Hilmar 2 Startet 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2007 Hei Jeg skal kjøpe meg en ny pmr radio. Har topcom TW 6000 men denne er ikke noe tess. Så derfor vurderer jeg og gå til innkjøp av en Zodiac Freetalk pro 444/446 . Denne radioen er nemlig vanntett, utsyrt med både KDR og PMR kanaler. Og denne kan ha masse ekstra utstyr noe de billige ikke kan ha, Blandt annet monofon . Men er det noen som har slike proff PMR radioer? hadde vært fint og høre litt erfaringer. Zodiac freetalk Pro 444/446 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hilmar 2 Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Da er radioen bestilt men når den kommer vet jeg ikke. Bestilte med monofon( løs mic). Rapport kommer. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Brodern Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Hvor bestilte du de ? Vet Zodiac og emes selger disse + noen andre. Koster en del da. Emes har en halvproff pmr radio fra TTI, koster ca 1000kr stk. Har mange funksjoner og kan bruke monofon fra icom/Alinco etc. Jeg har denne selv og er fornøyd. en har stort batteri og bordlader. Ellers selges jo Alinco DJ-446 på radiorommet. Dyr, men beste jeg har prøvd. Det er en skikkelig radio, overlegen alt jeg har prøvd. De hadde tilbud på de, to til prisen av en, men det er over nå. Denne koster ca 2000 pr stk. Men som sagt, helt sjef. Har mange sånne billige saker, funker jo de også selvsagt :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 (redigert) Jeg som driver med båt må jo nesten ha vanntett. i dag prata jeg med en som har slik radio på lufta, Han var 1000M unna klar sikt (vannet) og han var klar og tydelig, Jeg har ikke fått min radio enda en håper den kommer snart. Jeg bestile bare en radio for har så mange av de billige, de andre får klare seg med det her i huset Redigert 8.Desember.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Brodern Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Helt klart at det lønner seg å ha noe som tåler vann/fukt på sjøen. Jeg har 2 maritime portable, den ene døde på første turen. Zodiac leverer denne utgaven, men min heter noe annet. Husker ikke hva den heter i farta, men kan jo titte på den senere. Rekorden min på PMR er 18.5 km, målt på GPS. Det var fra båten og mot et hus på Bjerke. Det var avtalt test da, veldig moro Han jeg snakket med brukte en Alan pmr og en Binatone fra Clas Ohlson, jeg brukte Alinco DJ446. Så signalene går veldig godt over vannet Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Det er en av de få plassene de passer, Og der passer de veldig bra 18,5 Km er jo ganske bra. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Allan E Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Hvorfor ikke bruke maritime vhf? Er dette det samme som FRS radio? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 (redigert) Pmr radioer er fint for om sommeren er det veldig mye snakk på vhfen noe PMR ikke har. Jeg har PMR i tilleg til vhf også. Det er for og ha samband under arbeid. Redigert 8.Desember.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Brodern Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 (redigert) Maritim VHF er jo som navnet tilsier, VHF og går på 150mhz ca. Husker ikke helt frekvensene i hodet, men det er jo 80 kanaler. FRS radio er ikke tillatt brukt i Norge. FRA står for Family Radio System, og brukes i USA, 14 kanaler og UHF, 662-6467mhz. Noen av disse kanalene treffer noen frekvenser som benyttes av Politiet i Norge (UHF-repeatere) og er ikke heeeelt heldig å bruke. Tror ikke man vil bli tatt for å sende på de frekvensene, selv om det er utilsiktet :) EDIT: Maritim VHF er dessuten lisenspliktig, og man må ha kurs/bestått prøve + det koster noen småkroner pr år. Telenor som adminstrerer dette. Man får da kallesignal og navn på båt føres inn i et register (sammen med kallesignal selvfølgelig) Redigert 8.Desember.2007 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 (redigert) Maritimen er på 156Mhz og oppover med 54 kanaler tror jeg, De fleste er duplex. (Jeg har papirer på vhf i orden!) Redigert 8.Desember.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Brodern Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 >Jeg har jo alle disse frekvensene på SN :) Radioen min, Navicom har 88 kanaler. Og man har jo L1-L2-L3, som er for fritidsbåt, og F1-F2-F3 for fiskeri. Er simplex en del også Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 (redigert) Nei det er nok ikke 88 kanaler Det er kanal 1-28 og 60-88 Så 29-59 er ingen kanaler :nono: bla igjennom lista di så finner du det Du har også L og F kanaler se her har du info om maritimt http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.pdf Redigert 8.Desember.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Brodern Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Det er sikkert riktig det :) Den står bare på kanal 16 uansett :) Testa nå, og den hopper rett fra 28 til 60 :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hilmar 2 Svart 18.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2007 Nå har radioen kommet den kom på torsdag Har ikke fått testa den orntlig enda men den fungerer meget bra. har bare fått testa den ca 1 Km bare enda, Skal prøve lenger en dag Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Dette var en meget god radio. Men en dyr radio. Den har både KDR og PMR kanaler så man har flere kanaler. Den har også En kraftig høytaler, Noe som egner seg fint i støyede lokaler eks. i båten Kjøpte også med monofon som er ekstrautstyr. Bordlader er også ekstrautstyr. Men batterikapasiteten er Meget! bra Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Radioamatøren Hilmar Har du testa med lenger avstand nå eller? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Tja... bare 1,5 Km anvstand. Fungerer bra da. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
baatsman Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Det er bra du er fornøyd Hilmar, regner med at du kjøpte den Tom. Du får teste den skikkelig. Blir spennende å høre. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Å så du kjenner til bilradioservice Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
baatsman Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 (redigert) Å så du kjenner til bilradioservice Kjenner onkelen din fra forsvaret og. Synd jeg ikke har båten inne i fjorden lenger. Får ta en prat med han med sjegget. Hilmar, jeg fikk høre av Tom at du hadde bestilt radio. Tom blir fremover en berikelse for SIMRAD-miljøet. Men det vet du tenker jeg. Uansett den radioen du har anskaffet deg bør ha en rekkevidde på rundt 4-5 km. Meget robust radio med MILstd. Redigert 16.Februar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 17.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2008 (redigert) Hvorfor ikke bruke maritime vhf?Er dette det samme som FRS radio? FRS er for US, family radio supply. Men bygget på samme grunnsten, konsesjonsfritt Redigert 17.Februar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
vidarbre Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Hei Jeg skal kjøpe meg en ny pmr radio. Har topcom TW 6000 men denne er ikke noe tess. Så derfor vurderer jeg og gå til innkjøp av en Zodiac Freetalk pro 444/446 . Denne radioen er nemlig vanntett, utsyrt med både KDR og PMR kanaler. Og denne kan ha masse ekstra utstyr noe de billige ikke kan ha, Blandt annet monofon . Men er det noen som har slike proff PMR radioer? hadde vært fint og høre litt erfaringer. Zodiac freetalk Pro 444/446 Hei, vi bruker Zodiac Freetalk Pro på jobb, og fungerer aldeles strålende. Om du er på havet virker de flere kilometer, og lyd er meget sterk og klar, også i støyende omgivelser. Har testet på ca 4 km, og var da fortsatt helt klar lyd. Det fine er at man også har KDR 444, der får man være i fred fra babysittere osv. Vi bruker dem i en stor fabrikkhall. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.