Viking. Startet 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2007 Heisann. Ser at det er en tråd her angående service av motor. Der blir kun innenbords omtalt.. Er det noen som har god erfaring med service på påhengs? Har en 2syl 2takt evinrude vro 50hk, som jeg hadde tenkt å ta service på i vinter, men er litt usikker på hva som er nødvendig/viktig å ta service/justering på.. Noen som har noen gode tips? Evt en servicemanual? Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Har du kikket her Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Det jeg ville gjort på din motor, var og bytte girolje, smøre opp alle smørenippler og andre punkter som trenger smøring, kontrollert kjølingen, ferskvannskjørt og konservert den. Rett før jeg setter vekk motoren pleier jeg også og spraye den godt inn med 556 eller 666 under dekselet. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Har du kikket her Selvsagt, men her er det mest feilsøking og rep av motorer... Ikke noe konkret servicetips.. "csvirus": Er det ikke slik at man skal/bør sette inn forgasser eller sylindre med en slags konverseringsolje også? Har bare så vidt hørt det. Vet ikke hvordan eller eventuell hvilken olje .. Frostveske? Annet? Redigert 1.Desember.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Kjør motor til den stopper og ha litt konserveringsolje ( olje ) i sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 I all enkelhet: Motoren MÅ kjøres i ferskvann, enten i tank eller med spylemuffe og hageslange. Frostveske er ikke nødvendig. Kjør motoren tom for bensin ved å koble fra bensinslangen. Under opplag så settes motoren vertikalt for at alt vann kommer ut. Noen tørn på svinghjulet vil også "dytte" ut litt av vannrestene i undervannshus. Ta ut tennpluggene, sprøyt inn litt Storageoil eller Foggingoil, eventuelt noen dråper to-taktsolje, noen tørn på svinghjulet for at oljen skal komme rundt/smøre. Fettpumpe og pump fett i smøreniplene på stammen, er vel 3 steder dette skal gjøres. Skift girolje og bytt ut de to pakningene som sitter på skruene hvor du tømmer/fyller girolje. Ta av dekslet på motorene og spray godt med CRC 6-66 over alt også det elektriske! Spyl motoren godt utvendig med ferskvann. Oppbevar tørt over vinteren. Dette er min enkle oppskrift, noen gjør mindre noen gjør mere, men alle sørger for god gjennomskylling med ferskvann! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Droll Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Kjør motoren tom for bensin ved å koble fra bensinslangen. Helt greit på motorer med 1 forgasser, MEN på motorer med flere forgassere er dette FYFY..... Hvorfor ?? Forgasserne sitter som regel IKKE på samme høyde, ergo den nederste forgasseren vil alltid ha bensin lengst bla pga den bensinen som er i slangene... Og siden bensinen gir kjøling og smøring til stemplene.....vil de øverste sylindrene gå varmere + miste smøringen...... Flisespikking ?? mulig, men hvorfor ta sjanser, alle forgasserne har jo en tappe skrue ..... Er vel endel avhengig av motor konstruksjonen, men noen motorer er høye + har mange forgassere, Mercury/Mariner L6, Johnson/Evinrude 3 sylindrede, Nippon gakki har vel også noen høye 3 sylindrede, Tohatsu.... . Mercury OMC trippel.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Mouche Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Flisespikking ?? mulig, men hvorfor ta sjanser, alle forgasserne har jo en tappe skrue ..... Absolutt ikke flisespikking! Flott at det gis tilbakemeldinger på det man gjør (riktig eller feil), og for egen del tar jeg ditt råd med meg til neste sesong og vil endre på "høstjobben" deretter! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Viking. Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Strålende svar! Takker Andre tips tas også godt imot, eller er jeg i land hvis jeg følger det som er nevnt ovenfor? Viking. Redigert 1.Desember.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 (redigert) Er jo veldig greit og ta ting om høsten, da blir alt så mye lettere til våren når du skal ha båten på vannet. Redigert 1.Desember.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.