qantor Startet 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2007 Heisan! Som helt nytt medlem i forumet idag, håper jeg å få noen råd fra dere sjøulker. Er på nippet til å handle båt, en Fjord 815 SSE. Herlig båt, med en Volvo 40B motor. 165 hk. Er det noen av dere som har erfaringer med denne motoren? Kanskje med kombinasjonen 815 og 40B? Håper på svar. Flott forum! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Velkommen til Baatplassen (BP)! Våre medlemmer har lagt inn sine båter i vår Erfaringsdatabase, som du finner under medlemssidene på åpningssiden her på BP. Når det gjelder Fjord-båtene finner du disse HER. Håper du finner deg til rette her. Vi er alle båtfolk og du vil kunne øse av en enorm kunnskapsbase her på BP. Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SF Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 (redigert) Jeg vurderte selv denne båten da jeg byttet i fjor men endte opp med min Sea Ray 240. Fjord 815 SSE er en kjekk båt med gode sjø egenskaper. Jeg vill gått for en med en AQAD41B maskin på 200HK, denne passer den båten bedre. AQAD40B maskinen har ikke direkte innsprøytning og motor av eldre forkammer teknologi. I fjor lå en slik båt i god stand og med "rett" motor på ca 340-350.000,-. Nå bør det gå an å få den billigere. Men som sagt så valgte jeg en 10 år nyere amrikansk båt med nesten helt ny 240 HK diesel til samme pris. Bare en tanke Har har du en med 165HK, du skal ikke laste mye før du innser at motoren er akkuratt litt for liten. Denne er noe for dyr synes jeg. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=8&tot=20 Redigert 3.Desember.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Her fant jeg min gamle tråd, kanskje du finner noe av interesse her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24027 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
qantor Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Hei og tusen takk for svar. Ja, det er vel egentlig hakket for lite med 165 hk. Men om prisen blir rett, kan jo maskina byttes til noe nyere... Er oppvokst i Scand Baltic 29 og Scand Atlantic 32. Hadde en Ford Sabre på 275 hk i Balticen, og det var en meget bra kombinasjon. Skrogene er dessverre litt tunge for motor, og prisen for høy nå. Takk for tilbakemeldingene, gleder meg til våren, og til å følge med på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 (redigert) Vi hadde en Fjord 815 med 200 hk, det var nært perfekt for båten og jeg ville vært meget forsiktig med mindre motor enn dette. Dette er uten tvil den mest imponerende sjøbåten jeg har eid. Vi gikk Sletta i 10 s/m midt i mot og holdt 18 knop. Det var helt rått hvordan båten tok sjøene, men du måtte selvsagt være observant så du traff bølgene rett hver gang... Super båt og etter min mening har den et utrolig bra design. Jeg fikk hele 435.000 for min båt, men totaloverhalt motor og drev dro selvsagt opp. I tillegg var alle puter og skrogbekledningen byttet av proffe så den fremstod som meget pen ifht tilsvarende båter. Ville neppe fått så mye nå... Lykke til Du kan jo søke etter "ønsket kjøpt" hvis båt og motor er bestemt... Bytte motor er jo økonomisk katastrofe, men sikkert interessant om en liker den slags... Du vil aldri få igjen pengene. Hvis en vil beholde båten i mange år betyr det ikke så mye, men mange av oss har en tendens til å bytte ganske ofte og da blir slikt dyrt... Hvis du har råd til en 815 OG bytte motor har du jo råd til denne her som jeg kan garantere at vil være et bedre kjøp både økonomisk og praktisk. Nettopp med totaloverhalt motor og drev, det er verdt hver krone og du kan ha "ny båt" i mange år...Fjord 900 Dolphin Redigert 3.Desember.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Teerex Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 (redigert) Har laget meg en enkel tommelfingerregel som sier at på en helplanende familiebåt er den optimale motoreffekten i hk lik ti ganger båtlengden i fot. Ja det høres fornuftig ut Iallefall akkurat i området 25-35 fot da kanskje. Redigert 3.Desember.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ben Sin Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Jeg var også i mine "Fjord Fan" år forelsket i denne båten. Synes fortsatt den har et flott design, men er litt utdatert innredningsmessig etter mitt syn. Det er subjektivt. Skroget er som det skrives her virkelig bra, og det samme er kvaliteten. Men, jeg ville vært forsiktig med å kjøpe en "dyr" båt fra midt på 80 tallet nå om dagen. Lykke til, og velkommen til Baatplassen. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.