Jump to content

Redningsflåte og nødpeilesendar

bjoris

Recommended Posts

Noen som har anbefalingar i forhold til produkter og ikke minst hva må en regne med av pris for å få pålitlige produkt her? Vurderer parallelt å leie flåte og kanskje dette også går ann med nødpeilesender? Uansett vurderer vi å kjøpe skikkelig utstyr her, det er jo dyrebar last vi har ombord og båten er tenkt brukt hele året. Anser en 4 mannsflåte som stor nok...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Dette er vel utstyr de færreste har erfaring fra bruk av (håper jeg).

Jeg har en 6-manns flåte med tak, men er sannelig ikke sikker på om taket blåser seg opp av seg selv (ref. Lano anbefaling i en annen tråd). Flåten kostet ca. 10.000.

Nødpeilesenderen er av typen med innebygget GPS som skal gi raskere og mer nøyaktig posisjonsangivelse. Det står noe vagt om dette i den artikkelen fra ulykken ved Lista, jeg tolker det som at denne nødpeilesenderen ikke hadde GPS innebygd. Jeg valgte å spandere de ekstra høvdingene dette krevde.

har 6mans ombord, trots att vi för det meste bare er 2

Du skal alltid overdrive du Gunga, :lol: Ellers er jeg spent på planene nå som vinteren kommer. Har du tenkt noe mer på langtur. Naboen med sin Benetau 50,

kom tilbale etter 1/2 år. Han skulle være borte 1 år til. Men pga restriksjonene om å ikke bruke vann for å vaske båten i Hellas, kom han tilbake. Han ønsket ikke

at båten skulle forfalle. Han fortalte at han ofte fikk båten full av "blåsesand".

Ellers må jeg si at jeg ikke har tenkt så mye over flåte. Men ser absolutt at det er et sikkerhetsmessig aspekt.

Men som enkelte skriver, invister i en skikkelig sak. Lei gjerne mens du henter båten. Men skal du annskaffe deg det, kjøp noe skikkelig.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg har denne nødpeilesenderen. Jotron Tron 45S. Nødpeilesender som sender både på 406MHz og 121,5MHz. SARSAT/COSPAS delen sender med en effekt på 5W. Enheten har innebygget strobelys. Tron 45S med en opperasjonstid på min. 24 timer. Kun kr: 4 980.- Jeg kontrollerer den jevnlig.

epirb_45s.jpg

Og denne flåten. Plastimar Redningsflåte. Solid og holdbar utførelse. Flåten har stabiliseringskammere i hvert hjørne. Den pakkes om hvert 3. år.

flaate.jpg

Jeg har heldigvis ikke erfaring med noen av dem enda. Begge er kjøpt hos Seatronic i Moss.

Nødpeilesender, eller EPIRB som de egentlig heter er helt uvurderlig med tanke på seiling på åpne havet.

Men ikke kjøp billigversjonen uten GPS. Den med GPS har nøyaktighet på 30m - den uten 2-3 km.

Om uhellet skulle være ute er det bare å løse ut EPIRB'en og båtens ID og posisjon sendes via satellit til hovedredningssentralen.

Den med GPS koster rundt 6000.-

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Kommer det ikke mye nytt ang. nødpeilesendere snart ? ( pga nye Europeiske satelitter )

Vi har ikke nødpeilesender ennå.... Vurderer det fortløpende, men jeg tenker følgende:

1. Får vi med 20 literen med vann, så burde vi kunne drive lenge rundt i Skagerrak, før rullegardinet går ned...

2. Vi fryser vel ikke ihjel på sommeren....?

3. Noen begynner vel å lete etter oss etter ca 1 døgn..... Vi gir jo alltid beskjed når vi krysser dammen...

Høres det fornuftig ut ? :sweat:

Kjøp redningsflåte ut fra hvor mange personer det er køyeplass til.

enig :smiley:

Taket må blåse seg opp automatisk. Uten den funksjonen er du sjanseløs, fikk jeg vite av "proffene".

har vart med på några övningar med flåte.....

hur en man, vender den ifall den blåser opp sig opponer!

eller hur man hjelper andre ombord etc etc.....

anbefales o deltage i sådane övelser när dom erbjuds :smiley:

S/Y Gunga Din

...Vi har ikke nødpeilesender ennå.... Vurderer det fortløpende, men jeg tenker følgende: ...

...3. Noen begynner vel å lete etter oss etter ca 1 døgn..... Vi gir jo alltid beskjed når vi krysser dammen...

Hver ekstra time du tilbringer i en redningsflåte er en god nok grunn til å investere i en nødpeilesender.... selv i Skagerak eller Nordsjøen en uværsdag i juli. Det tar ikke mange minuttene før det er full :puke: på alle i flåten. :lol:

Appropos sjøsyketabletter. Har noen erfaring med forskjellige merker? Er de alle reseptbelagte?

Å spørre apoteket har jeg sluttet med. Der er det bare supersselgere som skal selge deg det aller dyreste de har. Etter 5 min med pruting får jeg det ba om først. Til halve priset som egentlig er dobbelt for dyrt.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...