LykkelitenIV Startet 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2007 Hei ! Sist jeg var ute en tur og brukte ankervinsjen, fikk jeg et lite problem. Da jeg skulle ta opp igjen ankeret gikk det utroligt tregt. Først ville den ikke starte (hverken med panel eller fjernkontroll). Og da den endelig startet gikk det fryktelig tregt hele veien opp. Noen som har vært borti lignende ? Jeg har ikke sjekket sikringen, men hvis det var den så hadde vel ikke motoren gått i det heletatt. Jeg har heller ikke sjekket batteriet, men motoren gikk på tomgang. Dette er hekkmontert Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Har du sett denne tråden? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=36095 Vi kommer tilbake med bistand. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Tror du at motoren kan være slitt? Den er 5 år gammel. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
RIB Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Har opplevd at min Engo vinsj har gått merkbart tregere en normalt en gang. Årsaken var dårlig batterispenning. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Det virker som en rimelig forklaring. Jeg fikk ikke målt spenningen da jeg holdt på, men kan sjekke det neste gang. Vet du ca spenning du hadde da det viste seg at vinsjen ikke fikk det den trengte? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Bonita I Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Opplevde noe tilsvarende i vår. Når jeg demonterte motoren viste det seg at salt som i årenes løp var kommet inn under dekselet, lagde overslag med påfølgende dårlig/ingen motoreffekt. Løsningen var demontering og fullstendig rengjøring (utkoking), sjekk av børster mm. Fungerer helt perfekt nå. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Vinsjen er på innsiden i båten, så den er godt beskyttet. Men hvis det er salt, klarer jeg å se det da? Rimelig slit å demontere den dersom dette ikke er årsaken. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Bonita I Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Vinsjen er på innsiden i båten, så den er godt beskyttet.Men hvis det er salt, klarer jeg å se det da? Rimelig slit å demontere den dersom dette ikke er årsaken. Motoren min var også godt beskyttet - men salt hadde likevel dradd seg inn under motordeksel. Du må nok åpne motordeksel for å se dette Enig i å måle spenningen først - men hvis det ikke er feil der - må du nok uansett demontere for å søke feilen nærmere PS Min motor er ca15 år - så hvis du ikke har brukt den ekstremt - er det tvilsomt at motoren er utslitt Redigert 2.Desember.2007 av kjetu (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Yankee Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Hvilken modell er det? Dersom det er med autostopp, prøv å koble fra den. Det hender at den må justeres ut litt fordi den registrerer blyet i tauget, og dermed slakker av før den er inne. Ellers så er det ett godt tipa å ringe engebo, de er veldig hjelpsomme. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Ja, det er med autostop, skal sjekke det også. Takk for hjelpen alle sammen. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
NOC Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Opplevde også det samme. Virket som ankervinsjen "trodde" den var oppe og kommer da bare rykkvis opp. Mulig dette fordi jeg har fjernkontroll til denne? Resatte programmeringen etter at den tilslutt kom opp og siden har den fungert greit. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Hvordan resatte du programmeringen? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
NOC Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Det var det med husken da. Og nå har jeg en annen båt med en annen type ankervinsj. Tror du finner dette på Engbo sine internettsider http://www.engbo.no/ Se under manualer om dette kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Har allerede sjekket manualen, men fant ingen ting. e-post er sendt Engo support. Takk for tipset NOC Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Amorøsa Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Endestopperen på eldre Engbo kan være trøbblete. Er mistanken sterkt rettet mot den så bare kutt kabelen. Fungere vinsjen som vanlig etter det så har du funnet feilkilden. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Er jo kjekt å ha endestoppen. Dersom vinsjen fungerer når den er koblet ut så kan du løsne føleren og trekke den ut et par millimeter lenger fra tauet. Ta føler den ikke blyet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Hvis det er endestoppsystem på vinsjen, er det garantert feilen. Jeg har sluttet å forhandle disse vinsjene utelukkende fordi endestoppsystemet ikke er i stand til å fungere i 5 år som jeg må gi reklamasjonsrett på. Har hatt hatt trøbbel på minst 10 engbovinsjer de siste 2 årene pga det fordømte endestoppsystemet som folk beklageligvis er så begeistret for. Disse 10-15 reklamasjonene representerer forøvrig alle reklamasjoner jeg har hatt på ankervinsjer utenom en, til tross for at jeg har solgt ca. 70% mer av vinsjer fra andre leverandører (quick, ilas, anchorlift og lewmar) Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Ja, det var jo kult å høre....... Har tenkt å prøve å endre på avstanden på føleren. Har fått svar fra Engbo, de vil at jeg skal sjekke spenningen... Vi får se hvordan det går... Takk for hjelpen Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
kringeland Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Låner denne. Etter sjøsetting virket ikke ankervinsjen. Sjekket iht til Engbo sitt feilsøkingskjema og sendte mail. Engbo var som andre har erfart kjappe med tilbakemelding. Ble enige om at feilen må ligge under dekselet,åpnet dekselet i kveld. Alle kabler var svidd og smeltet sammen, får demontere mer i morgen og feilsøke og skifte kabler. Heretter skal hovedstrøm til vinsjen av. Det var litt rart at kablene kun er smeltet under dekselet til vinsjen inn i båten var de helt fine. Kan virke som om releet har blitt fryktelig varmt og at det er dette som har smeltet kablene. skummelt. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Amorøsa Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Det gode er at Engbo er veldig humane på prisene ved overhaling. Vinsjen min måtte ha ny motor og fikk helsjekk hos Engbo. Kostet rett rundt kr 4000. Siden jeg så for meg en 8 -10 000 kroner så er jeg strålende fornøyd. Nå holder jeg på å overhale QL Engbo baugpropell og er veldig bra fornøyd med service og priser på den og. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Har tenkt å prøve å endre på avstanden på føleren.Har fått svar fra Engbo, de vil at jeg skal sjekke spenningen... Fikk samme svar som deg av Engbo. På min var det avstand til endestoppføleren - ikke noe med spenningen. Tauet blir slitt over tid og buster seg naturligvis opp. Det var en forferdilig trang jobb INNE i hekken. Aldri mer! Nå er det imidlertid i orden for mitt vedkommende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.