Frøken Fryd Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Skal ikke vere dårligere jeg, her er link til mitt motorvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Rust i sylindrene kommer jo som regel av vann som har kommet inn i sylinderen, som regel da via en lekk pakning under toppen eller sprekk i sylinderforingen. Sprekk i blokken vil selvfølgelig føre til det samme på en motor uten våte foringer. Men, sprekk i blokken forekommer også på maskiner med våte foringer. Steyr har ikke topp og har da heller ikke pakning under toppen som kan lekke. Sjangsen for vann i sylinderen er mindre. Gunnen til rust, slik jeg har erfart, kommer ofte av dårlig installasjon, uvettig bruk og at motoren 'puster' inn vann når den ligger stille. Sjelden at det er defekter i selve motoren. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Gunnen til rust, slik jeg har erfart, kommer ofte av dårlig installasjon, uvettig bruk og at motoren 'puster' inn vann når den ligger stille. Sjelden at det er defekter i selve motoren. Eller at det "skunkler" restvann inn i ventiler og sylinder fra eksosslange ved uvøren landsetting (Hiab eller mobilkrane)etter endt sesong! Feil plassering av løftestropper hvor baugen blir hengende skrått forover med påfølgende sjokk om våren ved oppstart! Dette bør en være OBS på! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Er det motor til Goldfishen ville valget for mitt vedkommende blitt en noe tyngre motor med lavere turtall en det Steyr har. Hadde det vært snakk om en noe hurtiggående båt hadde også jeg valgt Steyr. Til en båt av Goldfish typen ville jeg vurdert f.eks Vetus Deutz Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gudrun Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 (redigert) Til det siste, så er det samme importør som nå står for begge motormerkene, så en telefon der så får man kanskje avklart hva de ville ha anbefalt....?? Redigert 7.Desember.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Feil plassering av løftestropper hvor baugen blir hengende skrått forover med påfølgende sjokk om våren ved oppstart!Dette bør en være OBS på! Selvfølgelig Rogeri. Det har jeg faktisk alldrig tengt på. Bra tips! Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
rago63 Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 så er det samme importør som nå står for begge motormerkene, ....... Hmmm.. -og Deutz er eid av Volvo.........? -Ikke lett, dette.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Hydrox Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Det er univa som er importør for Steyr og Vetus. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Jeg har en Steyr 236 i en Baltic, den fungerer som en drøm. I tillegg til de andre fordelene nevnt over er motorstyringen til Steyr slik at du ikke klarer å kjøre den i filler pga overoppheting, den drar selv av turtallet med noen hundre omdreininger og ytterligere noen hundre hvis det ikke løser problemet. Er det kritisk kjører den ned motoren helt ned. Det eneste negative jeg har hørt var et par tilfeller hvor en glødeplugg hadde sprukket pga overoppheting (noen år siden). Dette kunne forekomme (på en spesiell serie produsert) hvor man på en kall motor gav jernet rett etter start (hvilket er sykt men mulig nødvendig på mob båter). Steyr valgte å bytte type glødeplugger og hindre belasting over 1500 rpm inntill aut gløding var slått av for å hindre for høy temp i brennkammeret. Jeg har selv en motor i denne serien og fikk glødeplugger og nødvendige pakninger tilsendt kostnadsfritt i posten - kjempeservice. Ved normal kjøring skulle ikke overnevnte kunne skje, men jeg velger likevel å bytte pluggene mine. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Vil bare nevne det: I en amerikansk undersøkelse 2006 (fant den ikke på nettet lenger) ble Steyr kåret til vinner med GM/Peninsular på 2. plass, og hvor volvo endte på 8. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Jeg har selv en motor i denne serien og fikk glødeplugger og nødvendige pakninger tilsendt kostnadsfritt i posten - kjempeservice. Ved normal kjøring skulle ikke overnevnte kunne skje, men jeg velger likevel å bytte pluggene mine. Har også hørt mye bra om Steyr, men selv ingen erfaring med dem. Kjempeservice?? Tilsendt deler og versågod å skru selv? Hvor gammel var motoren da? Dette var nå det minste når det oppdages en feil i glødeplugger. Er motoren under garantitiden ville jeg forlangt alt skiftet av merkeversted. Forventer selvsagt at VP tilbyr gratis skifte av injectorer om det skulle vise seg at det er feil på disse på D-serien. Apropos merkeverksted; hvor mange autoriserte forandlere langs sørøstkysten har Steyr som er godtkjente til å ta servic på Steyr? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 GM/ Peninsular på 2 plass !!!! det må gudhjelpe meg være noe av de værste marine motorer som er å oppdrive, har ikke mindre en 3 havari i vår båtforening, og det er vel 100% utelling hos oss. Har bare hørt elendighet om de motorene, Styer hadde jeg i min forige båt, den fungert helt greit, men er en turtalls motor og passer derfor beste i lette fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Hei Ville uten tvil valgt Steyr eller FNM. Jeg har kjøpt meg en FNM pga prisen fordelen med begge disse motortypene er vekten. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 En annen lettvekter er FNM men disse har alublokk. Forskjellen mellom en 250hk FNM og en 250hk Steyr er ikke mer enn rundt 40 kilo. Steyr er på 3,2 l mens FNM bare har 2,4 l så dermed blir Steyr ekstra lett om man sammenligner byggematerialet. VP D3-190 er også på 2,4 l og femsylindret som FNM så her burde det være rom for en smule chiptrim kanskje. Tørrvekt med drev 330 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2007 Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Eller at det "skunkler" restvann inn i ventiler og sylinder fra eksosslange ved uvøren landsetting (Hiab eller mobilkrane)etter endt sesong!Feil plassering av løftestropper hvor baugen blir hengende skrått forover med påfølgende sjokk om våren ved oppstart! Dette bør en være OBS på! Mulig forklaring på dette: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Endeavour Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Har en Steyr 236, 2000 mod. i en Fjord 24 fot, vekt ca. 2500 kg. Toppfart 32 knop. Er veldig godt fornøyd med motoren. Lav vekt gjør at båten ligger fint i sjøen. Lavt forbruk, målt sist sesong til 18 - 22 liter med marsj på ca. 25 knop. Ellers lettstartet og lavt støynivå. God service på Sunnmøre. Men min motor bruker noe olje. Det har blitt meg fortalt at det kan skyldes hard innkjøring (ikke av meg...). Har brukt Biltema syntetisk 5w40 olje siste sesong. Skal forsøke Valvoline marine dieselolje (mineral) kommende sesong og se om oljeforbruket går ned. Steyr anbefaler syntetisk 5w50 olje. Den er tykkere på varm motor og ville således kanskje bidra til mindre oljeforbruk. Men denne oljen er dyr... Vel, vi får se hvordan det utvikler seg. Har noen andre her erfaring med oljeforbruk på Steyr? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Hvor mye er høyt oljeforbruk? Min D4 brukte ikke olje i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Har også hørt mye bra om Steyr, men selv ingen erfaring med dem. Kjempeservice?? Tilsendt deler og versågod å skru selv? Hvor gammel var motoren da? Dette var nå det minste når det oppdages en feil i glødeplugger. Er motoren under garantitiden ville jeg forlangt alt skiftet av merkeversted. Forventer selvsagt at VP tilbyr gratis skifte av injectorer om det skulle vise seg at det er feil på disse på D-serien. Apropos merkeverksted; hvor mange autoriserte forandlere langs sørøstkysten har Steyr som er godtkjente til å ta servic på Steyr? Motoren var utenfor garantitid desverre, hvis ikke ville de gjort dette for meg. I området jeg bor har jeg Kragerø, Stathelle, Råde og Gressvik som nærmeste forhandlere og det holder for meg. Klart Volvo har flere ingen tvil om det. Når det gjelder kompetanse (ypperlig) og bestilling av deler er det mye man kan ta over telefon og posten. Når det gjelder vanlig vedlikehold på motor som rens av kjølere, bytting av anoder filter osv er det såpass enkelt at det gjør man selvsagt selv. Skulle det skje noe med motoren vil motorstyringen med alle sine parameter si fra slik at jeg heller får kontakte en forhandler da - forhåpentlighvis trenger jeg aldri det :) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Hmm, nå begynner jeg å bli litt skeptisk til å sette inn diesel. Er der så mye som går galt med slike motorer?? må jo bli rådyrt dersom man får slike motorhavari. Frem til nå har jeg hatt Mercruiser V8 bensin, har aldri måtte åpne noen av dem. Kanskje jeg må fortsett å kjøpe bensin selv om den koster 13 kr literen. Noen som vet om jeg kan spare noe særlig på forbruk med dieselmotor? stor forskjell på forbruk på de ulike merkene? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 du kan trykt kjøpe diesel motor, uansett hvor mye "sutring" du hører her, diesel motorer er generelt sett mye mer driftsikre en bensinmotorer, og hva gjelder driftutgifter så er ve kommentarer unødvendig... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Hvis det er mitt svar du sikter til gjelder dette kun bytte av en del for å hindre et potensiellt problem som kan oppstå på en viss produksjon av tredjeparts glødeplugger. Når det gjelder diesel har jeg bare positive erfaringer og aldri hatt problemer med hverken Volvo eller Steyr. Skal du bytte fra V8 bensin til diesel ville jeg valgt en motor som ikke veier særlig mer og som er enklest å tilpasse drevet du har mht plater og utveksling. Det er helt klart fordel med diesel i båt - du får et mye bedre dreimoment (som er det viktigste) samt nesten halvere kostnadene på fuel. Bare en er nøye med å ha et bra forfilter og utskiller samt finfilter til slutt vil du ikke få de vanligste problemene man opplever med dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Men min motor bruker noe olje. Det har blitt meg fortalt at det kan skyldes hard innkjøring (ikke av meg...). Har brukt Biltema syntetisk 5w40 olje siste sesong. Oljeforbruk på en 2000-modell høres i utgangspunktet rart ut, men det spørs jo hvor mye det er snakk om. På min gamle KAD 43 som var samme årsmodell var det en halv liter gjennom en sesong. Dette skal de bruke. Hard innkjøring kan selvsagt være medvirkende til å øke forbruket, men synes det høres rart ut at dette skal føre til et unormalt høyt forbruk. Motoren var utenfor garantitid desverre, hvis ikke ville de gjort dette for meg. I området jeg bor har jeg Kragerø, Stathelle, Råde og Gressvik som nærmeste forhandlere og det holder for meg. Klart Volvo har flere ingen tvil om det. Når det gjelder kompetanse (ypperlig) og bestilling av deler er det mye man kan ta over telefon og posten. Når det gjelder vanlig vedlikehold på motor som rens av kjølere, bytting av anoder filter osv er det såpass enkelt at det gjør man selvsagt selv. Skulle det skje noe med motoren vil motorstyringen med alle sine parameter si fra slik at jeg heller får kontakte en forhandler da - forhåpentlighvis trenger jeg aldri det :) Høres jo greit ut - om dette er autoriserte Steyr-verksteder synes jeg dette var ganske bra. Motorstyring er jo ikke noe spesielt for Steyr. Alle D-maskinene til Volvo har jo også elektronisk styring som senker turtall osv. ved kjølefeil, for lavt oljetrykk osv. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Hvor mye er høyt oljeforbruk? Min D4 brukte ikke olje i det hele tatt. Min Steyr 236 bruker ca. 1 liter på 15 timers kjøring (mye langturer ved 3600 rpm). Har brukt syntetisk olje. Kommende sesong skal jeg forsøke med Valvoline marine (15w40), mineralsk olje. Kanskje den da vil bruke mindre? (Jeg forsøkte også syntetisk olje på min Citroen turbodiesel. Måtte etterfylle nesten hver dag. Og en bilmotor har på ingen måte samme belastning som en båtmotor). De fleste forhandlere anbefaler en viss type olje til sine motorer. Det har jeg aldri brydd meg om. Har stort sett brukt mineralsk Biltemaolje for bensin-/dieselmotor på min Citroen . Den har gått 300.000 og fungerer perfekt uten oljeforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) Jeg mener å ha lest ett sted her inne at Steyeren din skal/kan benytte Syntetisk olje. Da blir det FEIL å gå over til en mineralsk som i utgangspunktet er en dårligere kvalitet. Skift heller over til 15/40 viskositet på den syntetiske oljen, eller bytt merke. Det er individuelle forskjeller på tette-egenskapene til forskjellige oljer innen samme base/viskositet. Uansett(om det er riktig at Steyer skal/kan ha syn.olje), gå IKKE over til mineralsk olje, den har dårligere egenskaper vedr. holdberhet og oksydasjon. Redigert 31.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VHF Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Det lureste er og spørre importøren hva de mener,de bør vite dette.På min motor bruker jeg kun mineralolje anbefalt av motorimportør og min båtmekaniker. Dette er et tema som synsing og mening er for dårlig,og konsekvensene er for store. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.