arnbr0 Startet 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2007 Jeg ser at dette emnet har blitt omtalt på forumet tidliger, men jeg har ikke helt skjønt hvorfor det anbefales å fotøye båten til festet under bøya. Jeg leier bøyeplass og har fått pålegg om å feste fortøyningstauet til moringstauets kause under bøya. Jeg har dermed ingen svirvel mellom båten og bunnfestet og det hender at båten har dreiet rundt med vinden og fortøyningstauet har surret seg rundt moringstauet. Jeg har tenkt på korte ned fortøyningtauet slik at dette ikke når ned til bøya selv om båten ligger rett ved bøye, men dette vill heller ikke hindre tvinn på tauene. Hvis jeg hadde førtyd til toppen av bøya hadde jeg hatt svirvel mellom båt og moring og problemet hadde vært unngåt. Båten veier ca. 14 ton og fortøyningtauet er 32 mm polyamid. Er det noen på baatplassen som kan si meg hvordan slik fortøyning skal forgå. Hvor langt bør fortøyningtauet være ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Hei. Dette er fordi beslaget som går igjennom bøya kan ryke/skru seg opp. Fortøy i beslaget over bøya og ta så et tau nr.2 videre derfra til under bøya. Da unngår du "surret". mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Brynjar Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 jepp, som jeanneau sa. Jeg lot det være igjen en god meter tau da jeg fortøyde bøya i søkket, den metern festa jeg godt opp til det øvre øyet på bøya. Dermed har jeg tauet lett tilgjengelig og synlig og står ikke i fare for å miste fortøyninga hvis stanga i bøya skulle knekke eller det nedre øyet skulle ruste istykker. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
mons Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Hei På flere typer bøyer har jeg sett at gjengene i mutteren som holder det nedre øyet ruster vekk og at det nederste øyet ligger igjen på bunnen festet i moringstauet mens hele bøya er vekk. Dette er et vanlig syn når jeg dykker for å reparere fortøyninger. Folk vil ha meg til å feste nytt tau i moringen, men det gamle tauet er helt fint.. Du kan la tauet gå videre opp og spleise en løkke som ligger (surres) sammen med den øverste ringen hvis du vil ha det enkelt å feste oppe i bøya. Moringstauet vil tåle mye snurr før det tar noen skade, og snurren vil rettte seg ut når du slipper fortøyningen. Hvis du bruker flytetau eller tau med en daumann på mellom båten og bøya vil du unngå at fortøyningstauet snurrer seg rundt moringstauet. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.