Jump to content

Har Kjøpt ny båt scand 360SE, tips og triks.

edo

Recommended Posts

Har bytte min 83 baltic med TAMD40 i en 2002 scand 360SE med 2xKAD43 i høst. Jeg har mye båterfaring, men ingen erfaring med dobbel motorinnstalasjon og trimflaps. Dersom noen har erfaring med tilsvarende båt angående bruka av motorer og flaps tar jeg det imot med takk.

Generell erfaring med båt motorer tas også imot med takk.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Har ikke erfaring med denne båttypen (men det er det kanskje andre som har), men min erfaring er følgede generelle regler gjelder:

- max. fart/økonomisk: ikke rør trimflaps, trim ut drev(ene) til baugen evt. begynner å 'jage', og så litt inn igjen

- behagelig gange i motsjø: trim drev helt inn, trimflaps så langt ned at baugen 'presses' ned

- behagelig gange i medsjø: avhengig av båt, men det kan ofte være en fordel å ikke presse baugen så mye ned (ref. motsjø), må testes ut og er avhengig av bølgehøyde

Synes også ofte det gir behageligst gange å 'overkompensere' litt ved gange i sidesjø, dvs. trimme slik at båten legger seg svakt 'bort' fra sjøen.

Selv kjører jeg mesteparten av tida med drevet i noenlunde 'nøytral' stilling, da jeg liker at båten er 'dau' i sjøen og ikke tar helt av om det kommer 4-5 hekkbølger rullende.

Når det gjelder motorene er vel dette en av de _minst_ utskjelte VP har levert :smiley: , så de ville jeg ikke bekymret meg mye om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...