Jump to content

Renovering av Nidelv 28 Kap. #1 : Akterkabin

Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

Det er alt for lite info om Nidelv 28 her, så jeg håper dette kan bidra litt.

Akterkabinen er fullstendig infisert av teddy fór. Dette skal ut, og inn med skai eller annet passende materiale.

Når man først er der inne, så må jo det meste ut for å trekke om. Derfor benyttes også anledningen til å bytte ut vanntanken med ny tank i plast, levert av Nidelv.

Muligens vil jeg modifisere innredningen noe også, men det er det ingen som vet akkurat nå.

Slik ser det ut :

n28_akterkabin_babord.jpg

n28_akterkabin_akterover.jpg

n28_akterkabin_seksjon.jpg

Sengebunnen er skrudd fast med messingskruer både her og der, samt stiftet/spikret fast til "nattbord-veggen" nederst (høyre side av sengebunn).

I enden (forover) er bunnen skrudd fast fra utsiden, og er vanskelig å komme til, men det går. Den innerste skruen (mot skroget) fikk jeg ikke tak i, og brukte god gammeldags makt med en hard hæl, og sparket den løs. Det gikk heldigvis bra det også.

Vær veldig forsiktig med skruene, da det er fort å glippe og skade skruehodet. Sørg for godt og vinkelrett tak før du skrur. Ta det rolig.

Demonter "nattbordet", og ta det ut. Her sitter det stifter/spiker mot sengebunnen. Siden av nattbordet er også skrudd fast i framkant, og må løsnes der, før man får fjernet det.

Sengebunnen kan nå, om jeg ikke har glemt en detalj, løftes opp på skrå for å komme til med stikksag.

Sengebunnen er altfor stor til å få ut (antar jeg), så den ble saget i tre passende deler på tvers, og fjernet. Den skal brukes igjen.

Slik ser det ut under bunnen, med demontert nattbord :

n28_tilgang_aksel.jpg

Legg merke til at det nå er MEGET lett å komme til pakkboks/aksel nå. Service nedi her blir enkelt fremover :flag:

Selve tanken veier ikke stort, da den er laget i aluminium. Om man er to, så er det bedre enn én, men jeg fikk nå løftet den opp på kanten alene.

n28_tanken_oppe.jpg

Jeg saget tanken i to, da den er nokså umulig å få ut i ett stykke. Men, den er i alle fall kommet HELT ut !

n28_tank_i_to_deler.jpg

Nye tanker er bestilt fra Nidelv. Det kunne være noe leveringstid, men forhåpentligvis kommer de om ikke så lenge.

Istedet for 1 tank, på 200x55x23, så er det nå en todelt tank som kommer. Det blir spennende å se hvordan den kobles opp, og hvordan den passer. Etter målene jeg har, så skal de nye tankene passe rett oppi.

Forsettelse følger.

Mvh,

Are

Jøss, her har du gått helt berserk, jo! :smash::smiley:

I båten vår ligger det maken til den tanken du herpa, og jeg er for egen del litt nysgjerrig på hvordan tanken din ser ut inni mtp. f.eks. groptæring og fare for kommende lekkasje?

I Nidelv'en vår er toalettbordet fjernet, og erstattet med ei lita hylle. Jeg syns det er en grei løsning - se bildet nedenfor. Kabinen var forøvrig trukket om med skai før vi kjøpte båten.

Det blir interessant å følge prosjektet ditt videre!

akterkabin2.jpg

Flott Fusebox. Jeg var med på et tilsvarende prosjekt i en tilsvarende båt for noen år siden. Der ble teddyforet erstattet med skai. Båten ble ikke til å kjene igjen. Det var endel demointering, men båten er grei å jobbe med. Du blir dessuten godt kjent med båten å den måten. Vi var to stykker om jobben, det ble noen timers arbeid. Eieren ble fornøyd.

Heia,

Jo, det blir spennende. Endelig har vi kjøpt en båt som jeg tror vi kan leve med i mange år. Da blir gleden ved å pusse opp mye større.

Fikk også klarsignal fra sjefen i går om at vi nå koster på den det den trenger med en gang, så vi kan nyte det, fremfor å oppgradere litt etter litt, og kanskje ende opp med å bruke mye tid og penger på noe som vi ikke rekker å nyte/bruke selv.

Angående groptæring i tanken :

Jeg vill nok helst beholdt tanken, men etter å ha tittet nedi mannhullet, så noterte jeg meg antydninger til til rust flekker, samt noen potensielle problemer langs kant sveisen i bunn. Alternativ var også å bytte ut bunnplaten, som jeg ser andre har gjort med hell.

Men etter å ha fått opp tanken og inspisert nærmere, så var det allerede flere skrue/silikon reparasjoner, samt hull, og klare antydninger til hull. På flatene så så riktignok tanken veldig fin ut tross sine 25 år, rent bortsett fra enkelte rustflekker (eller rustlignende, i alle fall). Jeg kom frem til at jeg bytter den ut, og drikker ferskvann i båten med god samvittighet for mange år fremover.

Fikk også hyggelig beskjed fra Nidelv for litt siden om at tankene går i posten i dag :-) Stooort smil :-)

Båten forøvrig er en 1982 modell med VP TAMD40A 158hk motor. Girkassen er jeg foreløbig usikker på, men det er nok en VP hydraulisk kasse. Angivelig installert rundt 1999-2000.

Ellers ser den ut til å være i god stand. Håper jeg ikke får noen overraskelser når burkaen går av til våren.

Nye batterier er også innkjøpt (2x160A GEL forbruk + 1x55A AGM Optima start) og installeres i løpet av våren. Akterkabinen har PRI#1, da min datter på 5 år allerede har fått inspisere "rommet" sitt :-)

Kjøleskapet er under test, for å se om det holder mål med tanke på strømforbruk og isolasjon i forhold til nye typer. Jeg aner ikke hvor gammelt det er, men det er i alle fall CE merket og av fabrikat Indel. Vet heller ikke størrelse, men det ser ut til å være på noe mellom 55-75 liter, med Danfoss kompressor.

Nye "Nidelv 28" klistremerker kommer også i samme leveranse som tankene, da de er borte vekk. Synes båten definitivt ser litt naken ut uten disse :-)

Baugpropell og ankervinsj har blitt noe utsatt, da vi har klart oss uten inntil nå (har hatt snekke på 26 fot). Om det blir baugpropell neste år kan vel hende, men det er også spennende å høre litt mer om disse dysene som erstatter både baug- og hekk thruster.

Ankervinsj foran og bak er på ønskelisten. Det har vært en vinsj foran, og har etterlatt seg et mindre flatterende hull som må tettes. Enten med ny vinsj eller støpe igjen. Hva tror dere det blir, hehe ? :fishing:

Får vel ta en ting av gangen, så det ikke virker så dyrt, og at pågangsmotet ikke svikter.

MorMajors Nidelv 28 sider har blitt ofte besøkt etter båtkjøpet i oktober, i mangel av egen erfaring :-)

Det som kom som en klar bonus, var tilgangen til aksel og pakkboks som jeg hadde sett for meg som en kronglete og vanskelig oppgave. Nå blir det nok adskillig enklere.

Oppdateringer kommer naturligvis fortløpende.

/A$

Spennende prosjekt. Skulle byttet litt skrogtrekk selv også, men har ikke klart å få lyst på den jobben enda.

Vet ikke hvor mye erfaring du har med båtkjøring og denne båten, men jeg har en kamerat som hadde slik båt som den første. Han hadde det ikke særlig komfortabelt ved tillegging og slikt før han fikk baugpropell. Har også hørt samme erfaring fra andre om båttypen, men det er det vel endel erfaringer med her også. Kan hende baugpropellen kommer høyere opp på ønskelista. :smiley:

• 2 måneder senere...

Heisann,

Nå våres det og det arbeidslysten trenger seg på (skal den motstand finne i år også ?)

Man kan jo lure litt på hvordan jeg fikk ut fronten på seksjonen :

akterkabin1.jpg

Så var alt (håp for å snu) ute :

akterkabinribbet.jpg

Foreløbig er trekket for det meste også revet av, og begynt sliping av veggene.

Det limet som er brukt ligger enkelte steder som tjukke tyggis-pannekaker, og er nærmest håpløst å få av. Jeg forstår nå at enkelte har brukt opp et par stålbørster for å fjerne det.

Vel, får vel bare skrubbe og skrape videre :cryin:

Nakenbilder av akterkabinen kommer om litt :cool:

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...