Jump to content

Volvo Penta, høyt tomgangsturtall

Fiffi II

Recommended Posts

Noen ganger må jeg file i 2x15 sekunder for å få startet - selv på sommeren. Dårlig kompresjon, kanskje?

Etter start og redusert turtall - øker den igjen etter noen minutter - reduserer pånytt - den øker igjen ganske snart. Fått tips om mulig friksjonsproblemer i regulator eller dårlig ventil på returslange

Noen ganger tar det lang tid å få den ned på tomgang - litt utfordrende når jeg skal inn til brygga...

Kan disse symptomene har noen sammenheng?

Håper det finnes en kyndig VP-kar/kvinne der "ute" - med kvalifisert gjetting som hobby!

Mvh, fersk skipper.

Jeg vil anbefale dig og checke brændstof filtre!

Hvornår er de sidst skiftet -

Og derefter checke samlinger og brændstofslanger, for lækage. Det kan være der kommer luft i systemet.

Gennemgå dit brændstofsystem inden du begynder og skrue på motoren!

Jeg vil mene en diesel skal have lidt gas når den skal koldstartes, men ikke for meget, så bliver den "kvalt". Evt. kan bruges startgas på spray, hvis man ikke vil køre så længe med startermotoren.

Mnja. Denne har kaldstartsanordning.

Gir du gass, setter du den ut av spill.

MD7 som jeg har er nesten spett umulig å få til å gå dersom jeg gir gass.

Og når den først starter, er den vrien å holde igang inntil den blir varm.

Rører jeg ingenting, så starter den tvert.

Og, før du skrur for mye.

Sjekk at det ikke bare er kabelen som henger.

Rus opp og sett hendelen i fri. Trekk armen på pumpa tilbake for hånd.

Faller turtallet da, så bytt kabel.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Interessant! .. og takk til dere som tar dere tid til å hjelpe!

Jeg har hele tiden trykket knotten inn, gitt full gass og så forsøkt å starte.

I brukermanualen står det ingenting om kaldstart, annet enn at man skal dra stopperen helt ut og inn igjen.

Jeg skal forsøke uten å gi gass i det hele tatt. Er litt skeptisk til startgass - skader ikke det motoren?

Jeg har luftet grundig, tror jeg, fra første filter (vannutskiller), forbi pumpe, forbi finfilter, forbi høyttrykkspumpe og fram til dyse. Mulig det kan være et sted den suger luft likevel... - et sted jeg ikke kan se så lett.

Skal teste om det er kabelen. Jeg har jo opplevd at kabelstrømper på sykler blir trege med tiden så det er vel samme system her, antar jeg.

Fint med slike tips - det motiverer til å gyve løs på problematikken igjen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...