Jump to content

Hvordan motta digitale tv-signaler

Arve

Recommended Posts

Sakset fra siste nummer av Båtmagasinet:

Du trenger:

digital mottakerboks

Både TV og mottaketboks bør gå på 12V, eller om du har inverter 12V - 230 V

Helst en "aktiv utendørs antenne med sirkulær mottakskarakteristikk"

Hva du bør ha:

Programpakkekort

Hva du kan ha:

Tilkobling til kartplotter forberdt for TV-signaler.

Resultat: Sylskarpe bilder overalt!

Betyr det at en må abb. på kanalpakke i tillegg til å kjøpe mottaker for digitale signaler?

For å se NRK, trenger en ikke noe abonement. Skal du se TV2 må du ha gratis kort. Ønsker du å se fler kanaler, TV-Norge,TV3, Zebra, Discovery osv, må du kjøpe abonnement.

I tillegg til selve dekoderboksen, må du vanligvis kjøpe scart-kabel for å koble dekoderen til TV'n. Tror ikke kabelen følger med dekoderen.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gebyr er vel høyst sannsynlig, det har jo alle som selger ett eller annet som krever kort :headbang:

TV2 skal vel bare være gratis i et par år så vidt jeg minnes...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har prøvd å lese meg litt opp på emnet. Ser at om man kjøper en boks for Norge(mpeg4) så tar den også mpeg2(Sverige). Er det noen som vet hvor langt syd i Oslofjorden(evt. ut av) jeg må for å få inn Svenske signaler som er så sterke at digitalboksen fungerer. Jeg har kabelttv hjemme med grunnpakke så det er litt bortkastet å kjøpe grunnpakke av rikstv for de få timene det blir med tv titting i båten. Om noen har hørt noen rykter om et sommerabbonnement så hadde det også vært interessant.

Her på sørlandet er ikke det digitale bakkenettet koblet til enda.

Har en flere TV`er hjemme må en ha flere dekodere. Finnes det dekodere som går på både 220 V og 12 V slik at en kan ta med seg denne i båten?

Det kan ligge ann til å kjøpe noen dekodere for de som har flere TV`er kan det se ut som...

Redigert av Swande (see edit history)

Digital-tv i båt. (Tungvint med kabel-TV og parabol er for ustabil). Fra neste sommer vil vi båtfolk kunne motta digitale TV-kanaler de fleste steder i Norge via bakkenettutbyggingen. Dette nettet gir god dekning langs kysten (Agder og Nord-Norge må vente til sommeren 2009). Du kan bruke en vanlig antenne, eller kjøpe en vanntett UFO-antenne som er bedre og mottar signal rundtstrålende (kr 800 - 1000). Du trenger en bakkenettmottaker og en digitalboks. Alternativt de nye flatskjermene som kommer nå med innebygget mottaker (små som går på 12 Volt i salg fra 2008). Har du bakkenett hjemme kan du kjøpe digitalboks til kr 500 å ha ombord, og bestille ekstra abonnement til kr 900 i året. Eller ha bare gratiskanalene NRK og TV2. Billigste alternativet er å ta med seg digitalboksen hjemmefra og plugge til båtantenna når du drar på ferie. Vi går altså bedre tider i møte med bakkenettet. :smiley:

Sjekk Teknofils bakkenettguide 6: "Slik får du bakkenett i båten". www.teknofil.no/wip4/teknofils_bakkenettguide_6_faar_bakkenett_baaten/d.epl...

(Men hvem gidder å se på TV i båten, da?)

Lykke til likevel!:seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...