Jump to content

Er West Marine motorolje OK?

Fantasy

Recommended Posts

Hulda, det er ingen kritikk :wflag: av hva du skriver jeg kommer med, kun vitebegjærlighet. Jeg hadde egentlig håpet du kunne forklart, for jeg er ingen ekspert, jeg bruker bare mine hobbymekaniker-erfaringer blandet med logikk og resonerer etter det. Så hvis du eller noen kunne forklart "fenomenet" mer utdypende ville jeg vært glad for det :yesnod:

(kansje du har noe mer om dette Thor Johansen?)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg tviler vel på at det er så mye vitenskapelig belegg for hva en skal bruker av olje på gamle og nye dieselmotorer, men ut fra erfaringer og litt vanlig teknovett er det lett å støtte Hulda i sine vurderinger. Dagens motorer har bedre kjøling, tightere , bedre virkningsgrad osv en eldre motorer. Dette krever en stabil olje ved høye temperaturer og tynn oljefilm. En eldre motor er mer "slarken" og har muligens en fordel av en noe høyere viskositet på oljen. Derfor den fornuftige tommelfinger-regelen - syntetisk olje på nyere motorer ( særlig under kalde arbeidsforhold) og hold fast på mineralolje på eldre motorer.

Men om det er syntetisk eller mineralsk olje har da ingen ting med viskositet å gjøre. Du får jo begge typer olje i forskjellige viskositeter... Jeg holder meg til 15-40 enten det er mineralsk eller syntetisk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg tror man vil finne de rette argumentene ved å søke litt i BP database. For dette har jeg ikke greie på. Jeg aksepterer at 'sånn er det bare'.

Forholdet med hvorfor-, eventuelt hvorfor ikke, har vært grundig belyst tidligere. Forholdet går (slik jeg husker det) blant annet på syntetiske oljemolekylers ensartethet. Altså for liten variasjon for å tilfredsstille de trykk- og klaringer som man særlig finner i en dieselmotor. Bensinmotorer går så vidt jeg vet så det griner på syntetiske oljer. Men jeg har sett dieselmotoroverhalinger der man kan se feil som man relaterer til bruk av syntetisk olje. Blant motorfabrikanter mener jeg (usikker, sjekk selv) at Volvo bannlyser syntetisk olje brukt på motorene. Det er unntak for en av de nyere konstruksjonene som skal ha en spesiell halvsyntetisk smøreolje.

Singelgrade-oljer overstiger multigrade-oljer når det gjelder høy temperaturtoleranse. Hulda har oljetemp. 90 grader med sommer og driftsturtall. Drar jeg ytterligere på, vil ventelig oljetemperaturen komme en bit over 100 grader. Hulda, som nevnt tidligere, kjører fabrikkens anbefaling som er SAE 30.

Når det gjelder viskositet og temperaturtoleranse, overstiger syntetiske oljer de mineralske.

Så vidt jeg husker ble de syntetiske oljene fremstilt en gang i verden for å tåle belastingen som man finner i jetmotorer.

Men om det er syntetisk eller mineralsk olje har da ingen ting med viskositet å gjøre. Du får jo begge typer olje i forskjellige viskositeter... Jeg holder meg til 15-40 enten det er mineralsk eller syntetisk.

Ja selvfølgelig, men egnskapene er i alle fall forskjellige på ulike områder. Jeg hadde en gammel bil som ble påfylt syntetisk olje ved oljeskift og den begynte å lekke olje - skiftet til mineralolje igjen og garasjegulvet var rent.

sylinderpolering kommer av at forbrenningsrester setter seg fast øverst på stemplet og kompringene.Desse restene har så hard overflate at dei polerer sylinderveggen. Dei rett og slett sliper bort honingen som skal være for at oljen skal henge fast i sylinderveggen. Var eit mykje kjent problem på motorer som gjekk mykje på lavlast.Kluet er at dersom du brukar ein olje av god kvalitet, vil denne holda forbrenningsrestane borte slik at stemplet og stempelringane alltid er reine og fine.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...