Fantasy Startet 30.November.2007 Link til dette innlegget Startet 30.November.2007 Leser mange tråder her om motorolje men klarer ikke å finne ut av mitt spørsmål. Jeg har i dag blitt overtalt av en olje pucher om å gå i fra Valvoline SEA 15W 40 olje (til over 500.- pr. 4l) til West Marin sin SEA 15W/40 olje (til 218.-/4liter) . Se www.westmarin.com Det står at den kan brukes til alle dieselmotorer, men det står ikke noe spesifikt om turbo etter hva jeg kan se?? Høyeste dieselklassifikasjon er etter hva jeg kan se CI-4, hva det nå enn betyr. Jeg har da en Ford Sabre 210 hk med turbo og intercooler, fra 1985. Er det noen som kan fortelle meg at dette er problemfritt. Håper det er noen motorkyndige her som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Hulda Svart 30.November.2007 Link til dette innlegget Svart 30.November.2007 Jeg finner ikke noe annet enn en blank side på www.westmarin.com Jeg tror ikke Westmarin lager sin egen motorolje. Titter man på oljen Biltema forhandler, er normene ACEA A3/B3 og API SJ/CF. Det bør vel stå at oljen er beregnet for dieselmotorer med turbo. En liten skepsis burde man vel kunne legge til grunn. 4 liter Biltema koster en hundrings for 10W- 40. Du skal ha 15W- 40, men prisen burde ikke være flere ganger så høy. Til slutt, ta en titt på hva motorens instruksjonsbok forlanger. Det er lurest å følge den om man er usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 JEg mener Westmarine.com og tråden [email=http://ecatalog.westmarine.com/full.asp?page=0594&LinkBackProdId=82016]http://ecatalog.westmarine.com/full.asp?page=0594&LinkBackProdId=82016[/email] I motorens instruksjonsbok står det kun oppgitt en Ford-spesifikasjon SM-2C-1017A. Men den betegnelsen er jo ikke å finne på noen av dagens oljer. Oljen jeg har kjøpt heter "premium Heavy-duty SEA 15W40 Engine Oil". Må jeg levere dette tilbake, eller er jeg over-skeptisk uten grunn? Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Ach so! Der fant jeg katalogen. De selger jo blant annet fra Pennzoil. Westmarine lager naturligvis ikke et drypp olje selv. Ut fra det som er i katalogen, ser de fleste kvalitetene ut til å være 30W, altså single grade. Det er anbefalt for min gamle GM, men ikke for moderne turbomotorer. Hadde jeg vært deg, ville jeg blitt meget beroliget om det hadde stått at oljen var for turbo. Da tåler den gjerne høyere temperatur. Du skal helt sikkert ha en 15W- 40 mineralolje (ikke syntetisk olje). Oljen som f.eks. selges på Felleskjøpet holder spec.'en. Nå er det andre på forumet her som har mer greie på oljer enn meg. Oljer er ikke mitt fagområde. På min motor dytter jeg ikke inn produkter som jeg ikke vet hva er. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Takk Hulda, men er det noen her som vet om ovennevte klasifikasjon sier noe om temperaturer oljen tåler?? På Valvoline oljen jeg til nå har benyttet står det at den er til 4-takt diesel med eller uten turbo, samt spesific: ACEA B2, API CF, (pluss noen MB- og WV spesifikasjoner) På West Marine oljen har kjøpe i går står det "on all 4 stroke Outboard and Stern Drives...", samt spesific.: ACEA E3 og E5, API CI-4/SL, CH-4, CG-4, CF-4, CF, CE, CD/SJ, SH. (samt en rekke MB, Cummins, MAC, Volvo, Allison og MAN spesifikasjoner mfl.) Altså etter hva jeg kan tyde har West marin oljen bedre spesificasjoner enn Valvolinen, men sier dette noen om oljetemperaturer?? Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
REM Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Altså etter hva jeg kan tyde har West marin oljen bedre spesificasjoner enn Valvolinen, men sier dette noen om oljetemperaturer?? Olje har den (uheldige) egenskaper at viskositeten (hvor tyntflytende den er) varierer med temperaturen. I kulde blir så godt som alle oljer tyktflytende. Tyktflytende oljer gir dårlige smøreegenskaper i motorer med små klaringer, og motoren blir tung å dra rundt i kulde. Tynntflytende oljer gir også dårlige smøreegenskaper, da oljen ikke lenger tåler det samme trykket, og retur til bunnpannen skjer så raskr at bla,. ventilmekanismer kan gå tørr. Rene grader som SAE30 skal ikke benyttes hvor temperaturene svinger mye mot minusgrader på vinteren. SAE15-40, som vel du anvender oppfører seg som en 15 olje i kulde og en 40 olje i varmt vær. Dette er i utgangspungtet gunstig hvis du bruker båten din på vinteren eller tidlig/sent på sesongen. I Norge hvor vi har store temperatursvingninger ila. sesongen selges det vel nå utelukkende multigradoljer. SAE 10W-40 og SAE 14W-40 er vel de det går mest av. Singelgradolje som SAE30, selges vel overhodet ikke mer her i landet, uten i spesielle racingmiljøer hvor man gjerne bytter olje etter en helgs kjøring, og i tillegg har kontroll på temperaturen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Jeg skal vedde lua mi på at oljen holder. Du kan sikkert finne API-kodene på nettet, men det skulle ikke være nødvendig. Så ikke med en gang at motoren var fra 1985. Uansett, hold deg for all del unna syntetiske- og halvsyntetiske smøreoljer. Man skal være klar over at på moderne diesler kan krav til smøreolje være ganske annerledes enn gamle motorer. Dette gjelder også hekkaggeregater (stern drives). Her skal man være aktpågiven. Når det gjelder SAE 30, så er denne å få kjøpt. Jeg får fra Total gjennom min vanlige kontakt. REM er litt på villspor, det har ingen betydning i denne saken. For min GM (6,2L V8 NA) er anbefalingen SAE 30 fra ca. 10 kuldegrader og oppover. Når det er særlig kalde klimaer kan man som opsjon 2 velge 15W- 40. Kvaliteten 10W- 'hva-som-helst' er ikke anbefalt (not recommended). Og motoren min så vel dagens lys for snaue 20 år siden. I båten min starter aldri motoren i kuldegrader, det blir ikke kuldegrader nedi der uansett hvor kaldt der er ute eller hvor tykk isen er. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 REM er litt på villspor.... Det er ikke første gang Hulda Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Det er ikke første gang Hulda Spiller ingen rolle, bare vi greier å navigere oss hjem igjen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Så ikke med en gang at motoren var fra 1985. Uansett, hold deg for all del unna syntetiske- og halvsyntetiske smøreoljer. Nå er det nok som du sier at man skal holde seg unna de fleste syntetiske og halv-syntetiske smøreoljer på gamle motorer, men det er unntak, Royal Purple er en olje som man har klart å tilsette mykgjørere og da får man også fordelene som ikke mineralske oljer har. Jeg kjører nå med Royal Purple 15-40 Helsyntetisk på min 200 hk Ford Sabb 2728T (Redigert: jeg ser forøvrig at det ligger godkjennelse fra VolVo på hjemmesiden og på den godkjennelsen ser jeg at det også står at de har OEM godkjennelse fra MAN-Cummens-MB pg Mack) Redigert 1.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Nå er det nok som du sier at man skal holde seg unna de fleste syntetiske og halv-syntetiske smøreoljer på gamle motorer, men det er unntak, Royal Purple er en olje som man har klart å tilsette mykgjørere og da får man også fordelene som ikke mineralske oljer har. Jeg kjører nå med Royal Purple 15-40 Helsyntetisk på min 200 hk Ford Sabb 2728T Gjør du gjerne det. Jeg vet at GM'en min holder mer enn 10 000 driftstimer på SAE 30. Jeg vet også at ventilløfterene mine tar kvelden etter et par hundre timer på enkelte syntetiske oljer. Dessute så underkjenner Sarpsborg Motorverksted (som bygget opp motoren min) en hver form for garanti (den har uansett gått ut på dato nå) om motoren blir kjørt på sytetisk olje. Instruksjonsboka, gutta, det er noe man skal forholde seg til om man er usikker. For Fantasy er det kanskje ikke like enkelt i og med at Ford i dette tilfellet oppgir et delenummer. Men jeg er sikker på at et eller annet sted oppgir Ford en vanlig betegnelse på anbefalt olje. Story: En gang i tiden kjøpte Rolls Royce automatkasser (bil) fra GM. I sin vane tro plukket RR frahverandre kassene og sukket indignert over finishen på boringen av kanaler. Altså veggene der stemplene går frem og tilbake. Kanalene ble polert speilblanke, og alle kassene gikk til helvete i tur og orden. Ved reklamasjon til GM fikk RR beskjed om at sporene i kanalene hadde en hensikt. De ga den nødvendige lekkasjen og smøring av stempeltetningene. Uten ujevnheter ville stempelen henge seg fast mot sylinderveggene, het det. Moralen er: La det som funker få lov å forsette med akkurat det. Hjulet er allerede funnet opp et utall ganger. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Ikke uenig i hva du skriver om at det om funker, det funker, men for oss som har Ford Sabb 2728T er det rimelig flaut å starte motoren i tett befolket havn (jeg kaller min for Blå-Mann og det har ingenting med den blå lakken på motoren å gjøre ) da man gjerne får en del sure blikk på grunn av blå illeluktende røyk. Denne oljen sammen med QMI motorbehandling tar knekken på slik røyk, har i hvert fall funket til nå.... (spent på om det holder deg slik også neste sesong) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
solbris Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Oljen din med spec. API CI-4 er nok ein olje med betre kvalitet enn den du brukte før. Systemet til API går ut på at desto lenger du kjem ut bi alfabetet med den andre bokstaven desto betre er oljen. Og nå snakkar vi ikkje om SAE systemet som berre angir tjukkelesen (viskositeten) på oljen. API stiller spesifike krav til oljen kvalitet angåande sliqasje , fjening av ureinheiter osv. Det er ingen forskjell mellom mineralske eller syntetiske når det gjeld kvalitetskrav. Ein typisk CI - 4 er ein firtaksolje for motorer med eller uten turbo, som belastast hardt. Tilfredstiller krava til forlrnga skiftintervall, samt at den tifredstiller krava til den nye EURO 4 motoren. Et utmerket valg. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Takk Solbris, dett hjalp. Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Thor Johansen Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Her kan du sjekke hvilken API godkjennelser som gjelder din motor: http://www.royalpurple.no/PDFfiler/API_Mot...lGuide_2004.pdf Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Blir ikke helt klok av den tabellen Thor, men i manualen for min motor står det at oljen skal oppfylle kravene til "Ford Spesification SM-2C-1017A". Den spesifikasjonen sier meg egentlig ingen ting når jeg ser på tabellen du linket til....Det står at SM er for bensinmotorer, men min er da vittelig en 5.95 liter 6 syl. marinediesel...... Instruksjonsboken ligger tilgjengelig på forumet her og heter "Ford 2720 instruksjonsbok" og på side 18 i dette pdf-dokumentet står oljespesifikasjonen. Denne instruksjonsboka gjelder for alle Ford motorer i 2720-serien, min heter 2728T... Redigert 1.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Thor Johansen Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 På denne siden så kommer det fram hvilke oljer som RP har API godkjenelser for: http://www.royalpurple.no/APIRPgodkjennelser.htm Som du ser så har RP 15W40 godkjennelsen CI-4Pluss, som er det beste du kan få. Den gir økt beskyttelse mot sot fra forbrenningen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Gjør du gjerne det. Jeg vet at GM'en min holder mer enn 10 000 driftstimer på SAE 30. Jeg vet også at ventilløfterene mine tar kvelden etter et par hundre timer på enkelte syntetiske oljer. Dessute så underkjenner Sarpsborg Motorverksted (som bygget opp motoren min) en hver form for garanti (den har uansett gått ut på dato nå) om motoren blir kjørt på sytetisk olje. Hva med dette utsagnet da Thor ? Når jeg gikk til inkjøp av pakka RP + Qmi ble det fortalt at RP hadde klart å tilsette "mykgjørere" til den helsyntetiske oljen. Jeg forstår det som at grunnen til at f. eks. Sarpsborg Motorverksted setter forbud mot syntetiske motoroljer er at de færreste er tilsatt "mykgjørere". Er dette korrekt ? Kan jeg fortsette meg god samvittighet med RP i min Ford Sabb 2728T (1987) ? (jeg er rimelig overbevist om at det var slik det ble sagt, men må inrømme at jeg blir litt skeptisk når jeg f.eks. leser om Sarp. Motor og forøvrig også hører alle andre advare mot syntetisk på en slik motor) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Dieselmotorer: Det man har sett er at sylindervegger blir glassert (man antar at friksjonen blir for lav). Dessuten er man ganske overbevist om at syntetiske oljer løser opp koksavleiringer som er med på å tette i gamle motorer (eks. endeslakk på stempelringer) og andre tetninger i motoren som oil seals. På min GM 6,2L er spesielt vintilløfterene utsatt, enten de er nye eller gamle. Nå skal man også være oppmerksom på at enkelte nye dieselmotorer blir spesifisert med bruk av halvsyntetisk olje. På enkelte bensinmotorer blir det spesifisert at man skal kjøre noe slikt som 20 000 km på mineralolje før man eventuelt går over til syntetisk. På min gamle Jeep med V8-motor skiftet jeg nå fra syntetisk (som motoren hadde gått med siden den var ny) til Biltema mineral 10W- 40. Var tom for annen olje. Nå har motoren gått 5000 km på denne oljen, og den er fremdeles honningfarget. Motoren har rundet 220 000 km. Så denne bensinmotoren, som også har hydrauliske vetilløftere, har ikke problemer med syntetisk olje. Så derfor, er man usikker, følg instruksjonsboken. Nå er jeg en gammel mann, og har i løpet av min mekaniske løpebane sett bøttevis med vidundermidler komme og gå. De fleste har ikke etterlatt seg annet enn litt mindre penger i lommeboka. På den andre siden, verden går fremover, slik at det kan godt komme et vidunderprodukt på markedet. Men der er jeg som offshoreindustrien: "Ja, vi er meget interessert i ny teknologi og utvikling. Så lenge det kan dokumenteres at produktet har gått fem år under tilsvarende forhold". En smule konservativ har jeg nok blitt etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Hulda - er det sylinderpolering du snakker om ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Solbris, ja. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Dieselmotorer: Det man har sett er at sylindervegger blir glassert (man antar at friksjonen blir for lav). Her ser jeg egentlig ikke noe problem ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Her ser jeg egentlig ikke noe problem ? Ustabil oljefilm: Problemet vil bli klart for deg når kompresjonen forsvinner og oljen tyter opp på stempeltoppen. Det gir startproblemer, røyk og oljeforbruk. Jeg mener også at det har forekommet havari der poleringen har ført til manglende oljefilm og revne sylindere. Dette er et par av grunnene til at Sarpsborg Motorverksted ikke gir garanti ved bruk av sytetisk smøreolje. Jeg tror det har vært skrevet en del om dette på BP tidligere der de som har mer greie på olje har uttalt seg. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Hulda, for meg høres dette ut som "Folkesnakk". Olje har 4 misjoner: Rense-kjøle-smøre-tette. Hvis det er slik at en syntestisk olje med de beste egenskaper gjør dette best på EN type motor, hva er da logikken i at den skal ødelegge en annen en. Nå snakker jeg kun om det som har kommet frem som et problem i slutten av denne tråden, altså at en syntetisk olje skal kunne "polere" en sylindervegg slik at det blir problemer ut av det. Det du sier Hulda, er at sylinderveggen blir så "glatt" at oljen passerer mellom stempelets oljetetningsring og sylinderveggen hvis jeg forstår deg rett. Jeg har bare sett at slikt kan skje om en tetningsring brenner seg fast i forkokset olje. Dette ligger rett og slett over min fatteevne. Er det oljen som "glasseres" ? Er det "glattheten" mellom sylindervegg og tetningsring som er problemet og til sist, en sylinder og sylinderforing på en motor som kjøres på syntetisk olje og en som kjøres på mineralsk er da vittelig bygget opp rundt samme prinsipp ? (og hva da med SveinHa, meg og flere med oss som kjører rundt med teflontilsettning i motoren ?) (når det gjelder løsing av koks kan jeg forstå at en syntetisk olje med høyt syrenivå kan gjøre ugang) Redigert 2.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Hulda, for meg høres dette ut som "Folkesnakk". Ja, ja, deg om det. Det jeg skriver er fundert i erfaringer. Jeg ser ingen verdi i diskutere forholdet videre. Bruk du det du mener motoren din er best tjent med. Alle andre som ikke har så god greie på det bør følge motorfabrikantens anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.