeg da isåfall ha 1 på innførsel og 1 på utførsel ? Er det tilstrekkelig å bruke slike slanger man bruker på tørketromler, eller skal jeg gå for mere "biltype" i slanger ? Jeg har også fjernstyring av generator fra styrposisjon i tillegg til egen motorkonsoll i generatorrommet. Er det noen som kan forkare meg (med teskjemetoden) hvordan jeg kan koble motorromsviftene til tenning slik at disse slår seg på/av automatisk ved start av generator? Til sist, jeg har her på baatplassen lest at man skal belaste generator fra tid til annen for at man ikke ødelegger denne/mister effekt. Hvordan i all verden skal jeg gjøre dette ? 13,4KW er tross alt en del og klarer jo ikke ved egne forbruk bruke så mye. Selvsagt vil jeg tilby andre strøm når jeg allikevel skal la denne generatoren svive, men det er jo allikevel ikke nok. Forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Hei Eg har to slike motorar, men desse er til framdrift... På den eine har eg ein varmvekslar/defrostar på kjølevatnet. Minuskabelen kopla eg til minus. Plusskabelen kopla eg til pluss på dynamoen (12 V). Når dynamoen ikkje går, så lagar den ikkje straum og då går ikkje vifta. Dette fungerer heilt utmerka. Du kan sjølvsagt gjera det same med ei 230 v vifta, men då kopla denne til 230 v-uttaket på generatoren. Det blir mindre kabling og kopling på denne måten enn å gå via tenningslåsen. Dersom generatoren din har mekanisk vifta, så kan du òg kopla slangen til denne. Håper dette var til hjelp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Er i tenkeboksen for løsninger med lydisolering av til-luft selv. Løsningen er egentlig enkel. Lag en s- eller z-form på slangen slik at lyden ikke sprer seg direkte gjennom slangen. Betrakt lydkilden som en lyskilde. Slipper lyset gjennom slangen gjør også lyden det! Mine grublerier går på hvordan lage en s- eller z-modul med slangefester til f. eks 90mm slange i endene slik at det ikke gir for høy luftmotstand, ikke tar for stor plass, er elegang nok laget, og kan lages av komponenter som er lett tilgjengelige. Muligens blir løsningen til slutt likevel å støype dette selv i glassfiber. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Verrie Svart 30.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ask, bra forslag, skal se på dette. Ooma, strips for å lage U-svinger et par tre steder kan kanskje fungere ? En annen ting er kanskje å kontakte rørleggere om ikke de har bend til å sette på slanger for å legge rør i vinkler? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Takk for det. Husk òg sikring på plusskabelen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Det skal jeg huske Ask. Noen som har forslag om belastning av generator, eller er ikke dette noe å tenke på ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Noen stikkord. Vibratec helmetalliske motorlabber. Helt andre dempeegenskaper enn gummi. Ferdigisolerte teleskopiske slanger. Fåes hos ventilasjonsbedrifter. ITT/Jabsco maskinromsvifter. Tåler kontinuerlig drift. Volvo Pentas utmerkede hefte om beregning av tilluft/avluft/forbrenningsluft. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Bra. Når det gjelder labber så står de allerede på gummilabber av et eller annet merke, deretter på blyplate, så 15 cm rockwool, så treplate og til sist sviller med gummi mellom sviller og spant. Tror det skal være tilstrekkelig. Jeg kjøpte motorromsvifte i går, men bytter den inn og går for Jabsco versjonen. Jeg antar denne fåes på velutstyrte båtforretninger ? Dersom de tåler kontinuerlig drift vil jeg isåfall forsøke å lage 3-veis greie slik at jeg kan få lufting på grei måte i generatorrom. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Det selges enormt mye dritt som motorromsvifte. Jeg svidde to stykker etter kort tids drift før jeg fant ITT/Jabsco vifta. Relativt dyr, men kommer med delekatalog. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hei Verrie Eg gløymte å skriva at løysinga med å ta straum, til vifta, forutset at du har eit skiljerele (diode) mellom dynamoen og plusspolen på batteribanken. Viss ikkje vil vifta gå heile tida. Eg reknar med at du har ein eigen hovedbrytar til generatoren. Om du ikkje har overnevnte diode, så kan du jo kopla plusspolen på hovedbrytaren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jeg er fortsatt ikke helt ferdig med dette arbeidet. Jeg planlegger å bli ferdig i morgen kveld. Men jeg sitter og tenker litt, og ønsker at dere "kverulerer" med meg....... Generatoren blir nå bygd inn i kasse. Denne kassen befinner seg i et rom som er ca 4X4 meter, 2,20 meter i høyden. Det er kun generatorkassen som er i dette rommet. Jeg har foreløpig ikke funnet ut hva jeg skal bruke resten av arealet til. Generatoren må ha luft. Jeg har etterfulgt råd fra Mulligan og Ask mht til type deler jeg skal ha og kjøpt dette. Tanken var å bruke de 2 ventilene som er i skrogveggen for å bringe luft til generator, såvel som å transportere bort. Så begynner kveruleringa. Er dette nødvendig ? Ventilene vil sørge for at luft kommer til dersom det trengs, samt slippe ut dersom der blir trykk. For å eliminere støy, kan jeg sette slangene som er kjøpt (støyisolerte til/fra kasse, med vifte på men ikke nødvendigvis koble dem til ventilene ? grunn til at jeg spør, er at jeg ønsker å eliminere så mye støy ut som mulig slik at jeg ikke generer andre når generatoren går. Hører fra dere i dennes anledning. Jeg har også annet spørsmål : Jabsco vifta har diameteren 75 mm hvor slange skal festes. Blikkenslageren hadde kun 100mm støyisolerende slanger. Jeg trenger derfor kit fra 80mm til 105mm. Hvor fåes dette ? Blikkenslageren hvor jeg var hadde ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Hei sann Her er et luftskjema sakset fra yanmarhelp.com. Dette er minimumsverdier for yanmarmotorer. Kanskje det kan være til hjelp What size duct do I need? ( x 2 ) The table below is for vessels without forward facing intake vents. For vessels with forward facing air intakes that exceed 19 knots, the duct area can be reduced, depending on the boat speed. Tip: multiply cm2 by 0.155 to get inches2 Note: TWO ducts the same size are required, one inlet and one outlet. 1GM10 = 19.5cm2 2GM20 = 39cm2 3GM30 = 48.2cm2 3HM35 = 74cm2 3JH2E = 84.5cm2 3JH2-TE = 120cm2 4JH2E = 110cm2 4JH2-TE = 155cm2 4JH2-HTE = 190cm2 4JH2-DTE = 220cm2 4JH2-UTE = 250cm2 4JH3E = 121cm2 4JH3-TE = 187.52 4JH3-HTE = 250cm2 4JH3-DTE = 312.5cm2 4LH-TE = 275cm2 4LH-HTE = 350cm2 4LH-DTE = 425cm2 4LH-STE = 575cm2 6LP-DTE = 625cm2 6LP-STE = 750cm2 6LY-UTE = 788cm2 6LY-STE = 875cm2 6LY2-STE = 1050cm2 6CX-ETE = 1050cm2 6CX-GTE2 = 1250cm2 6SY-STP = 1800cm2 100mm inside diameter tube duct area is 78.54 cm2 ~ 50mm inside diameter tube duct area is 19.7 cm2 4 inch inside diameter tube duct area is 12.57 inches2 ~ 2 inch inside diameter tube duct area is 3.15 inches2 Redigert 4.Desember.2007 av Thorgrim (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Stevens Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Om du nå virkelig skal eliminere mest mulig støy, så bør du kanskje tenke på at slanger med rette innervegger genererer mindre støy enn de som har ujevne innervegger. Mao, typiske fleksible lufteslanger med innlagt stålwire er ikke i seg selv de minst støyende. Og, dess større tverssnitt/areal ift. til luftmengde, dess mindre støy blir det. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Er i tenkeboksen for løsninger med lydisolering av til-luft selv. Løsningen er egentlig enkel. Lag en s- eller z-form på slangen slik at lyden ikke sprer seg direkte gjennom slangen. Betrakt lydkilden som en lyskilde. Slipper lyset gjennom slangen gjør også lyden det! Mine grublerier går på hvordan lage en s- eller z-modul med slangefester til f. eks 90mm slange i endene slik at det ikke gir for høy luftmotstand, ikke tar for stor plass, er elegang nok laget, og kan lages av komponenter som er lett tilgjengelige. Muligens blir løsningen til slutt likevel å støype dette selv i glassfiber. Lagde en slik sak til min HYLENDE turbo for en del år siden. Lagde en romslig kasse i finer med noen vegger inni slik at luften måtte gå i Z. Veggene på alle sider ble pålimt skumgummi av den typen som ser ut som en eggekartong. Topp resultat og enkelt... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
catano Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hei. Da jeg støyissolerte motorromet i min båt i fjor 2x volvo 41 brukte jeg to rør på 23 cm i diameter som jeg limte slik matte som en bruker til å støyissolere i bil med (gul grønn filt). Det virker helt perfekt og det kan neste ikke høres motorlyd ut av røret som er på ca 1 m pr stykk. Kan sterkt anbefales. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Verrie Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Noen som har forslag til hvor jeg får tak i overganger ? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Slipper lyset gjennom slangen gjør også lyden det! Eeeeeh.... Lyd vil da bli reflektert på veggene i slangen, for så å komme ut... Z, U eller rett. For å få en effektivt dempet slange, må innsiden av slangen fores med et lydabsorberende materiale. Eller? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
ooma Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 (redigert) Joda, derfor; slipper lyset igjennom gjør i alle fall lyden det. At lyden slipper lettere igjennom uansett er også et poeng. Med riflete innerside vil spredningen av lyden bli stor og dempingen tilsvarende. Problemet er bare at dette gererer lyd av luften selv om motorlyden dempes. Glatte slanger transporterer derimot motorlyd bedre. Dermed blir det en avveining av hvilken lyd man har størst problem med. Det beste er nok å isolere slangene innvendig, samt fange motorlyden i en lydfelle. Redigert 5.Desember.2007 av ooma (see edit history) Sitér dette innlegget Oso Link to post
jdahl Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 det er ikke noe problem og få overgang fra 100 til 80 bare og bestille 1 reduksjon 100/80 1 skjøtenippel ø 100 så får du satt på 100mm lydfelle for ventilasjons anlegg Ø 80 er en gammel standar men det er overganger og få kjøpt,for rep av gamle anlegg har du problemer og få kjøpt så ring Systemair i Sandnes jdahl Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.