Jump to content

Noen som har erfaring fra å seile til Polen ??


TMS

Recommended Posts

Planlegger en guttetur i løpet av våren. Vi har 9 dager til rådighet (fre-søn) og tenkte i utgangspunktet å seile til Shetland, men tror at det blir litt knapp tid (seiler fra Skjæløy i Østfold).

 

Vurderer derfor andre reisemål, er det noen som har erfaringer og tips vedrørende seilas til Polen, eventuelt Bornholm/Tyskland eller deromkring??

 

 

 

TMS

TMS

Link to post
Share on other sites

Hej TMS !

 

vi har skrivet lite om Polen tidl i en tråd

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...434540;start=11

 

tror ingen har seglat hit utav baatplassens medlemmar!

(sitter i Polen o skriver detta just nu  :confused: )

 

har jobbet her nere under 3,5 års tid nu, veldi fint o trevligt land, o fortfarande billigt !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Polen er alt for langt for en 9 dagers tur om man ikke er hyperentusiastisk på å være mest mulig ombord i båten.

Rostock .... kanskje om vinden er perfekt men stor sannsynlighet for lite vind og lange etapper for motor.  (ikke lag for lange etapper er min anbefaling da noen vil kjede seg)

Legg gjerne opp et par alternativer utifra vind og vær. (det er alfa omega for at det skal bli en fin opplevelse)

Noen dager med østavind og dere er i Stavanger. Dra inn og ta noen fine bilder i Lysefjorden og se på de som hopper ned fra Kjærag på denne årstiden med snødekte fjell. Dere vil ha noen fine dager her og drar tilbake når vinden er nw.

Seilmessig tror jeg det vil være en mye større opplevelse med enorme kontraster fra det råe havet til lun innaskjærsseiling.

Har du forresten fått deg radar ombord? Det kan være lurt å ha på våren.

Selv seilte jeg/motret mest i tåke fra oslofjorden til Stavanger i mars i fjor og med tanke på temperaturen som stort sett lå rundt 0 grader og været forøvrig var det mer en utfordring enn en stor opplevelse.  

Atle  

Link to post
Share on other sites

Mnjaaa....jeg tror også Polen tur-retur på 9 dager er fryktelig ambisiøst - da skal du ha med et mannskap som vet hva de blir med på. Jeg var sør for København for et par år siden.  Det brukte jeg seks uker på - med familien ombord ble det hyggelige etapper. Men såvidt jeg husker var bare den turen på over 600 nautiske t/r, og enda var det ganske langt til Polen...

 

Uansett - her er en bra link til havner i Polen:

 

http://www.sejlerens.dk/region_kort.php/region/7

Link to post
Share on other sites

er det lite vind blir det mye motring.

er det mye vind blir det mye seiling men lite søvn.

 

Stavanger alternativet kan bli som dette:

 

Første etappe fredag- lørdag:  Oslo-Arendal

Andre etappe: Søndag-mandag: Arendal-Egersund

Tredje etappe: mandag-tirsdag: Egersund-Stavanger

Fjerde etappe: tirsdag-onsdag: Stavanger-Lysefjorden

Femte etappe: onsdag-torsdag: Lysefjorden-Stavanger

Sjette etappe: torsdag-fredag: Stavanger-Mandal

Syvende etappe: fredag-lørdag: Mandal-Arendal

Åttende etappe: lørdag-søndag: Arendal-Oslo

Link to post
Share on other sites

Eller Anholt. Læsø - Anholt - Torekov (kjempefin liten landsby!) - Gøteborg/Vinga - Hvaler. Da har du fire brukbart lange etapper som du evt. kan dele opp i flere. Eller du kan gi gutta landlov innimellom. Det er ofte populært - i hvertfall i mine kretser.

 

(Husker jeg ble invitert med på guttetur til Skagen en gang. Jeg sa ja, men trakk meg da jeg skjønte at de bare skulle seile ned, runde østbøya og seile hjem igjen. Ikke noe for meg.)

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Seiler til Polen for 5. gang nå i mai. Du trenger ingen spesielle papirer, alt er helt kurant.

9 dager tror jeg er litt for kort tid, jeg regner ca.1 uke hver vei(seiler fra Sarpsborg)

Jeg ligger som regel ca 1 mnd. i Kolobrzeg hvert år, meget fin by med ny flott gjestehavn.Faktisk en av de fineste jeg har vært i.

Skal du på guttetur anbefaler jeg Gdansk, hvor havnen ligger midt i byen som har et sydende uteliv.

Redigert av Draug1 (see edit history)
Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...