Jump to content

Feeling 55 - Endelig er den her !


lano2

Recommended Posts

Altså, hvis du viser meg en ny 55 fots seilbåt så får jeg selvfølgelig lyst på den. Men vil tippe at denne er for dyr i innkjøp, for dyr båtplass, for dyr å veldlikeholde i forhold til mitt budsjett...

 

Men hvis jeg hadde råd ville jeg vurdert både denne og en mer konvesjonell båt som f.eks X-55. Hvis jeg skulle ha dekksalong ville jeg foretrukket en lagoon 50 katamaran med en Melges 24 hengende i daviterne...

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
...og så er svart bunnfarge dårlig m.h.p. groing.

Pirkete kanskje, men for å unngå missforståelser: Svart er best mot groing !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Pirkete kanskje, men for å unngå missforståelser: Svart er best mot groing !

 

Beklager, men hele inlegget var en dårlig spøk - skal forsøke å ikke ødelegge tråder med bare vas.

 

Skal jeg si noe fornuftig ut fra bildene må det være at jeg personlig har en smak hvor disse svulstige linjene ikke apellerer. Båten er også et hakk for stor for meg. Forøvrig er det prisverdig at noen forsøker å tenke litt nytt på seilbåt fronten. Gleder meg litt til å se de nye Moody båtene også.

Link to post

Jeg synes det er en morsom båt. Synes det er synd at feeling-verftet ble kjøpt opp av beneteau for noen år siden (ca. ti år siden ?), da standarden på båtene ble tilsvarende dårligere. JEg har en ekte feeling 48 fra 1993, har akkurat fortøyd og inntatt ankerdrammen etter nok en fantastisk oslo-skagen seilas. Seiling nonstop. Da vi dro fra skagen i går kveld fikk vi 45 knop vind fra vest, ikke akkurat det som var meldt, rulla ut 1,5 meter av genoan og det var mer enn nok seilføring i den vinden, men det var bare morro. Bølgene skyldte over båten og fylte cockpit flere ganger osv. Alle storkoste seg og hadde det morro, og mannsapet gledet seg til å gå på vakt. Båten oppførte seg eksemplaris. Det som var ganske morsomt var at det etterhvert ble en veldig fin himmel, halvmåne og stjerneklart og de store bølgene som man såvidt kunne se skinnet fra var et utrolig flott syn. Bare hvitt skum over alt, 4-5 meter høye bølger, og flott behagelig musikk gjorde denne lille stormen til en av de fineste natteseilasene jeg kommer til å huske. Var rett og slett heeeelt utrolig å oppleve noe så flott i desember. Virelig en tur jeg skal leve godt på i sommer.

Link to post
Nydelig båt spør du meg. Tror nesten jeg må skrive brev til julenissen og si hvilken båt jeg ønsker meg til jul.... Eneste minus er at den kanskje er litt vrien å få ned pipa, men hvis nissen tar av masta, så går det vel...

Ei voksen pipe i alle fall :lol: Jeg skulle gjerne ha bygget en ny pipe for å få den ned :lol: Har surfet rundt men synes det er vanskelig å finne noen uttalelser og vurdering av båten utover valig brosjyrematerial - Noen å annbefale?

Link to post
Altså, hvis du viser meg en ny 55 fots seilbåt så får jeg selvfølgelig lyst på den. Men vil tippe at denne er for dyr i innkjøp, for dyr båtplass, for dyr å veldlikeholde i forhold til mitt budsjett...

 

Men hvis jeg hadde råd ville jeg vurdert både denne og en mer konvesjonell båt som f.eks X-55. Hvis jeg skulle ha dekksalong ville jeg foretrukket en lagoon 50 katamaran med en Melges 24 hengende i daviterne...

 

mvh

Viggo

 

Tror ikke jeg kunne vært mer enig!!! :smiley:

 

Mvh

Carpe Diem

Link to post
Tror Kaftein Øl er litt dårlig orientert, Feeling produseres i Les sables d`olonnes på Alliaura verftet som de har gjort i en årrekke,undertegnede er på verftet med jevne mellomrom og jeg kan berolige deg om at de er laget etter samme høye standard som resten av båtene i Alliaura familien. www.alliaura.com

 

Dette verftet ble kjøpt helt eller delvis opp av beneteau for noen år siden. Mener å huske verftet het kirie tidligere, men det skal jeg ikke si for sikkert. Uansett, benetau er stert involvert i nye båter med "feeling" på skutesiden. Hvis du sjekker feelingene fra før og etter 97 ser du merkbar forskjell. Begge båtene er fine, men mange av detaljene er fjernet med enklere og billigere løsninger i de nyere båtene.

Link to post

Kaftein Øl tar nok fremdeles feil,Beneteau og Alliaura har ikke mer til felles enn samme språk.Alliaura er et helt selvstendig verft som lager Tresco,Feeling,Transcat og Privilege. Tidligere bygde de også J-boats på lisens. Tresco er seneste skudd på stammen- det er fra 7,5 til 12 meters "tendere" til megayachter.

Antall ansatte er ca 600.Verftet utvider stadig for å få plass til bygging av nyeste båt som er Privilege 745 , 3 stk solgt,neste på tegnebrettet er en katamaran på hele 105 fot!!!

Link to post

Jeg har en Feeling selv, så jeg tror ikke jeg forveksler så veldig mye, dog har jeg ikke noe behov for å underbygge at jeg har feil eller rett, men jeg og Lars Petter på LP-yachts, som jeg jobbet for en periode i våres var i hvertfall helt enige i at standarden på båtene dalte da beneteau blandet seg inn på slutten av nitti-tallet, dog skal det være sagt at det fortsatt er veldig fine båter, og han hadde selv en slik båt i bestilling, selv om han jobber mest med bavaria. Skal også være sagt at megleren jeg kjøpte båten av i sverige, scandimarine, som også forhandler disse båtene i sverige også nevnte at feelingene fra begynnelsen av 90-tallet var skikkelig vare, og at standarden falt da beneteau kjøpte seg inn på en eller annen måte i 97. Merkelig nok at flere bekrefter dette, inkludert tidligere ansatt hos benteau som jeg kjenner og har gleden av å jobbe med med jevne mellomrom. Ser dog ikke poenget i å argumenter for eller imot dette, og foreslår at diskusjonen fortsetter om det trådstarter startet den for

 

(selv om jeg fortsatt lurer på hvem som egenlig står bak som eiere av både alliaura yachts og beneteau?. Hvem eier disse to verftene? Har jeg bare hørt tull fra tre forskjellige kilder jeg tør våge å påstå jeg kjenner ganske godt, eller er det rykter i båtverdenen som er helt feil?? Jeg har ikke tenkt å undersøke noe mer omkring eierskap eller noen ting da jeg uansett har fått et veldig godt inntrykk av båter med "feeling" på skutesiden, samme hvor de kommer fra. Båten min, som er en feeling er i hvertfall bygd av kiriè-verftet i frankrike, ikke av alliaura yachts. Om kirie-verftet eksisterer enda, vet jeg ikke, men hvis jeg ikke husker feil er de i hvertfall involvert i alliaura eller et eller annet i dag.)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...