Jump to content

erfaringer KDR/PMR radio

Hilmar 2

Recommended Posts

Hei

Jeg skal kjøpe meg en ny pmr radio. Har topcom TW 6000 men denne er ikke noe tess.

Så derfor vurderer jeg og gå til innkjøp av en Zodiac Freetalk pro 444/446 :wink: .

Denne radioen er nemlig vanntett, utsyrt med både KDR og PMR kanaler.

Og denne kan ha masse ekstra utstyr noe de billige ikke kan ha, Blandt annet monofon :smash: .

Men er det noen som har slike proff PMR radioer? hadde vært fint og høre litt erfaringer.

Zodiac freetalk Pro 444/446

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Hvor bestilte du de ? Vet Zodiac og emes selger disse + noen andre. Koster en del da.

Emes har en halvproff pmr radio fra TTI, koster ca 1000kr stk. Har mange funksjoner og kan bruke monofon fra icom/Alinco etc. Jeg har denne selv og er fornøyd. en har stort batteri og bordlader.

Ellers selges jo Alinco DJ-446 på radiorommet. Dyr, men beste jeg har prøvd. Det er en skikkelig radio, overlegen alt jeg har prøvd. De hadde tilbud på de, to til prisen av en, men det er over nå. Denne koster ca 2000 pr stk. Men som sagt, helt sjef.

Har mange sånne billige saker, funker jo de også selvsagt :)

Føkk deg...

Jeg som driver med båt må jo nesten ha vanntett. i dag prata jeg med en som har slik radio på lufta, Han var 1000M unna klar sikt (vannet) og han var klar og tydelig, Jeg har ikke fått min radio enda en håper den kommer snart.

Jeg bestile bare en radio for har så mange av de billige, de andre får klare seg med det her i huset :wink:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Helt klart at det lønner seg å ha noe som tåler vann/fukt på sjøen.

Jeg har 2 maritime portable, den ene døde på første turen. Zodiac leverer denne utgaven, men min heter noe annet. Husker ikke hva den heter i farta, men kan jo titte på den senere.

Rekorden min på PMR er 18.5 km, målt på GPS. Det var fra båten og mot et hus på Bjerke. Det var avtalt test da, veldig moro Han jeg snakket med brukte en Alan pmr og en Binatone fra Clas Ohlson, jeg brukte Alinco DJ446. Så signalene går veldig godt over vannet :smiley:

Føkk deg...

Maritim VHF er jo som navnet tilsier, VHF og går på 150mhz ca. Husker ikke helt frekvensene i hodet, men det er jo 80 kanaler.

FRS radio er ikke tillatt brukt i Norge. FRA står for Family Radio System, og brukes i USA, 14 kanaler og UHF, 662-6467mhz. Noen av disse kanalene treffer noen frekvenser som benyttes av Politiet i Norge (UHF-repeatere) og er ikke heeeelt heldig å bruke.

Tror ikke man vil bli tatt for å sende på de frekvensene, selv om det er utilsiktet :)

EDIT: Maritim VHF er dessuten lisenspliktig, og man må ha kurs/bestått prøve + det koster noen småkroner pr år. Telenor som adminstrerer dette. Man får da kallesignal og navn på båt føres inn i et register (sammen med kallesignal selvfølgelig)

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Nei det er nok ikke 88 kanaler :smash:

Det er kanal 1-28 og 60-88

Så 29-59 er ingen kanaler :nono:

bla igjennom lista di så finner du det

Du har også L og F kanaler

se her har du info om maritimt http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.pdf

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

p1010009.jpg

Dette var en meget god radio. Men en dyr radio.

Den har både KDR og PMR kanaler så man har flere kanaler.

Den har også En kraftig høytaler, Noe som egner seg fint i støyede lokaler eks. i båten

Kjøpte også med monofon som er ekstrautstyr.

Bordlader er også ekstrautstyr. Men batterikapasiteten er Meget! bra

Å så du kjenner til bilradioservice :eek:

Kjenner onkelen din fra forsvaret og. Synd jeg ikke har båten inne i fjorden lenger. Får ta en prat med han med sjegget.

Hilmar, jeg fikk høre av Tom at du hadde bestilt radio.

Tom blir fremover en berikelse for SIMRAD-miljøet. Men det vet du tenker jeg. :wink: Uansett den radioen du har anskaffet deg bør ha en rekkevidde på rundt 4-5 km. Meget robust radio med MILstd.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

• 8 måneder senere...
Hei

Jeg skal kjøpe meg en ny pmr radio. Har topcom TW 6000 men denne er ikke noe tess.

Så derfor vurderer jeg og gå til innkjøp av en Zodiac Freetalk pro 444/446 :wink: .

Denne radioen er nemlig vanntett, utsyrt med både KDR og PMR kanaler.

Og denne kan ha masse ekstra utstyr noe de billige ikke kan ha, Blandt annet monofon :smash: .

Men er det noen som har slike proff PMR radioer? hadde vært fint og høre litt erfaringer.

Zodiac freetalk Pro 444/446

Hei, vi bruker Zodiac Freetalk Pro på jobb, og fungerer aldeles strålende. Om du er på havet virker de flere kilometer, og lyd er meget sterk og klar, også i støyende omgivelser. Har testet på ca 4 km, og var da fortsatt helt klar lyd. Det fine er at man også har KDR 444, der får man være i fred fra babysittere osv. Vi bruker dem i en stor fabrikkhall.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...