anton Startet 24.November.2002 Link til dette innlegget Startet 24.November.2002 Dieselmotorer uten gløding kan være tungstartet i kaldt vær. Jeg vet at noen motorer med direkte innsprøyting har glødeplugg montert i luftinntaket for å forvarme den kalde luften. Bl. annet skal Yanmar ha et slikt system på noen motorer har jeg blitt fortalt. Er det noen som har erfaring med ettermontering av en slik glødesak på f.eks. Volvo penta? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.November.2002 Link til dette innlegget Svart 25.November.2002 Jeg har ikke slik erfaring, men om du har en Volvo, og det er en forkammerdiesel, er det etter sigende mulig å ettermontere glødeplugger. Har motoren direkte innsprøyting er det fullt mulig, ville jeg tro, å montere inn en glødespiral i innsugningsmanifoilen får å varme opp innsugingsluft. På mine gamle Perkins motorer var det montert slike spiraler tidligere, men av en eller annen grunn er de fjernet. Motorene starter rimelig greit ned til 5 grader, men med synkende temperaturer derfra skal det etterhvert mere til. Et godt enkelt tips er å benytte en varmluftpistol eller hårføner mot innsugningen, slik at den luften som suges inn er varm. Da starter motoren som et skudd. Bruk denne metoden forsiktig, slik at det ikke begynner å brenne. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
880 Svart 25.November.2002 Link til dette innlegget Svart 25.November.2002 På min Ford 2704ET er det en gløder med diesel innsprøting i innsuget. Denne er koblet fra. Etter å ha sjekket litt rundt ang. denne har jeg fått opplyst at den er kun til bruk i artiske strøk -20 grader eller lavere. Blir det for kaldt kobler jeg inn kaldstarten som er en bryter på pumpen som gir ekstra diesel under start. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
REM Svart 25.November.2002 Link til dette innlegget Svart 25.November.2002 TAMD og AQAD31/41 serien til Volvo er forberedt for ettermontasje av glødeplugger. På oversiden av innsugsmanifoldet vil du finne henholsvis 4 eller 6 gjengede plugger med diameter omlag 40mm. Disse fjærnes og erstattes med glødeplugger fra VP og vips,... ikke mer startproblemer i kulda Mvh Rolf Erik Martinsen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jens_P Svart 25.November.2002 Link til dette innlegget Svart 25.November.2002 Fant et innlegg hos BM der en har utført nettopp dette http://www.baatmagasinet.com/baatweb/webdi...g_,ettermontert Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
anton Svart 28.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2002 Jeg takker for de svarene jeg fikk, men fikk vel egentlig ikke svar fra noen som har erfaring fra ettermontering selv. Egentlig er jeg forbauset over hvor få svar man får vedrørende motorproblemer, mens andre emner får utrolig mange svar. Spesielt det som har med data å gjøre. Forresten, hva bruker man for å rengjøre skjermen på en bærbar PC? Dette vet sikkert mange!! Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 1.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2002 Hei Har ettermontert gløding på en VP 31a motor som ikke hadde det orginalt. VP opplyste at de pluggene som var i manifoilen ikke har rette dimensjonen til å skru inn el.pluggene, så jeg monterte et diesel elektrisk system som Perkins, Ford mm. har orginalt. Trenger bare litt strøm (koblet over den orginale glødestilingen på nøkkelen) også en liten tank med diesel ned til glødepluggen. Fungerer enda etter mange år. Glødepluggen kostet bare noen få kroner på et traktor verksted, og monteringen ser du på de forannevnte motortypene. Greit forum dere har her forøvrigt. Sitér dette innlegget Link to post
Omen Svart 21.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2003 Økonomideler har det meste til volvo, perkins, ford etc. (traktor siden). De har også en tykk katalog med deleskisser. Meget bra priser. En kompis av meg bestilte en topp til en perkins 4-108, der hadde de marineversjonen av toppen til en langt bedre pris enn ellers. De har ellers masse ting og tang. http://www.okonomi-deler.no/ , der ligger PDF katalog og prisliste. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 21.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2003 Jeg hadde i min forrige baat slik glodeplugg. Jeg merket stor forskjell naar jeg brukte denne og ikke. Dette var en plugg som sto i en foring, og i sendter av pluggen staar der en dyse som sproyter diesel i fra etter forpumpen, magnetventilen som styrer dieseltilforselen slapp paa diesel etter ca 20 sek. og flammen tentes naar du vred paa startnokkelen, og forpumpa begynte aa ga. Til sammenligning hadde jeg en (VP) AQD70, dette var en motor som hadde staat i en buss en gang, og opplevde mange ganger at aa benytte seg av bussdelene i steden for VP marine delene kunne jeg spare opp til halve prisen.... Denne foringen staar som du sier paa innsugsmanifolden, men der blir temmelig varmt.... Og dieselpumpen maa vel staa i samsvar med glodehodet/pluggen/dysa.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.