Jump to content

Volvo Penta, 18-hester i seilbåt, ruser seg selv...

Fiffi II

Recommended Posts

Har kjøpt en 87-modell seilbåt med en Volvo Penta innebordsmotor. Har fungert greit i sommer, men har hele tiden hatt en snodig "feil"; etter start og etter å ha dratt omdreiningen ned til ca 1000 tar det bare noen minutter før den selv ruser seg opp - til over 2000 omdreininger. Jeg kan sakke den ned, men den vil gjenta det samme etter noen minutter. Dette er fast hver gang - den trenger 2-3 justeringer før den lar være å ruse seg...

Dette er mest uttalt når jeg starter kald motor. Er det noen som kan gi et hint? Kan det ha sammenheng med at jeg må kjøre startmotoren i opptil et halvt minutt (tilsammen) før den starter - selv på sommeren?

Motoren er blitt gjennomluftet - vannfilter - pumpe - finfilter - høyttrykkspumpe - til dyse.

På forhånd takk for gode innspill!

Mvh, Fersk reder

:lol:

kanskje den har problemer med å regulere inntak av stimuli

Det jeg mener å si er at den kanskje har noe tull med regulatoren. Jeg vet ikke hvordan denne er på pentaen, men kan det være at mekanikken i regulatoren glir lettere når motoren blir litt varm. Kanskje ei eller annen fjær som er littegrann for slakk eller at regulatoren trenger en liten rens.

Ikke sikkert dette er feilen men kansje. Hvis en diesel ikke får i fra seg returdieselen så kan den ruse opp. Før brennstoffpumpen er det en forpumpe, etter brennstoffpumpen sitter en trykkreguleringsventil som holder et vist mottrykk slik at brennstoffpumpen har fødetrykk. Denne ventilen inneholder en sleide som er fjærbelastet, kansje sleiden er full i gukk slik at den er treg. Når returdieselen er blitt varm så glir den lett nok til at problemet forsvinner.

Takk for svar! Første gang jeg har lagt inn en sak - regnet med at det var "et skudd i natten". Fabelaktig å få forslag - selv om det betyr litt jobb...

Spørsmål til Hydrox: Jeg har en retur som går fra dysen - den sitter hvertfall ved siden av der diesel gå inn i dysen. Den returen går til finfilteret. I tillegg er det en retur fra høyttrykkspumpen til tanken. Kan jeg teste teorien din ved å løsne disse og la de gå direkte i et kar (uten å få luft i anlegget)?

Disse tynne returrørene som går i fra dysene er det vi kaller lekkoljerør. Dette er for å lede vekk innvendig lekkasje i dysene. Inni dysene sitter en fjærbelastet nål som klipper/forstøver dieselen ved å hoppe opp og ned mot et sete. Noe diesel vil lekke på langs av styringen til nålen og dette er lekkoljen. Etter hvert som dysene slites så vil lekkoljen øke i omfang og gå utover dysenes prestasjon, jo mer lekkolje jo mindre innsprøytet til forbrenning og da selvfølgelig mindre ytelse på motor. Noe lekkolje skal det være for å smøre nålen i dysen. Har nok ikke noe med at motoren din ruser å gjøre men nå vet du i hvert fall hvorfor de rørene er der :smiley:

Det er returen i fra høytrykkspumpen din jeg mistenker og her sitter denne trykkjusteringsventilen som jeg nevnte. Men jeg kan jo ikke si noe sikkert, en plass å begynne i hvert fall. Finner du ikke en seperat dingseboms etter høytrykkspumpen så er denne ventilen innvendig i høytrykkspumpen. Kobler du i fra slangen som går retur til tanken din så skal ikke det være noe problem. Men jeg ville kansje satt på en annen slange og ledet ned i en kanne slik at det ikke blir søl. I prinsippet så skal du ikke få luft i systemet men det kan skje. Da er det jo bare å lufte systemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...