Jump to content

Valget mellom Mercruiser, Steyr og volvo


Yankee

Recommended Posts

Min Steyr 236 bruker ca. 1 liter på 15 timers kjøring (mye langturer ved 3600 rpm). Har brukt syntetisk olje. Kommende sesong skal jeg forsøke med Valvoline marine (15w40), mineralsk olje. Kanskje den da vil bruke mindre? (Jeg forsøkte også syntetisk olje på min Citroen turbodiesel. Måtte etterfylle nesten hver dag. Og en bilmotor har på ingen måte samme belastning som en båtmotor). De fleste forhandlere anbefaler en viss type olje til sine motorer. Det har jeg aldri brydd meg om. Har stort sett brukt mineralsk Biltemaolje for bensin-/dieselmotor på min Citroen . Den har gått 300.000 og fungerer perfekt uten oljeforbruk.

 

Høres mye ut! Vet ikke hvor mange timer din motor har? (har jo noe å si for forbruket). Min har ca 450 og er innkjørt. Jeg har tilsvarende motor og kjøper olje hos Tess, når jeg kom med min spec (ACEA A2-96 eller API SF/CF eller høyere) ringte de til Texaco for å skaffe meg rett olje. Oljen de anbefalte var URSA Super LA 15-40 som oppfyller ACEA E2/A2/B2 eller API CG4/SL som de mente var langt over spec anbefalt. Jeg merker ikke særlig oljeforbruk med denne oljen, ca mellom max/min gjennom sesongen (ca 2400 liter diesel forbrent).

Link to post

Min Steyr 236 har også gått 450 timer. Ved vinterkonservering nå før jul, skiftet jeg olje og hadde på nettopp en 15w40 olje (Valvoline marine).

Men den er ikke syntetisk. Oljeforbruket siste sesong var i høyt (ca 1 liter på 15 timer), men brukte da 5w40 syntetisk olje. 15w er jo betydelig tykkere ved kaldstart. Og siden jeg bruker båten bare i sommerhalvåret, skulle det være lite behov å bruke 5w olje. I motormanualen står det at SAE 30 eller 15w40 skal brukes. Men jeg må nok sjekke mer om den mineralske Valvoline oljen er god nok til denne motoren. Ser at en her på forumet advarer mot å bruke mineralsk olje på Steyr. Det bør nok bli en 15w40 syntetisk olje.

Link to post

Jeg ligger stort sett på 3600 rpm og merker ikke noe unormalt. Kjører du motoren opp mot 4000 hele tiden vil nok det være større forskjell. På MTU motorene i torpedobåtene til forsvaret var det normalt at de doblet oljeforbruket bare på de siste omdreiningene som ble skviset ut og det kunne skille på 200 rpm selv om det ikke er direkte sammenliknbart :) Spennende å høre hvordan ned nye oljen oppfører seg.

Link to post

Til dere som har litt oljeforbruk på Steyr. Jeg reagerte også på noe høyt oljeforbruk på min og tok dette opp med lokal forhandler. Det viser seg at flere har opplevd dette og at Steyr har modifisert veivhusluftinga på nyere modeller. Til dere som har gammel type så finnes det et kit for ombygging. Dette får du gratis selv om garantien på motor er utgått.

 

Kit'et leveres med god monteringsanvisning og er lett og montere selv. Selv har jeg montert dette nå nylig men har dessverre ikke fått testet effekten av det enda.

 

Legger ved litt av monteringsanvisningen som viser selve kit'et.

 

oil_separator.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ringte Univa for moro skyld. Det er visstnok motorer etter 2006 som kjører full syntetisk olje. Min er fra 2002 og skal ikke ha syntetisk i det hele tatt. De anbefalte vanlig mineral eller del-syntetisk 10-40 olje - Shell, Mobil eller Castrol ble nevnt. Hvilken modell har du?

 

Ellers, litt utenom spm, men som jeg har lurt på er dette med kjølevæske, rød eller blå? Univa sa at fabrikken i Østerike ikke ville ha noe av annet enn blå for aluminumstopp. Univa anbefalte Statoil sin som heter MTU. Jeg har til nå brukt volvo sin blå for alu, er sikkert like bra.

Link to post

Takk Fredriko og SF for meget interessante opplysninger. Nå skal du se det blir en løsning på oljeforbruket på min Steyr 236, 2000 mod. (450 timer). I første omgang skal jeg kjøre motoren med mineralsk olje - som ble fyllt på før vinterlagring (Valvoline marine 15w40). Det skal da bli interessant å følge med oljeforbruket. Jeg holder meg stort sett rundt 3600 rpm. Men selvsagt må spaken i botn av og til (om noen kommer opp på siden .... :smiley:) Interessant også å høre om økningen i oljeforbruket hos torpedofolka. Nei, jeg marsjer ikke på 4000.

 

Videre skal jeg ta opp med merkeverkstedet i Ålesund det med veivhusluftinga. Skal dit for å bytte registerreim, m.m. Men foreløpig står båten på land - i minst 2 måneder til.

 

Så til deg som skal velge mellom Mercruiser, Steyr eller Volvo. Jeg kan trykt anbefale Steyr. I min forrige båt stod det V8 bensin. Jeg var derfor veldig skeptisk til å gå over til diesel. Trodde jeg kom til å miste båtgleden med et slikt lastebilrabalder under dekk. Men fra første stund med Steyr, forstod jeg at båtlivets gleder vil fortsette. Motorstøy er ikke noe å snakke om. Jeg plages evt. litt av lyd fra drevet (Mercruiser Bravo X). Men må se om jeg får gjordt litt med det i form av litt tunge matter på bakskottet (det hjelper da å ha en motor som er lett i vekt).

 

En liten Steyr-episode til: Jeg kjøpte båten i Bergen høsten 2006. Daværende eier fortalte at motoren ved et par tilfeller siste tiden plutselig hadde stoppet på full fart. Men dette skulle vere utbedret hos merkeverksted i Bergen. I starten av sommersesongen i fjor (min første sesong med båten), stoppet motoren hver gang jeg nermet meg max turtall (4300). Første gang fikk jeg nesten hjertestans..... Jeg tok kontakt med tidligere eier (som ble veldig lei seg). Han fortalte at blant papirene lå en CD med diagnoseprogram for Steyr. Denne ble lastet inn i PC som ble koblet til Steyren. Ved bare noen få tastetrykk fikk jeg opp hva som feilet motoren. Jeg ringte merkeverksted i Ålesund og fortalte hva dataprogrammet sa. Ny del (solenoid på pumperacket) ble bestilt og byttet. Alt i orden. (Tidligere eier betalte regningen, men jeg regner med han tok en runde med merkeverkstedet i Bergen.....).

Redigert av Jostein E (see edit history)
Link to post
... Til dere som har gammel type så finnes det et kit for ombygging. Dette får du gratis selv om garantien på motor er utgått.

 

Suverent SF - et kit er på vei til meg også. Selv om jeg ikke opplever dette som et stort problem sender de meg et slikt kit i posten i morgen. Når jeg vet at det finnes et potensiellt problem skader det ikke å sette på kittet.

Link to post
  • 6 år senere...

Lenge siden sist posting her. Men har nå et par år kjørt SAE 30 (Shell), og siste år SAE 40 på min Steyr 236 (2000 mod.). Oljeforbruket er stadig høyt; 1 liter på 10-15 timer. Marsjfart på ca. 3400 rpm. Har også byttet til kit som nevnt ovenfor her (veivhuslufting). Har egentlig gitt opp hele oljeforbruket. Må bare leve med det. Etterfylle og skifte oljefilter annenhver sessong eller så. Ellers fungerer motoren suverent. Nå ca. 850 timer. Dieselforbruk ca. 18 liter pr. time (Fjord 24 weekender). Kommer til å bruke en rimelig olje, f.eks. 15w40 Valvoline marine. Noen andre gode forslag?

Redigert av Endeavour (see edit history)
Link to post

Biltema Turbodiesel 15W-40 mineral er specet til VDS-2.

Med VDS-2 kan jeg, ifølge manualen doble intervalene på min motor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...