Jump to content

Vindror, lage selv?


Allan E

Recommended Posts

Jeg ville kun laget dette om det klødde for mye i fingrene. Roret minner om mitt Hydrowane- ror, men har nokså forenklet mekanikk. Begge er ekstraror, ikke servopendel, som vel er det mest utbredte systemet nå. Hydrowaneroret (jeg har en 35 år gammel design) fungerer fordi det er konstruert med slark, det vil si at det skal et visst kursavvik til før roret justerer båten tilbake. Slik jeg forstår det er det noe av det samme med et servopendelror, først etter et visst kursavvik vrir pendelen i vannet seg påpass mye at den får krefter til å justere hovedror. Det du viser til ser ut til å ha tannjulsoverføring uten dette "delayet". Hva det fører til vet jeg ikke, mulig at systemet kan bli noe overfølsomt. Vindror av denne typen har, slik jeg oppfatter det, også behov for å kunne variere størrelse på vindfløyen etter vindstyrke. Her er dette mulig noe tungvindt.

Jeg ser for meg svært mye justering og prøving og feiling med et lite utprøvd vindrordesign. Du vil i tillegg hele tiden under forsøkene på å justere det ha i bakhodet at det kanskje ikke er bra nok designet til å fungere tilfredstillende. Jeg ville enten satset på å bygge et annerkjent utprøvd design, eller lett etter et ferdig ror på bruktmarkedet.

Link to post

Kjempebra side Gunga Din! Hadde jeg ikke hatt et ror i kjelleren, ville jeg vurdert dette:

http://www.mindspring.com/~waltmur/Self-St...20June%2005.htm

 

dels pga. omtalen, og fordi det virker billig og enkelt å lage. Som Jeanneau sier er jo fordelen med å bygge selv at man også kan reparere, og her burde det være mulig med en komplett reservedelssats til noen hundrelapper. (ergo går jeg litt tilbake på det jeg sa i tidligere innlegg....)

Link to post

Jeg ville absolutt IKKE bygget dette selv! Ihvertfall ikke den modellen her. Vindror uten servopendel er noe de seriøse produsentene gikk bort fra for årtier siden. Tenk også på at det er en grunn til at et vindror koster 25-30000. En god del av dette er produktutvikling, prøving/feiling.

 

Når det gjelder muligheter for å reparere selv, høres det tilsynelatende ut som et godt argument. Men faktum er at det som behøver reparasjon på et vindror er noe du får til med litt treverk og en ekstra vindfløy. Jeg hadde mye større problemer med det første hjemelagde roret jeg kjøpte, enn jeg hadde med et Windpilot Pacific. Et moment til, går noe istykker på et hjemmelagd ror må du lage nye deler selv. På et nytt ror har du muligheten til å ringe produsenten og få reservedeler derfra.

 

Tenk også på hva som skjer når du skal bakke med dette roret. Moderne ror kan enkelt heises ut av vannet. Det ser det ikke ut som at dette kan. Det første roret jeg hadde kunne heller ikke, og det bøyde seg flere ganger, selv om vi var påpasselige ved bakking. Når vi vi kom til Kanariøyene solgte vi hele greia for 800 kroner, og kjøpte et nytt for 25.000,- Det føltes billig i forhold til det rakleverket vi solgte.

 

www.windpilot.com finner du en oversikt over alle de prinsipielt forskjellige måtene et vindror kan fungere på. (Servopendel eller ikke, horisontal/vertikal vindfløy, med/uten overføring til hovedror osv osv)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Vindror uten servopendel er noe de seriøse produsentene gikk bort fra for årtier siden.
Servopendel er et genialt prinsipp, og ganske dominerende, JA. Men å si at de seriøse produsentene har gått bort fra vindror uten servopendel er vel å være litt... æhh ... ubalansert? HydroVane er fremdeles et meget anerkjent design (det moderne designet, ikke mitt hvor mekanikken befinner seg ved vannlinjen....) og er IKKE et servopendelror.

 

Selvfølgelig enig i at men får bedre ror når man legger ned 20-30k enn ett man lager selv, men jeg er usikker på om de beste gjør-det-selvrorene nødvendigvis står tilbake for rimelige modeller som feks plastimo sitt ror, som flere langferdsseilere har endt opp med å kaste over bord fordi det 1) går i stykker, og 2) Nettopp ikke lar seg reparere med ståltråd og en plankebit.

Link to post
feks plastimo sitt ror, som flere langferdsseilere har endt opp med å kaste over bord fordi det 1) går i stykker, og 2) Nettopp ikke lar seg reparere med ståltråd og en plankebit.

Det er nettopp dette man skal unngå ved å legge i litt penger. Et skikkelig vindror koster omtrent det samme som en skikkelig autopilot, eller litt mer. Både kona og jeg syns det var verdt alle pengene.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...