Jump to content

Fikse/bytte Genuatravere

MortenK

Recommended Posts

Trinsen på den ene genua traveren min gikk i knas i sommer og jeg trenger ny(e) (ev. reparere de jeg har).

Det er ikke enkelt å få tak i nye som passer, så nå er jeg ute etter tips om hvordan jeg kan få fikset eller få tak i nye travere. Dersom jeg hadde fått tak i nye blokker, kan jeg alltids fjerne de gamle og få montert noen nye, men jeg vet ikke hvor jeg eventuelt kan få tak i noen som passer. Målene på blokken er 38mm i diameter, bredden er 27mm og jeg tror bolten (akselen) er ca. 8mm. Tror også blokken er laget av "delrin". og slik ser de ut:

dsc00170web.jpg

Har prøvd å skaffe nye, men det største problemet tror jeg er at stoppepinnen er så mye tynnere på de nye enn på min gamle. Ifølge ekspertisen hos With Marine og hos SeaSea, så mener de jeg ikke bør sette på en ny med tynnere stoppepinne.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få fikset blokkene? Takknemlig for alle tenkelige og utenkelige tips.

s/y "Arnegrut", Asker

Få dreid nye skiver i nylon, bor opp akselhullene og sett i 6mm bolt med forsenket hode og låsemutter.

Har selv utført samme reparasjon på mine genuatravere av samme type og det fungerer fint.

....

Hvem er det jeg kan henvende meg til for å få gjort det, da?

Fortrinnsvis lokalisert i Oslo/Akershus (ev. Buskerud/Vestfold).

Hva kan jeg forvente at det koster?

....

Håndgrepet for å løfte pinnene var også ødelagte, der sveiset jeg på en rustfri tynnrørbit(tubing), som hadde stor nok diameter.fast til pinnen.

Samme har skjedd på min. Som du sikkert kan skimte på den ene, har jeg gjenget opp og satt på en syrefast pyntemutter. Funker som bare det. På den andre er det fortsatt noe igjen av plastnoben, så den duger enn så lenge.

s/y "Arnegrut", Asker

...

Alternativt ser jeg ikke for meg problemet med at stoppepinnen blir tynnere. Det er ikke veldig stor kraft på dem.

Det trodde jeg og, men jeg har fått veldig forskjellig tilbakemeldinger på akkurat det der. Det hevdes at stoppepinnen, som selvfølgelig er hardere enn aluminiumsskinnen, vil ødelegge denne etterhvert. Noe slag blir det jo. Hadde tenkt å kjøpe nye BARTON travere på SeaSea sist helg (salgshelgen de hadde) som så ut til å passe i skinna, men som sagt, så er stoppepinnen på disse vesentlig tynnere enn på min gamle. Hullene i BARTON skinna og også mindre.

Har ikke lyst å begynne med en prosess å bytte en ødelagt skinne etterhvert, dersom det ikke funker (disse skinnene representerer en del hull i dekket) .

s/y "Arnegrut", Asker

Det trodde jeg og, men jeg har fått veldig forskjellig tilbakemeldinger på akkurat det der. Det hevdes at stoppepinnen, som selvfølgelig er hardere enn aluminiumsskinnen, vil ødelegge denne etterhvert. Noe slag blir det jo. Hadde tenkt å kjøpe nye BARTON travere på SeaSea sist helg (salgshelgen de hadde) som så ut til å passe i skinna, men som sagt, så er stoppepinnen på disse vesentlig tynnere enn på min gamle. Hullene i BARTON skinna og også mindre.

Legg opp en blokk i forkant av hver skinne og kvitt deg med hele stoppepinnen. Fra traveren trekker du en tynn line (6mm?) via den nye blokken, og tilbake til en clamcleat på cockpitkarmen. Så har du trinnløse travere som du kan dra med vinsj om nødvendig.

Du kan sette en shock-cord fra akterkant på traveren til akterkant av skinna, så kommer traveren bakover selv om det ikke er belastning på skjøtet.

S/Y Surprise

Legg opp en blokk i forkant av hver skinne og kvitt deg med hele stoppepinnen. Fra traveren trekker du en tynn line (6mm?) via den nye blokken, og tilbake til en clamcleat på cockpitkarmen. Så har du trinnløse travere som du kan dra med vinsj om nødvendig.

Du kan sette en shock-cord fra akterkant på traveren til akterkant av skinna, så kommer traveren bakover selv om det ikke er belastning på skjøtet.

Dette er absolutt et alternativ. Har tenkt tanken, men tenkte jeg skulle få skikkelig oversikt over hvilke alternativer jeg har først.

s/y "Arnegrut", Asker

de gamle hullene fyller du med epoxy. Er det gammel fukt her, skal du bare være glad for at du oppdaget det. De gamle hullene skjules av skinnen. Alt blir som nytt. Gjort på en lørdag formiddag.

Skinnen som er der i dag er i god stand og jeg hadde den også av :smash: i fjor våres for å sjekke om det var fukt, så der har jeg vært. Så dersom jeg slipper å drive å bytte skinne, er jeg mest klar for det! Det er nok småtteri å drive med på den båten både her og der, så alt arbeid jeg slipper er jeg takknemlig for ... :yesnod: !

s/y "Arnegrut", Asker

Hvis du skal få dreid nye skiver bør du bruke POM (Polyacetal) isteden for Nylon.

POM er enklere å bearbeide enn Nylon som lett smelter hvis det ikke kjøles når en dreier eller borer.

I tillegg trekker Nylon vann. Er ikke hullet til akslingen romslig nok vil det kunne knipe.

Sender du en IM kan jeg sikkert skaffe deg en bit 40 mm POM bolt, men har desverre ikke utstyr for å dreie trinsene.

Redigert av Elope (see edit history)
  • 3 måneder senere...
Svensk 80 talls båt?

Tilsier Nordic Yachting dekksutstyr.

Som ble til Plastimo.

Slik ser vogna m/tilbehør ut i 2008 tapping.

Njaaa! De er ganske like, men ikke helt :nono: !

Sto faktisk med disse i hånda og skulle kjøpe dem, men etter å ha snakket "mannen bak disken", droppet jeg det. Grunnen er at låsepinnen som går ned i skinnen er vesentlig mindre på den modellen du viser til. I følge ekspertisen (har også snakket med Skaane Marine og With Sails) er det usikkerhet om disse går om hverandre, så jeg ble i hvertfall usikker på om det ville funke i lengden. De mente at låsepinnen ville ødelegge hullene i skinnen fordi det blir mye mer slark.

Et annet punkt jeg ble litt usikker på er om den "nye" vil skrape i dekket fordi skinnen ikke er høy nok, men dette blir litt synsing. Det jeg vet er at det er ikke mye å gå på, og den plastikkforingen i 2008 modellen bygger litt ekstra.

Vurderte (vurderer hvis prosjektet mitt feiler) også å montere "flytende traver", men prøver det "enkleste" først, dvs. å lage nytt hjul til traveren jeg allerede har. Jobben var lettere enn jeg trodde :wink:!

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Slik skal det gjøres, dette er en kreativ løsning som kan se ut til å fungere....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå er jeg fornøyd! :drink:

Det har du meget god grunn til, dette ser meget bra ut :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...