Verrie Startet 4.Desember.2007 Del på Facebook Startet 4.Desember.2007 Som baugtruster har jeg egen dieselmotor som yter 40HK. Dette er Mercedes 4 syl. type 23 E 60. Kjølevannet kommer ikke igjennom. Jeg har skiftet impeller. Jeg har byttet slanger i tilfelle der var lekkasje på disse og at denne sugde luft. Dette hjalp ikke. Så langt jeg er i stand til å sjekke dette, er pumpehuset tett slik at ikke impeller suger luft. (hvordan kan eventuelt dette sjekkes best ?) Jeg har latt motor svive uten at deksel var på til pumpehus, og ser at akselen som skal drive impeller sviver. Jeg har forsøkt med hageslange via sjøvannsfilter å tilføre vann, uten at dette hjalp. Når jeg blåser i slangen, får jeg bekreftet at skroggjennomføring ikke er tett. Nå forsøkte jeg med bøtte, med kortest mulig avstand til vannpumpe, uten at kjølevannet kjørte igjennom. Eksosen har uhindret utløp. Den kommer ut som normalt. Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre ? Er det mulig at det kan gro noe så tett inni varmeveksler at engang ikke luft kan komme igjennom ? Noen som har erfaring og derav kan foreslå første og beste sted å sjekke ? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Løfter denne igjen.....Ingen som vet ?? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Er du sikker på at pakningen til pumpen er den riktige, slik at impeller får løpe fritt? Går impeller rundt uten at lokket og pakningen er på? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
index Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Det er vel mulig, særlig i og med at dette er en motor som ikke blir brukt så ofte. På min motor har jeg oppdaget betydelig groing i oljekjøleren, som ligger like etter impellerpumpen i sjøvannssystemet. Kommer til å demontere den for rengjøring nå med det første, siden motoren nå står i garasjen. Helt tett er det ikke hos meg, men det kan det vel bli over tid. Lenger ut i systemet vil det nok ikke gro noe videre, da det er for varmt der. Det kan jo være at du har fått en liten blåskjellkoloni i oljekjøleren?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vikers Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Aaahh..., så den suger vann, men det kommer ikke inn i kjølekanaler? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
fiskekroken Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 (redigert) Hvis du prøver en drillpumpe eller en annen pumpe på slangene kan du se om kjølerene er tette hvis de er åpene ligger feilen i pumpen det er lite trolig hvis du fikk alle delene riktig på plass, når du har fått dette til å virke er det viktig med sjøvanns filter på er motor som bare er tidvis igang (manet blir som stein når det tørker). Jeg tror du har en kjøler jobb foran deg. En sjekk av denne motoren hadde jeg gjort, for en motor som ikke står i kjølsvinet men to meter opp fra vannflaten har et helt annet liv i kulla enn andre motorer. hvis du skal ligge lenge uten å bruke motoren så konserver den med frostveske, da kommer sjøvannsfilteret inn da blir det en lek å konservere. Vi hadde kullegrader i Grimstad i forgårs natt, det er ikke fryst tett da. Redigert 5.Desember.2007 av fiskekroken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Der står på litt lunk under motoren, men deler din skepsis. Jeg testet i ettermiddag mht til vann utenom pumpe, dvs nærmere veksler. Kan ikke si dette hjalp så veldig. Jeg demonterer derfor kjøleren til helga for rens av denne. Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Ta ut oljekjøleren også når du først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Slavedriver :-) Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 he he Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Hadde problemer med at "plata" som sitter inni pumpehuset har løsnet og legger seg foran enten innløpet eller utløpet i pumpa eller så bare sviver den med inne i huset. Denne plata skal bøye impellerbladene for å få pumpeeffekt, og er festet med en liten messingskrue igjennom pumpehuset. Viktig å bruke riktig skrue, jeg hadde kun rustfri skrue med meg den gangen dette skjedde med meg, og den knakk etter noen få timer. Lykke Til Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 "Vannproblemer" kan være så mangt . Tykkelse på pakningen til impellerpumpa, skader på anleggflaten der pakningen skal ligge på pumpehuset, slitaje i pumpehuset (lokk og innerst i huset), gammel/dårlig impeller, sprekk i pumpehuset grunnet frostsprenging. Har du prøvd å kjøre pumpa direkte fra sjøvannsinntaket? Oljekjøleren (hvis den finnes) som ligger mellom inntaket og pumpa kan være tilstoppet. Sjekk alle slangeklemmer på sugesiden om de sitter godt. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.