Jump to content

Møkkabåter

Astrix

Recommended Posts

Fordi noen kanskje har satt seg godt inn i noen båter før de selv havnet på den de valgte.

Om du frivillig blir med i et nettforum så er det vel ikke utelukkende for å høre positive innspill om alt du har gjort!?

Jeg håper og tror at de fleste innleggene her, både positiv og negativ art er egenerfaring fra disse brukerne som gledelig deler med oss andre, og takk for det!

Husk det neste gang du kjøper båt eller bil, hvor mye positivt du snakker om ditt gode valg, og hvorfor du kjøpte som du gjorde.

Og hva som var galt med alle de andre du utelot etterhvert i kjøpsprosessen.

Takk til de som både bidrar til positiv og negativ omtale her, og andre steder på nettet. :sailing:

Redigert av M.T Pockets (see edit history)

Veldig enig i trådstarters innlegg. Kanskje beror det på mindreverdighetskompleks. Det vil alltid finnes noen som tror de vokser selv ved å rakke ned på andre. :nono:

La oss jobbe for at det skal bli så lite som overhodet mulig av dette. :yesnod: Selvfølgelig skal man være både fornøyd og stolt av egen skute (det er i hvertfall jeg!!), men la oss holde det der, og si noe om andre båtmerker kun hvis vi har noe positivt å si. Har man kritiske bemerkninger bør de i hvertfall være saklige og skrevet med respekt. :yesnod:

Forøvrig har jeg inntrykk av at de fleste på forumet gjør det jeg oppfordrer til, men at det finnes noen som bør tenke over dette.

Hei Astrix:

Jeg bruker alt for mange timer til å lese tråd opp og tråd ned i dette forumet. Men jeg har ikke sett mange eksempler på at noen prøver å drite ut andres båter, eller kalle de for møkkabåter. Det gikk en tråd for veldig lenge siden som viste annonser av "båter med annerledes utseende", hvor jeg reagerte på ordbruken om andres båter. Utover det tilfellet kan jeg ikke se at dette forekommer. Har du noen eksempler?

Tenker du på diskusjonene rundt Bavarias seilbåter, kan jeg absolutt ikke se at noen forsøker å omtale disse urettferdig. Men kritiske bemerkninger blir tatt for å være hets og usakligheter og det som verre er. En særegenhet Bavaria eierne her har. Dem om det.

Ben Sin

Selvfølgelig skal man være både fornøyd og stolt av egen skute (det er i hvertfall jeg!!), men la oss holde det der, og si noe om andre båtmerker kun hvis vi har noe positivt å si.

Hei

Du kan vel ikke mene at vi skal la være å opplyse om svakheter/feil på andre båter en det vi selv har?

Hva er det for slags erfaringsoverføring? Litt av vitsen med et forum som dette må jo være å utveksle erfaringer både av positiv og negativ karakter. Men som du også skriver må det skrives saklig. Men jeg mener deter ytterst få poster hvor dette ikke bli gjort, og regelrette møkkabåter har jeg i likhet med Ben Sin til gode å lese om.

Men konstruktiv kritikk :yesnod:

Jeg har nå hatt en "møkkabåt", jeg. Hadde en 8 fots pioner som kantra bare du tenkte tanken å gå ombord i den. Men jeg hadde aldri sagt det om andres båter.

Ellers vil jeg si at det stort sett er en god tone i forumet. Merker meg at noen som trolig kjenner hverandre fra før har en røffere ordbruk seg mellom. Dette kan kanskje virke "frekt" på utenforstående. Jeg er også medlem av et amerikansk forum. Der forekommer det ikke at man angriper hverandre eller snakker negativt om andres båter, og det gis ofte ros til de som har gode råd og tips. Hjelpsomhet er vel et nøkkelord på slike forum-sider, heldigvis. Jeg er også trygg på at noen i adm. vil slå ned på "nedrakking" hvis det forekommer. Men "møkkabåter" har jeg ikke sett at noen har uttalt, jeg heller.

Det er nå slik at "den beste båten i væla er den som han har nå. Ja du skulle bare høre hvis motor'n ville gå..." :seeya:

De aller fleste vanlige dødelige mennesker blir hindret av økonomi når deres yperste båtdrøm skal realiseres. Så mange havner nok på noe annet, men er veldig fornøyd med dette valget! Det finnes alltid noe å strekke seg etter, men man er da som regel stolt av det valget man har tatt, og vil forsvare dette!

Kan jo holde på i mange år me disse diskusjonene om forskellige båter...Men det er vel derfor de fleste av oss er her...

Selv kan jeg forklare til de som vil hvorfor vi valgte den båten vi valgte men det er sikkert mange som syntes vi er helt tett i pappen!!

Men til syvende og sist er de fleste ganske lik, vi vil alle ha det bra på sjøen og få den gode følelsen. Vi har bare forskjellig måte og oppnå denne følelsen!

MVH

Carpe Diem

Redigert av Carpediem (see edit history)

Er j**la enig med trådstarter jeg , vært litt mye dritt om bla Bavaria . Detta har vi snakka om på brygga når vi har møtt værandre rundtom , kan bli litt mye av det innimellom. Men det ser ut som Bavaria eierne er strak rygga mannfolk som ikke bryr seg mye om det , ikke på forumet iværtfall . Men må være kjipt å få div bemerkninger til stadighet om båt typen sin . Dem aller fleste syntes sin egen båt er best , men drømmer sikkert om noe som er myyye flottere . Har en gammel båt som jeg mekker på og syntes den blir bedre å bedre , men har fått høre at vi skulle tatt høyde pris og ikke bare bredde pris i havna . Bryr meg null om det , slike folk har det sikkert ikke så bra med seg selv . Så kos dere med det dere har og la andre kose seg med sitt , kansje vær litt glad for at andre også kan kose seg med båten sin .

Tine III som altid drømmer om den rette båten , drømme koster ikke så mye

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det finnes sikkert like mange synspunkter på temaet "møkkabåt" som det finnes båteiere :lol:

For meg er en møkkabåt et båt som ikke fungerer. En båt der ting går istykker hele tiden - en båt man ikke kan stole på, og der man kjemper en langvarig kamp mot alt som ikke virker uten å komme i mål.

Jeg har en gang i mitt lange båtliv opplevd en møkkabåt. Det var en stor gammel motobåt jeg lånte i Danmark for mange år siden. Hele ferien gikk med til å skru, reparere og reparere igjen, men uten å komme i mål.

Den gangen bestemte jeg meg for aldri å sette min fot ombord i en båt igjen. Heldigvis gikk det over, men det tok et par år å komme over alle frustrasjonene, og en del av opplevelsene fra den tiden sitter fortsatt i kroppen.

:sailing:

Hvis jeg skal definere en møkkabåt så har det i hvert fall ikke noe med utseende å gjøre. Det må ha noe med kvaliteten å gjøre, ting som faller fra hverandre og går i stykker ved normalt bruk. Skap som faller ned, pullerter som faller av fordi båten dessverre ble førtøyet, full av upraktiske løsninger, snublefeller, knirker og knaker for den minste bølge, skvetter vann inn i båten uansett vindretning. Vel, rett og slett ting som plager og irriterer meg med en båt kan få meg til å synes båten er noe drit. Alle båter har sine positive og negative sider, hvis de negative sidene blir for mange så ender jeg opp med å ikke like båten. Folk har forskjellige behov som båten skal dekke og da kjøper man selvfølgelig etter behov. Om en båt ikke dekker mitt behov så er det ikke dermed sagt at det er en drittbåt.

quote.gif
Hvis jeg skal definere en møkkabåt så har det i hvert fall ikke noe med utseende å gjøre. Det må ha noe med kvaliteten å gjøre, ting som faller fra hverandre og går i stykker ved normalt bruk. Skap som faller ned, pullerter som faller av fordi båten dessverre ble førtøyet, full av upraktiske løsninger, snublefeller, knirker og knaker for den minste bølge, skvetter vann inn i båten uansett vindretning. Vel, rett og slett ting som plager og irriterer meg med en båt kan få meg til å synes båten er noe drit. Alle båter har sine positive og negative sider, hvis de negative sidene blir for mange så ender jeg opp med å ikke like båten. Folk har forskjellige behov som båten skal dekke og da kjøper man selvfølgelig etter behov. Om en båt ikke dekker mitt behov så er det ikke dermed sagt at det er en drittbåt.

I grunn meget bra forklaring. Selv liker jeg ikke trebåter fordi det er mer vedlikehold, og kunne absolutt ikke tenkt å eie en trebåt. Men det finnes fantastisk mange flotte trebåter rundt omkring i landet som er praktiske i tillegg! Jeg kaller jo ikke dette for verken drittbåt, møkkabåt eller bomkjøp. Alle har forskjellige krav, og alt handler om kompromi, kompromi og atter kompromi!

Det handler vel relativt sjeldent om at noen kaller andres båter for møkkabåter, men vi har jo våre prefereanser. Jeg liker f.eks. en blanding av tre og plast innvendig, ikke for mye massivt tre som blir for mørkt og tungt, og ikke høy plysjfaktor som hos mange amerikanske båter - men det betyr selvfølgelig ikke at jeg kaller slike for møkkabåter, selv om jeg ikke ville ha kjøpt de selv. Og spør noen om erfaringer og meninger om en båt må vi da kunne skrive at det f.eks. "blir for mye plysj for meg, men ellers ser det jo ut som et godt kjøp"?

D skjønte vi....Men så lenge man holder det på et folkelig nivå så må d være lov å si hva man liker/ikke liker. F.eks. så liker jeg ikke plysj, men syntes seil er fint på en båt! Men er helt enig i deg, og lurer veldig på hvorfor noen må rakke ned på båter/båttyper??

Var et emne for ikke lenge siden som het noe sånt som "Ubrukelige båttyper" (?)... Var bare en ting som var ubrukelig i det emnet og det var selve emnet! Ingen båttyper er ubrukelige!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...