Poseidon Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Flott at du tenker sikkerhet! Hvis du eller andre trenger en større flåte så har jeg noen slike rimelig for salg..... Ved henting i Stavanger kan det bli enda rimeligere Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Onkel Roger Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hei! Jeg var på ISAF sikkerhetskurs for noen uker siden, og der var vi i basseng på idrettshøyskolen ene dagen og testet flåter i praksis - med fullt seilutstyr, vest og noen som stod på kanten og spylte vann på oss! Vi var alle enige om en ting: Plastimarflåten vil vi IKKE ha. Noen av deltagerne på kurset hadde denne fra før, men ville selge den nå. En snakket faktisk om å donere den bort til kursbruk! Den var simpel, toppen revnet for ingen ting, lukkemekanismen i kalesjen var ubrukelig, taustigen dårlig osv. Vi hadde også en Seago der for fire presoner, og den var mye bedre. Men instruktørene våre (fra England) mente denne også var "middels". Moralen er nok som den ofte er: man får det man betaler for..... Hei, det var jeg som donerte bort min Plasimar flåte til kurs virksomhet. Har kjøpt ny selvrettende flåte fra Viking. Jeg tror de ekstra tusenlappene kommer godt med dersom jeg noen gang skulle trenge flåten. Det er stor forskjell på å kunne entre flåten "tørr" enn å måtte snu en flåte som har blåst seg opp feil vei. Jeg er opptatt av pris som folk flest. Men når det gjelder sikkerhet er det viktigste at utsyret fungere når det trengs. Kjøp fra annerkjent leverandør, med etabelert service apparat i det området du bor. Den dagen du trenger flåten er det IKKE speilblankt hav. Det alltid en grunn til at man må bruke flåten som siste utvei. Har pt. ikke nødpeilesender. Men vurdere å kjøpe en free float med begge frekvensene og gps samt en personlig sender med samme spec. Seiler mye solo. Og det er utsyr du ønkser å ha dersom du faller overbord. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Smurph Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Ang. personlig nødpeilesender, så kan det være nyttig å være klar over at latenstiden fra peileren utløses og til signalet registreres av en bakkestasjon kan være inntil 90 minutter. Det kan være lenge å ligge i vannet, og var hovedårsaken til at jeg kjøpte en vanntett, bærbar VHF i stedet for en personlig nødpeilesender når jeg seiler alene. Jeg seiler dog for det meste innaskjærs og kystnært i tildels meget traffikerte farvann, hvor jeg kan regne med å få umiddelbart kontakt med landstasjoner og/eller nyttefartøyer dersom uhellet skulle være ute. Hørte om et nylig tilfelle fra Østfold (?), hvor en person falt over bord fra båten sin. Den første gangen nødpeilesenderen ble fanget opp, ble signalet tolket til å komme fra et område nær Grønland, og ble derfor avvist som falsk alarm. 1 1/2 time senere ble signalet på nytt fanget opp av en svensk bakkestasjon og angitt til riktig område, hvorpå redingsaksjonen ble igangsatt og mannen funnet. Han hadde da ligget så lenge i vannet at han var nær ved å stryke med. PS: Jeg har sett noen flåter, på private båter, hvor flåten henger på pushpiten men utløserlinen ikke er knytt fast båten, tilsynelatende fordi eieren er redd for at flåten skal løses ut dersom han drar litt for mye i tampen. Utløserlinen er lang, 15-20 meter. Rent teknisk så er det sydd to remser med små "lommer" inne i flåten. Linen er stukket inn i disse lommene i et "S" mønster, slik at den løper lett ut når man trekker i den. Det er dog en markant motstand når selve ventilen på CO2 flasken utløses. Linen skal knytes fast til båten, ellers risikerer man i verste fall at noen kaster flåten på vannet uten å holde i linen, og at den dermed driver vekk uten å utløses. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
roaldbj Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 .....latenstiden fra peileren utløses og til signalet registreres av en bakkestasjon kan være inntil 90 minutter. Foreligger det noen form for oversikt over hva som er påregnelig latenstid for ulike kystområder? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Er det noen som vet om det arrangers noe kurs e.l. i bruk av rendingsflåte? Da tenker jeg ikke på bassengkurs, men litt mer realistisk i seilbåt der alle praktiske effekter av lagring, finne, kaste på sjøen, blåse opp, hoppe tas med. Redningsflåten er det eneste i båten jeg kun kjenner tilteoretisk hvordan virker, men har aldri prøvd. Hadde kanskje vært lurt å en gang ha prøvd det i praksis også, men det frsiter ikke å teste med egen flåte. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Anbefaler ikke å bruke egen flåte til testing. Du vil ikke få resertifisert flåten, pga kulden som frigjøres fra co flasken. Vi planelgger ett light kurs for intressenter i regi av Fredikstad seilforening i løpet av september. Hvor vi håper at hele familinen vil delta. Erfaringene så langt er at det er ivrige regatta seilere som tar sikkerhetskurs for å kunne delta i Two star og One star. Vi har egen øvningsflåte i foreningen (min gamle Plastimar) som vil bli brukt. Vil ellers anbefale sikkerhets kurs til alle som bruker båten mye og er optatt av sikkerhet. Du vil få mange aha opplevelser som kommer godt med uansett ambisjonsnivå. Treningen i bassanget er ganske realistisk. Og flåten den vil du ikke bruke før du er helt nødt. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Poseidon Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 ...... Linen skal knytes fast til båten, ellers risikerer man i verste fall at noen kaster flåten på vannet uten å holde i linen, og at den dermed driver vekk uten å utløses. Ulempen med å ha den fastknyttet er at hvis båten går ned kan den i verste fall ta flåten, med seg - ubrukt.... Derfor er det i vanlig skipsfart et krav at flåten skal være festet i skipet via en hydrostatutløser. Dvs hvis skipet kommer så langt ned at flåten kommer et par meter under vann, så blir den frigjort og flyter opp igjen. Er det noen som vet om det arrangers noe kurs e.l. i bruk av rendingsflåte? Jeg kjenner ikke til spesielle kurs i bruk av redningsflåte, men vanlige sikkerhetskurs for Nordsjøen og IMO legger stor vekt på dette. For min egen del så er det sannsynlig at jeg kommer til å legge inn flåteøvelser i det vanlige D5L kurset denne vinteren. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Mnja. Det er surringene til flåten som har hydrostatutløser, er det ikke det? Utløserlina har vanligvis weaklink. Den ryker av om man prøver å trekke en oppblåst flåte under. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) GMDSS-systemet består av to typer satellitter - LEOSAR og GEOSAR. LEOSAR er fem satellitter i polare baner, med en rundetid på 100 minutter (iflg Wikipedia). GEOSAR er geostasjonære satellitter, dvs. at de ligger fast over et bestemt område. I utgangspunktet skal de fire GEOSAR-satelittene dekke hele jordoverflaten mellom 70 grader nord/sør. Men pga. av lokale avvik er vissnok ikke dekningen komplett, og de dekker ikke polare områder. De områdene som ikke dekkes av de geostasjonære satellittene dekkes dermed av LEOSAR-satellittene. Her må satellitten først komme innenfor rekkevidde av signalet ditt, fange det opp og lagre det, og så fortsette videre inntil den kommer innenfor rekkevidden av en bakkestasjon hvor signalet kan lastes ned til jorden igjen. Det er dermed en potensiell forsinkelse i flere ledd her: Først må satellitten komme til deg, og så må den komme seg til en bakkestasjon. I tillegg kan selve posisjoneringen av signalet, hvis senderen din ikke har innebygget GPS, ta ytterligere 10-20 minutter. Dette vil vel ikke bedres før Galileo kommer på banen, da jeg har forstått det slik at et av kravene til Galileo er real-time varsling. Dette har vel muligens like mye med et ønske om å spore all internasjonal skipstrafikk å gjøre, ved at en tracking-boks om bord blir et krav, som et ønske om å bedre SAR-tjenesten. Det finnes også et amerikansk/kanadisk initiativ for å legge inn tilsvarende kapasitet på nye generasjoner av de amerikanske GPS-satellittene, da også med mulighet for 2-veis kommunikasjon med nødpeilesenderen. Det står litt mer om begrensningene og mulighetene til de nåværende systemene her: https://www.sailgb.com/p/tron40gps_gmdss_fl...y_beacon_epirb/ Redigert 4.August.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.