Jump to content

Problemer med Engbo ankervinsj

LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei !

Sist jeg var ute en tur og brukte ankervinsjen, fikk jeg et lite problem.

Da jeg skulle ta opp igjen ankeret gikk det utroligt tregt. :confused:

Først ville den ikke starte (hverken med panel eller fjernkontroll).

Og da den endelig startet gikk det fryktelig tregt hele veien opp.

Noen som har vært borti lignende ?

Jeg har ikke sjekket sikringen, men hvis det var den så hadde vel ikke motoren gått i det heletatt.

Jeg har heller ikke sjekket batteriet, men motoren gikk på tomgang.

Dette er hekkmontert

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Vinsjen er på innsiden i båten, så den er godt beskyttet.

Men hvis det er salt, klarer jeg å se det da?

Rimelig slit å demontere den dersom dette ikke er årsaken.

Motoren min var også godt beskyttet - men salt hadde likevel dradd seg inn under motordeksel. Du må nok åpne motordeksel for å se dette

Enig i å måle spenningen først - men hvis det ikke er feil der - må du nok uansett demontere for å søke feilen nærmere

PS Min motor er ca15 år - så hvis du ikke har brukt den ekstremt - er det tvilsomt at motoren er utslitt

Redigert av kjetu (see edit history)

BONITA I

Hvis det er endestoppsystem på vinsjen, er det garantert feilen. Jeg har sluttet å forhandle disse vinsjene utelukkende fordi endestoppsystemet ikke er i stand til å fungere i 5 år som jeg må gi reklamasjonsrett på. Har hatt hatt trøbbel på minst 10 engbovinsjer de siste 2 årene pga det fordømte endestoppsystemet som folk beklageligvis er så begeistret for. Disse 10-15 reklamasjonene representerer forøvrig alle reklamasjoner jeg har hatt på ankervinsjer utenom en, til tross for at jeg har solgt ca. 70% mer av vinsjer fra andre leverandører (quick, ilas, anchorlift og lewmar)

• 4 måneder senere...

Låner denne.

Etter sjøsetting virket ikke ankervinsjen.

Sjekket iht til Engbo sitt feilsøkingskjema og sendte mail.

Engbo var som andre har erfart kjappe med tilbakemelding.

Ble enige om at feilen må ligge under dekselet,åpnet dekselet i kveld.

Alle kabler var svidd og smeltet sammen, får demontere mer i morgen og feilsøke og skifte kabler.

Heretter skal hovedstrøm til vinsjen av.

Det var litt rart at kablene kun er smeltet under dekselet til vinsjen inn i båten var de helt fine.

Kan virke som om releet har blitt fryktelig varmt og at det er dette som har smeltet kablene.

skummelt.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Det gode er at Engbo er veldig humane på prisene ved overhaling. Vinsjen min måtte ha ny motor og fikk helsjekk hos Engbo. Kostet rett rundt kr 4000. Siden jeg så for meg en 8 -10 000 kroner så er jeg strålende fornøyd. Nå holder jeg på å overhale QL Engbo baugpropell og er veldig bra fornøyd med service og priser på den og.

Har tenkt å prøve å endre på avstanden på føleren.

Har fått svar fra Engbo, de vil at jeg skal sjekke spenningen...

Fikk samme svar som deg av Engbo. På min var det avstand til endestoppføleren - ikke noe med spenningen. Tauet blir slitt over tid og buster seg naturligvis opp. Det var en :headbang: forferdilig trang jobb INNE i hekken. Aldri mer! Nå er det imidlertid i orden for mitt vedkommende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...