Allan E Startet 2.Desember.2007 Del på Facebook Startet 2.Desember.2007 Er det noen som har erfaring med det å lage sitt eget vindror. Eller er det noe som en kjøper bedre ferdig. Jeg kom over en som vil selge tegninger på ror og fikk denne adressa. Er den kjent for noen av dere? http://www.kebship.com Kjenner dere konstruksjonen, er den bra eller dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Jeg ville kun laget dette om det klødde for mye i fingrene. Roret minner om mitt Hydrowane- ror, men har nokså forenklet mekanikk. Begge er ekstraror, ikke servopendel, som vel er det mest utbredte systemet nå. Hydrowaneroret (jeg har en 35 år gammel design) fungerer fordi det er konstruert med slark, det vil si at det skal et visst kursavvik til før roret justerer båten tilbake. Slik jeg forstår det er det noe av det samme med et servopendelror, først etter et visst kursavvik vrir pendelen i vannet seg påpass mye at den får krefter til å justere hovedror. Det du viser til ser ut til å ha tannjulsoverføring uten dette "delayet". Hva det fører til vet jeg ikke, mulig at systemet kan bli noe overfølsomt. Vindror av denne typen har, slik jeg oppfatter det, også behov for å kunne variere størrelse på vindfløyen etter vindstyrke. Her er dette mulig noe tungvindt. Jeg ser for meg svært mye justering og prøving og feiling med et lite utprøvd vindrordesign. Du vil i tillegg hele tiden under forsøkene på å justere det ha i bakhodet at det kanskje ikke er bra nok designet til å fungere tilfredstillende. Jeg ville enten satset på å bygge et annerkjent utprøvd design, eller lett etter et ferdig ror på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Bygger du det selv, kan du også reparere det selv. For meg ser dette altfor vanskelig ut, men hvis du skjønner det så vil jeg anbefale å prøve. Jeg er ihvertfall interessert i å høre hvordan det evt går. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 hej Gladiator du har sett denne ? http://www.cruisenews.net/forum/viewforum.php?f=62 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sofaseileren Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Kjempebra side Gunga Din! Hadde jeg ikke hatt et ror i kjelleren, ville jeg vurdert dette: http://www.mindspring.com/~waltmur/Self-St...20June%2005.htm dels pga. omtalen, og fordi det virker billig og enkelt å lage. Som Jeanneau sier er jo fordelen med å bygge selv at man også kan reparere, og her burde det være mulig med en komplett reservedelssats til noen hundrelapper. (ergo går jeg litt tilbake på det jeg sa i tidligere innlegg....) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg ville absolutt IKKE bygget dette selv! Ihvertfall ikke den modellen her. Vindror uten servopendel er noe de seriøse produsentene gikk bort fra for årtier siden. Tenk også på at det er en grunn til at et vindror koster 25-30000. En god del av dette er produktutvikling, prøving/feiling. Når det gjelder muligheter for å reparere selv, høres det tilsynelatende ut som et godt argument. Men faktum er at det som behøver reparasjon på et vindror er noe du får til med litt treverk og en ekstra vindfløy. Jeg hadde mye større problemer med det første hjemelagde roret jeg kjøpte, enn jeg hadde med et Windpilot Pacific. Et moment til, går noe istykker på et hjemmelagd ror må du lage nye deler selv. På et nytt ror har du muligheten til å ringe produsenten og få reservedeler derfra. Tenk også på hva som skjer når du skal bakke med dette roret. Moderne ror kan enkelt heises ut av vannet. Det ser det ikke ut som at dette kan. Det første roret jeg hadde kunne heller ikke, og det bøyde seg flere ganger, selv om vi var påpasselige ved bakking. Når vi vi kom til Kanariøyene solgte vi hele greia for 800 kroner, og kjøpte et nytt for 25.000,- Det føltes billig i forhold til det rakleverket vi solgte. På www.windpilot.com finner du en oversikt over alle de prinsipielt forskjellige måtene et vindror kan fungere på. (Servopendel eller ikke, horisontal/vertikal vindfløy, med/uten overføring til hovedror osv osv) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Allan E Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Det er jo akkurat slike innlegg som jeg gjerne vil ha. Når en ikke har seilt og prøvd vindror så vet en jo ikke hva en skal se etter. Dette med å ha roret i vannet mens en bakket hadde jeg ikke tenkt på. Men 25-30 tusen er mye penger for et ror men de kjente gjør vel en god jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Vindror uten servopendel er noe de seriøse produsentene gikk bort fra for årtier siden.Servopendel er et genialt prinsipp, og ganske dominerende, JA. Men å si at de seriøse produsentene har gått bort fra vindror uten servopendel er vel å være litt... æhh ... ubalansert? HydroVane er fremdeles et meget anerkjent design (det moderne designet, ikke mitt hvor mekanikken befinner seg ved vannlinjen....) og er IKKE et servopendelror. Selvfølgelig enig i at men får bedre ror når man legger ned 20-30k enn ett man lager selv, men jeg er usikker på om de beste gjør-det-selvrorene nødvendigvis står tilbake for rimelige modeller som feks plastimo sitt ror, som flere langferdsseilere har endt opp med å kaste over bord fordi det 1) går i stykker, og 2) Nettopp ikke lar seg reparere med ståltråd og en plankebit. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 her er en liten sammanställning vad olike båter tycker om sine vindroder o hur nöjda dom er http://www.dromresan.com/utrustning/utrustning2001.shtml jag kommer satsa på ett servopendel......och ett fabrikstillverkat. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 feks plastimo sitt ror, som flere langferdsseilere har endt opp med å kaste over bord fordi det 1) går i stykker, og 2) Nettopp ikke lar seg reparere med ståltråd og en plankebit. Det er nettopp dette man skal unngå ved å legge i litt penger. Et skikkelig vindror koster omtrent det samme som en skikkelig autopilot, eller litt mer. Både kona og jeg syns det var verdt alle pengene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.