Jump to content

Sliping/lakkering av teakdørk i laminat

Geir_M.

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Jeg har fjernet all gammel lakk fra skottene i min båt. Til det brukte jeg Epifanes malingsfjerner. Denne virker omtrent som den "gamle" Reprin.

På den måten slapp jeg å slipe ned skottene som er laget av finer.

Hvordan dette virker på dørk vet jeg ikke, men den helt store forskjellen skulle det vel ikke være.

Etter å ha påført malingsfjerneren lot jeg den virke noen minutter før jeg med lett hånd skrapte av den løse lakken. Noen steder måtte prosessen gjentas opptil 2 ganger. Slipte lett med fint sandpapir, vasket av med fuktig pusseskinn. Og gikk i gang med olje og lakk (Clipper I &II) så snart skottene var helt tørre.

Denne måten hadde jeg stor suksess med.

Hilsen

Kapteinen på Eos

Har tenkt å pusse teakdørken i snekka og lurer på om det er noen som har forslag til hvordan jeg enklest tar bort den gamle lakken. Siden laminatet er ganske tynnt, er det ikke så mye å slipe på. Lurer også på om noen vet av noe "lurium" for å legge i små sår før lakkering.

Jeg har to forslag til deg. Du kan enten bruke en varmepistol, varme opp dne gamle lakken forsiktig, og skrape.  Her er det fort kjørt å misfarge teaken, om du varmer for mye, men er du forsiktig så går det bra.  Slip lett etterpå med sandpapir, så går det bra.  Lurium til å fylle hullene?  Du kan bruke slipestøv å blande inn i litt lakk slik at du får en tykk masse, ala sparkel.  Du kan også prøve å blande litt fargepigment, f eks brunt, i sparkel til du får den rette fargen.  Det selges også teak formtre som blir ganske bra. Men,... du vil aldri klare å reparere det slik at det ikke er synelig.  I alle fall for et trenet øye.

Den andre muligheten er kjemikalier.  På teak og de fleste andre edeltresorter er det mange som har forsøkt å fjerne lakk etc. med lutbaserte kjemikalier.  Ikke gjør det.  Treet blir helt sort.  Imidlertid, hvis du kjøper STS 2 er du helt trygg.  Smør på et tykt lag, minst like tykt som lakken.  Virketid fra 15 minutter til 8 timer.  Vanligvis går dette fort.  Prøv deg frem.  Skrapes av, vaskes med vann og tynner tilslutt, slik at du har fjernet alle rester av kjemien.  Bruk gassmaske og handsker.  Kjemikaliene er sterke og etser hud etc.  Jeg kan tenke meg at kjemikaliene koster ca kr 120,- pr litersboks i fargehandelen, bor du i Oslo, stikk innom STS Norge i Schweigaardsgate, så får du sikkert en prøve gratis.

Jeg har et firma som driver med blandt annet kjemisk malingsfjerning.  Jeg valgte metoden med varmluftpistol de gangene jeg fjernet lakken i den gamle snekka mi. tre ganger i løpet av 17 år.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...