Jump to content

Redningsflåte og nødpeilesendar


bjoris

Recommended Posts

Kommer det ikke mye nytt ang. nødpeilesendere snart ? ( pga nye Europeiske satelitter )

Vi har ikke nødpeilesender ennå.... Vurderer det fortløpende, men jeg tenker følgende:

 

1. Får vi med 20 literen med vann, så burde vi kunne drive lenge rundt i Skagerrak, før rullegardinet går ned...

2. Vi fryser vel ikke ihjel på sommeren....?

3. Noen begynner vel å lete etter oss etter ca 1 døgn..... Vi gir jo alltid beskjed når vi krysser dammen...

 

Høres det fornuftig ut ?

 

Mja, ville vel byttet ut den ene flåten med en nødpeilesender hvis jeg var deg, men så er det jo selvsagt uvurderlig å ha med en flåte med XO når Reginaen har gått tapt!!!!

 

Vel, så 4 manns er for lite... Hmmm går mot å leie dette, hvis ikke NOK styrker seg snart så blir dette en kostbar affære (les jeg var dum nok til ikke å sikre kursen på 7.75, tulling om jeg så skal være i det ærlige hjørnet, men vi satser på at den kommer nedover etter nyttår...). Jeg prøver altså å holde meg innenfor budsjettet, men de siste ukene har både cockpitkalesje og gennaker forsunnet pga den fordømte valutaen vår... Flåte derimot er jo dumt å ikke investere i først som sist, vil nok føle en god trygghet i å ha den ombord om været skulle slå seg vrangt og det er lang til land og familien sitter der og håper og tror at far vet hva han driver med...;) En må være seg ansvaret bevisst på sjøen, det er sikkert...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 2 måneder senere...

Drar opp igjen denne.

 

Jeg har nå funnet ut at jeg ikke vil ta meg råd til å kjøpe en kostbar flåte og heller ikke noen kostbar nødpeilesender. Galskap vil vel noen si, men jeg det blir et spørsmål om bruksmønster, det absolutt verste som vil skje meg er at jeg må i en flåte i mai til september ellers vil det være svært nært land resten av året. Jeg vil normalt også ha med gummibåt, VHF mv. Her er alternativene jeg vurderer:

 

* Plastimar 6 personer - 799 Euro i Tyskland incl, vat, eller ca kr. 6.500,-. Prisen jeg klarer å finne i Norge er 8990 på tilbud hos Seatronic

* SEAGO OFFSHORE LIFERAFTS selges i England for 509£ ex vat og levering. Det er veldig rimelig ifht Seatronic ca 6.500 inkl vat ex frakt. Venter på svar på fraktprisen, det er også noe styr å få den til Tyskland så det blir neppe til at jeg kjøper, men jeg ser det er i England en skulle kjøpt båtutstyret sitt. Iallefall mye billigere enn i Norge/Danmark/Sverige/Tyskland

 

Noen som vet om SEAGO er er bedre enn Plastimo/Plastimar? Ser den har dobbelbunn blant annet så den er iallefall mer påkostet...

 

* McMurdo FastFind EPIRB GPS, 287 £ ex vat, levert i Norge ca 4.000,-. 8250 hos Nautiskforlag, men det finnes nok bedre priser, uansett vil jeg ikke tro det er mulig å matche denne prisen som er levert fra England.

 

Nødpeilesender skulle ikke være noe problem å ta på fly, men jeg fikk spørsmål om jeg kunne slå den av. Har ikke peiling..

 

Tips mottas, jeg vet om Ægir sin 2000 modell Plastimar som var helt ubrukelig. Iflg ryktene er dagens modeller minst like bra som Plastimo sine som koster ca 4.000 mer i Tyskland. Denne summen bruker jeg altså på nødpeilesender...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Hei

 

Eg har skreve det før, her på Båtplassen.

Plastimar sine flåtar er dårlege og vanskelege å få godkjent.

Eg ville heller ikkje vurdert noko anna enn ein flåte med dobbel/isolert botn.

Tenk deg nokre timar i ei vasseng (for dei som huskar desse) med 5-12 grader i vatnet...

 

Har du erfaring med Plastimar, jeg så Ægir sin Plastimar så helt annerledes ut enn de som viser på bilder nå og den var jo gml. fra 2000. Ergo lurer jeg på om det KAN være slik at disse har blitt bedre... Det blir jo fort slik som faderen at han skulle ikke ha Ford fordi Sierra var en drittbil... Ja, det er jo 20 år siden den ble lagd, men det var nå det han forbant med Ford... Jeg stiller deg ikke i tvil, men lurer litt på om det er disse nyeste du har erfaring med? Selvsagt er noe til lav pris dårligere, spørsmålet er om det ikke likevel kan duge til det bruket jeg ser, jeg ville ikke hatt en Plastimar om jeg skulle over Atlanteren for å si det slik...

 

Iflg Seatronic var flåtene til Plastimar like gode som Plastimo, den lavere prisen skyldes kun at de importerte Plastimar direkte fra fabrikken, mens Plastimo gikk gjennom et importledd. Forklaringen kan like gjerne være at de sier dette fordi de har størst margin på Plastimar.

 

Ikke lett dette jeg kan bare ikke bruk 20 lapper på en flåte så jeg er nød til å velge en av disse. SEAGOen har dobblebunn og er dritbillig i England, men de kan ikke frakten den til Norge pga gassen får jeg vite i epost i dg og jeg kan heller ikke ha dette på flyet, det visse jeg jo. Har en følelse av at jeg kunne spart ekstremt mye på å tatt fergen til England og handlet alt der og så tatt det til Tyskland bilveien... Ikke så lett dette med mest effektiv transport... og det hadde ikke blitt helt gratis, ikke har jeg tid heller...

 

 

Har du kontroll på programmering osv på McMurdo-saken? Synes nesten det er umoralskt at norske forhandlere priser disse så høyt at ingen tar seg råd til å kjøpe dem.

 

Ikkje i det heile tatt, i min enkle verden trudde eg ikkje du måtte programmere dei som hadde GPS?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Uansett hva man kjøper av redningsutstyr er min oppfatning at det er viktig at det er lett tilgjengeligt sted som kan foreta etterkontroller av sikkerhetsutstyret. Jeg har selv vært hos Seatronic og overvåket hvorledes de der kontrollerer redningsflåtene og jeg sett hvordan enkelte flåter med lang tid fra forrige kontroll ikke har virket etter hensikten. Jeg ser det slik at kravet til dobbeltbunn er anderledes om man passerer lengre overfarter, eksempelvis 100 nm, om vinteren i forhold til om sommeren. Det som er viktig er at flåten i alle fall har nok gass til å blåse opp selve flåten og at nødsignalene virker.

Link to post

Hei! Jeg var på ISAF sikkerhetskurs for noen uker siden, og der var vi i basseng på idrettshøyskolen ene dagen og testet flåter i praksis - med fullt seilutstyr, vest og noen som stod på kanten og spylte vann på oss! Vi var alle enige om en ting: Plastimarflåten vil vi IKKE ha. Noen av deltagerne på kurset hadde denne fra før, men ville selge den nå. En snakket faktisk om å donere den bort til kursbruk! Den var simpel, toppen revnet for ingen ting, lukkemekanismen i kalesjen var ubrukelig, taustigen dårlig osv. Vi hadde også en Seago der for fire presoner, og den var mye bedre. Men instruktørene våre (fra England) mente denne også var "middels". Moralen er nok som den ofte er: man får det man betaler for.....

Link to post

Når jeg var på båthenting i frankrike kjøpte vi en brukt RFD flåte i en butikk som drev med sikkerhetskurs. De tok service på den mens vi ventet og mente den var bedre enn de nye zodiac flåtene som de også solgte selv. Dessverre lot jeg den følge med den båten når jeg solgte den. Ellers kunne du fått lånt den, bjoris. Nå har jeg ikke redningsflåte, men drar likevel til danmark i ferien...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Hei! Jeg var på ISAF sikkerhetskurs for noen uker siden, og der var vi i basseng på idrettshøyskolen ene dagen og testet flåter i praksis - med fullt seilutstyr, vest og noen som stod på kanten og spylte vann på oss! Vi var alle enige om en ting: Plastimarflåten vil vi IKKE ha. Noen av deltagerne på kurset hadde denne fra før, men ville selge den nå. En snakket faktisk om å donere den bort til kursbruk! Den var simpel, toppen revnet for ingen ting, lukkemekanismen i kalesjen var ubrukelig, taustigen dårlig osv. Vi hadde også en Seago der for fire presoner, og den var mye bedre. Men instruktørene våre (fra England) mente denne også var "middels". Moralen er nok som den ofte er: man får det man betaler for.....

 

Det er jo urovekkende, hvilke andre flåter testet dere. Plastimo også?

 

Noen som har en formening om denne McMurdo Nødpeilesenderen da? Syns ikke ca 4 lapper var så ille...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Noen som har en formening om denne McMurdo Nødpeilesenderen da? Syns ikke ca 4 lapper var så ille...

Jeg har McMurdo Smartfind G5. Liten lett grei sak. Sitter montert i brakett inne på skottet, ellt synlig og tilgjengelig.

Ett annet viktig punkt er at den har batteri for 48t, mange andre for lystbåtbruk har bare for 24t.

Når det gjelder valg av EPIRB forøvrig viser jeg til mitt innlegg #8.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Jeg har McMurdo Smartfind G5. Liten lett grei sak. Sitter montert i brakett inne på skottet, ellt synlig og tilgjengelig.

Ett annet viktig punkt er at den har batteri for 48t, mange andre for lystbåtbruk har bare for 24t.

Når det gjelder valg av EPIRB forøvrig viser jeg til mitt innlegg #8.

 

Geir :seeya:

 

Jeg går nok for denne, men må også de med GPS programmeres?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Hva om de skal brukes på landjorda til fjellturer osv? Merkelig at de ikke kan komme ferdig programert med en kode man kunne registrere hos rette myndighet.

I Storbrittania er EPIRB'er kun utstyrt med fast serienummer, som føres i HM CoastGuards register mot eier/båt.

Det er opptil landenes myndigheter å bestemme hvilket format som skal brukes.

I Norge har de valgt å programmere inn MMSI og kallesignal.

Går ut fra at en PLB kan programmeres anderledes. En gjennomsnitts påsketurist er jo ikke utstyrt med MMSI :lol:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
De har vel et IMEI nummer også? Eller?

Det vet jeg ikke. I søknadsskjemaet om tillatelse til bruk av PLB utstedt av NPT, ber de kun om fabrikat og serienummer på PLB.

Det står heller ikke noe om IMEI nr. på papirer/sertifikater som fulgte med EPRIBen min.

 

Det ser ut for at de alle har en Unique ID på 15 tegn. Det ble gitt enheten da den ble produsert og følger den til den ikke er mer.

Denne ID'en sendes også ut, sammen med MMSI. Da er det 2 muligheter å identifisere enheten. MMSI og Unique ID.

Jeg ville tro at HRS (hovedreningssentralen) har tilgang til ett register over Unique ID mot serienummer og eier/bruker.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
ja det er IMEI.

Både Thurayaen min og Mini-C'en min sender det ut.

Nei, den 15 siffrede koden oppgis å være en hexadesimal kode som er derrivert fra bl.a. MMSI nr.

Var inne på Cospas-Sartsat sidene på nettet og fant en dekoder som jeg testet denne med.

Fikk da ut bl.a. MMSI nummeret mitt.

De 15 hex-tegnene er bit 26-85 i en lengre bit-ramme som sendes når EPIRBen er aktiv.

Det kan selvfølgelig være at IMEI finnes ett eller annet sted i denne rammen,

men den er som sagt ikke nevnt i dokumentasjonen. Det står masse info her.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...