Jump to content

Støy i båt

OPTIMAL

Recommended Posts

For de som ikke liker støy er mitt første råd: Kjøp seilbåt.

For de som må ha motorbåt begynn med å fjerne kilden til støyen, og det er oftest motorlabbene og kobling mellom motor og aksling.

Jeg var hos en som arbeider med støyskjerming i båt, og hans beste venn var dårlige motorlabber.

Hos en båtprodusent han nevnte, så skifter de nå alle motorlabbene på nye motorer før de blir installert, og sender dem i retur til motorfabrikanten for så å få tilsendt kreditnota.

Alle har jo lett for å overdrive uttalelser til egen fordel, og det kan hende han også overdriver litt. Logikken er allikevel der, for motorlabber benyttes jo av alle for å fjerne vibrasjon som er synonymt med støy. Båtene er jo en gigantisk gitarkasse som vi sitter inni.

Neste punkt i følge ham er å tette uheldige huller som slipper støyen igjennom, måle frekvensen på resterende støy og isolere intelligent.

Jeg fikk et eksemplar av ham som suvenir og slik ser den ut. Har DNV serifikat og er billigere enn en original Yanmar labb.

img_25691.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
...og slik ser den ut. Har DNV serifikat og er billigere enn en original Yanmar labb.
Hvilken type er dette og hvor selges de?

Jeg har planer om utskifting og tenkte på disse Yanmarlabbene:

yanmarlabb1.jpg

Kan ikke skjønne at disse ikke er bra vibrasjonsmessig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Jeg har smørt dette stoffet innvendig i motordekselet på min 3 år gamle Suzuki 4 hk. Betydelig lavere støynivå.

Varme får du ordene på andre måter.

Fantisk...! Det virker! Men i flg. trådstifter skal den omdanne mekanisk støy til varme.

Og iom. at båten er som en stor gitarkasse, kan man vel kline hele båten innvendig med gugga... og vips så er det varmt og tyst ombord.

Eller... :crazy:

• 8 måneder senere...
Har ikke peiling på hvor de selges SveinHa...
Tok en tur til nærmeste Yanmarforhandler (Røyksund Mek.) og de hadde disse Yanmarlabbene stående i hylla. Kosta kr 1.700.- pr stk. så jeg kjøpte heller de på hylla under til kr 700.-/stk. :cool: I prinsippet er de like disse her:

13110-20-28.jpg

men ser litt mer solide ut. Resultatet på min 50hk Perkins Prima var i alle fall helt suverent. Mine gamle labber så litt ut som de i innlegg #3 men med sort gummi som dempemateriale. Gummien var en smule utgått så de fjæret ikke i det hele tatt... Med de nye labbene oppdaget jeg en helv/&%es rasling i demperplaten på tomgang og den har jeg ikke hørt tidligere :blush: Måtte skru opp tomgangen noen titalls omdreininger for å få bort støyen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Tok en tur til nærmeste Yanmarforhandler (Røyksund Mek.) og de hadde disse Yanmarlabbene stående i hylla. Kosta kr 1.700.- pr stk. :eek::eek::eek:
Jeg burde vel ikke bli overrasket av priser på båtdeler, men dette må da være ran på høylys dag???

Kan jo også nevne at anoder til VP DPH-drev kostet ca 1050 kr for de to som skal til, men dette er jo tross alt spesialdeler selv om prisen er latterlig (samt at jeg fikk forholdsvis dårlig valuta for pengene da jeg monterte de kvelden før jeg fikk drevhavari som førte til skifte av drev... :cryin: )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...